מסמך מיוחד שבחן את ההשלכות על נוער עמונה: "שימוש באלכוהול, סמים ונשירה מבתי הספר"

לקראת הדיון במנהל האזרחי על אישור תכניות הישוב החדש "עמיחי", צפויים ממצאי דו"ח השירות הפסיכולוגי להצביע על המחיר האישי שחלק מאנשי עמונה נאלץ לשלם על הפינוי והלינה הממושכת במדרשה בעפרה, "משבר זהות חריף. היה חשש אובדני אצל אחד מהם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/09/17 07:03 כג באלול התשעז

מסמך מיוחד שבחן את ההשלכות על נוער עמונה: "שימוש באלכוהול, סמים ונשירה מבתי הספר"
פינוי עמונה, צילום: נתי שוחט פלאש 90

השעיה מבתי הספר ושימוש בסמים ואלכוהול, אלו חלק מהשלכות הפינוי והמציאות המורכבת בה חיים בני הנוער של היישוב עמונה שנהרס על ידי הממשלה לפני מספר חודשים.

במהדורה המרכזית של חדשות 2 פורסם אמש כי לקראת הדיון היום (חמישי) במנהל האזרחי על אישור תכניות הבניה של היישוב "עמיחי", בית הקבע של המפונים, יוצגו ממצאי דו"ח מיוחד שהוכן על ידי השרות הפסיכולוגי על עקורי עמונה.

בדוח הסוציולוגי והפסיכולוגי נכתב בין היתר כי "במשך התקופה הייתה נשירה של חלק מהילדים מבתי הספר, התקפי חרדה ותסמינים פוסט טראומטיים. בקבוצת הנוער, נוצר אצל הנערים משבר זהות חריף הבא לידי ביטוי בהתנהגויות בעייתיות כגון שימוש באלכוהול, סמים ונשירה מבתי הספר".

עם זאת, ההשלכות הקשות לא נעצרו אצל בני הנוער וגם בקרב המבוגרים נרשמו לא מעט בעיות, "מספר תושבים פוטרו ממקום עבודתם ואף היה חשש אובדני אצל אחד מהם". הדו"ח מסכם מעקב בן 8 חודשים, מאז שהישוב פונה ונהרס, כשאחת הסיבות שצויינו במסמך למצב הקשה שחלק מהמפונים שרויים בו קשור לעובדה שמאז הפינוי המשפחות מתגוררות במדרשה בעפרה בתנאים מורכבים ולא פשוטים שלא מאפשרים להן לנהל שגרת חיים בסיסית

יש לציין כי המשפחות שבחרו להישאר במדרשה עשו זאת מרצון, כדי לזרז את הממשלה וגלגלי הבירוקרטיה באישור ובבניית ישובם החדש. דברים ברוח זו נתן ללמוד ממכתב מיוחד ששלחו אנשי עמונה לתושבים בעפרה ובו נכתב ביחס לזה כי "ההישארות במדרשה מבטאת את המצב האמיתי שלנו- כל עוד אין לנו יישוב משלנו אין לנו בית", וכן שכדי למצוא פתרון במהירות למצבם יש "להנכיח את הבעיה ולא לטשטש אותה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן