דו"ח ליב"ה: רק 1.5% מהצעות החוק חיזקו את זהותה היהודית של המדינה

בארגון פרסמו מסמך שסקר את פעילות הכנסת בשני המושבים האחרונים בנושאי דת ומדינה. מסקנתם: חברי הכנסת משמאל פעלו לקידום יוזמות "שפגיעה ביהדותה של המדינה" לעומת הח"כים מימין "שעסקו בקרב בלימה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/03/19 15:04 יח באדר ב'

דו"ח ליב"ה: רק 1.5% מהצעות החוק חיזקו את זהותה היהודית של המדינה
ארכיון: המועצה הדתית בירושלים, צילום: פלאש 90

הכנסת היוצאת התאפיינה בחקיקה מרובה שפגעה בזהותה היהודית של המדינה, זאת למרות שרבים מחבריה משתייכים לציבור הדתי לאומי והחרדי. כך נטען בדו"ח מיחד שפורסם היום (ב') על ידי ארגון ליב"ה שהתמקד בשנה האחרונה לפעילות במליאה.

בארגון, שמזוהה עם הזרם השמרני בציונות הדתית, חילקו את הצעות החוק בנושאי דת ומדינה להצעות "חיוביות" ו"שליליות". יוזמות חקיקה חיוביות הוגדרו ככאלה שקידמו בין היתר את מעמד השבת, חיזקו את מעמדה של הרבנות הראשית ונלחמו במסתננים הבלתי חוקיים. יוזמות שליליות נחשבו כאלה שלשיטתם פעלו לקידום "אג'נדות חילוניות".

מי יהיה בראש? סמוטריץ

נבחר לח"כ המצטיין. סמוטריץ'צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

בליב"ה הדגישו כי בעוד שחברי הכנסת מהצד השמאלי של המפה הפוליטית "פעלו בצורה אקטיבית לשינויי חקיקה ויוזמות של פגיעה ביהדותה של המדינה", חברי הכנסת הלאומיים "טרם הפנימו כי מדובר במלחמה של ממש על יהדותה של המדינה, ועסקו בקרב בלימה ולא בשיפור המצב ובקידום חקיקה". בדו"ח נכתב כי מבין 1,404 הצעות חוק שהוגשו בשני המושבים האחרונים של הכנסת ה-20, רק 140 מתוכם היו בנושאי דת ומדינה ואילו 22 בלבד חיזקו את זהותה היהודית של המדינה.

חברי הכנסת שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר, מחתימות על הצעות חוק ופעולה ממשית לקידומן, היו בצלאל סמוטריץ', ואחריו שורה ארוכה של חברי כנסת מהסיעות החרדיות כמו יואב בן צור ומשה גפני. בהמשך הרשימה דורגו גם חברי הכנסת מיקי זהר, מוטי יוגב ושולי מועלם רפאלי. ברשימת חברי הכנסת שחתמו על הצעות חוק "בעייתיות" נמנו בין היתר יעל גרמן, מיכל רוזין, עליזה לביא, קארין אלהרר מרב מיכאלי ותמר זנדברג.

עליזה לביא

קיבלה דירוג לא מחמיא. עליזה לביאצילום: יחצ

בדו"ח גם נכתב כי השנה האחרונה התאפיינה ב"הרבה מאוד 'דיבורים' על חשיבות שמירת ה'סטטוס-קוו' והצהרות ריקות מתוכן על קידום מהלכי חקיקה חיוביים, אך בפועל מעט מאוד שימוש בכלים הפרלמנטרים שבידי חברי הכנסת לקידום תהליכי חקיקה חיוביים לשמירת אופייה היהודי של המדינה ולטיפול בנושאים שונים דרך ועדות כנסת". מנתוני המסמך עלה כי רק 6 הצעות חוק "חיוביות" בענייני דת ומדינה עברו בקריאה שניה ושלישית, הצעת חוק אחת עברה בקריאה ראשונה ו-4 עברו עד כה בקריאה טרומית.

מארגון  ליב"ה נמסר: "הדו"ח מסכם את הלך הרוח הכללי ששלט בכנסת העשרים. ניתן לראות שדיבורים רבים נאמרו על חשיבות הסטטוס קוו וזהותה היהודית של המדינה, אך לצערנו מעשים חיוביים לשמירה על זהותה היהודית של המדינה כמעט ולא נעשו. הגיע הזמן שחברי כנסת שתומכים בצביון היהודי של מדינת ישראל יורידו את הכפפה ויתחילו לפעול בעניין בצורה אקטיבית ופעילה, הן בחקיקה והן בוועדת הכנסת ביחס לנושאי הליבה המרכזיים, ביניהם – תיקון התקנות בכותל כך שיופסק חילול הכותל מידי ראש חודש, חקיקה ראשית על שמירת השבת במרחב הציבורית וסוגיות גיור על פי הרבנות הראשית בלבד".


להורדת הקובץ