דוח ועדת חוץ וביטחון: צה"ל מוכן למלחמה

לאור הביקורת מצד מבקר המדינה ונציב קבילות החיילים, בחנה ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף את מוכנות לצה"ל למלחמה, וקבעה כי רמת המוכנות של צה"ל עלתה בצורה דרמטית מאז "צוק איתן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/18 17:25 יא בטבת התשעט

דוח ועדת חוץ וביטחון: צה"ל מוכן למלחמה
אילוסטרציה , צילום: דובר צהל

על רקע הביקורת החריפה של נציב קבילות החיילים נגד מוכנות צה"ל, פורסם הערב (רביעי) דו"ח מיוחד של ועדת החוץ והביטחון, ממנו עלה כי רמת מוכנותו של צה"ל למלחמה השתפרה באופן משמעותי בשנים האחרונות.

על פי החלטת יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף, בראשות ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) קיימה בדיקה בנושא בנושא  וכתוצאה ממנה הופק דוח "מוכנות צה"ל למלחמה".

ההחלטה על בדיקה זו הגיעה בעקבות הביקורת הקשה של האלוף במילואים יצחק בריק וכן לאחר דו"חות מבקר המדינה. אחד הממצאים העיקריים של מחברי המסך הוא שרמת המוכנות של צה"ל למלחמה השתפרה באופן משמעותי מאז "צוק איתן"

בדיקה זו כללה 18 מפגשים וסיורים, במסגרתם נפגשה ועדת המשנה, בין היתר, עם קבוצות נגדים, ללא מפקדיהם, מג"דים במילואים ועד מפקדי אוגדות, אשר העלו בפניה באופן גלוי וכן את דבריהם, הן בתחומי המוכנות, והן בתחומי כוח אדם. בנוסף לכך, פגשה הוועדה את נציב קבילות חיילים, מבקר מערכת הביטחון, מבקר צה"ל, קציני מילואים וקצינים בכירים בקבע, כולל אלופי צה"ל והרמטכ"ל. 

תמונת ארכיון. טנק בפעילות

יותר אימונים יותר מוכנות. טנק בפעילותצילום: דובר צה"ל

בדו"ח צוין כי חלה עליה דרמטית בפרמטרים שונים כמו, כמות האימונים ובמלאי החימוש, וכי הקיצוץ בתקנים, שהנהיג הרמטכ"ל איזנקוט, הובילה להתייעלות ומוכנות גדולה יותר. לצד זה, הוצע בדו"ח כי על צה"ל לתרגל מוכנות להתייצבות ללחימה בהנחה שהעורף יהיה תחת מתקפת אש משמעותית, וכן לבחון תוספת תעסוקות מבצעיות לגדודי המילואים לצורך רמת הלכידות והמבצעיות של היחידות.

מדוברות ועדת החוץ והביטחון נמסר כי "בהתייחס למרבית הפערים הקיימים היום בצה"ל, קיימת הסכמה בין המבקרים השונים, בינם לבין עצמם וגם לבין צה"ל, אך במקרים מסוימים קיימת מחלוקת לגבי משמעותם של אותם פערים".

ממצאי הבדיקה, מסקנות הוועדה והמלצותיה, נמסרו ליו"ר הכנסת, ראש הממשלה ושר הביטחון, חברי הקבינט המדיני-ביטחוני, הרמטכ"ל, ראש המטה לביטחון לאומי, מבקר מערכת הביטחון, מבקר צה"ל, נציב קבילות החיילים ובכירים נוספים.