ג'נין ג'נין: צה"ל חושף את פעילותו בעיר המחבלים שבשומרון

קרב יריות מטווח אפס, אש כבדה, ומחבלים הרוגים - הצצה לפעולותיהם של כוחות צה"ל בג'נין במהלך מבצע "שובר גלים" | מפקד בסיירת גולני: "התקרבתי לרכב החשוד - ארבעה חמושים שישבו בתוך הרכב פתחו באש לכל עבר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/22 14:19 כ בתמוז התשפב

ג'נין ג'נין: צה"ל חושף את פעילותו בעיר המחבלים שבשומרון
צילום: דובר צה"ל

בארבעת החודשים האחרונים ביצעו כוחות צה"ל מעצרים רבים ברחבי יהודה ושומרון במסגרת מבצע "שובר גלים". סיירת גולני ביצעה תעסוקה מבצעית בעיר ג'נין, העיר שבה יצאו מרבית המחבלים שביצעו פיגועים בתקופה האחרונה. ינון שלום יתח מאתר צה"ל ראיין את מפקדי הסיירת שסיכמו את פעילותם בתקופה האחרונה בעיר.

חצי דקה שפשוט נמשכה כמו נצח

"התקרבתי לרכב החשוד, החלונות שחורים אז אי אפשר להבין בכלל מה קורה בפנים. ברגע שניסיתי לפתוח את הדלת - ארבעה חמושים שישבו בתוך הרכב פתחו באש לכל עבר", משחזר רס"ן אשר אילוז, מפקד פלגה ב' בסיירת גולני, את מה שהוא מגדיר - "חצי דקה שפשוט נמשכה כמו נצח". 

כמעט בכל לילה בארבעת החודשים האחרונים, סיירת גולני נכנסה לעומק השכונות הסבוכות בנפת ג'נין. לתעסוקה המבצעית הזו עולות בעיקר סיירות ויחידות מיוחדות - עקב המבצעים הרגישים שצריך להוביל שם. כעת, חוזרים איתנו לראשונה מפקדי הפלגות לאותם רגעים דרמטיים.

"היינו בסריקות אמל"ח בתוך העיר, חשבנו שמדובר במשימה שגרתית- לבודד שני בתים ולפשוט על היעדים", הוא משחזר, "רגע אחרי שהשתלטנו על אחד המבנים, התחילו חילופי אש מאסיביים - תפסנו את אחת הקומות במבנה והגבנו במדויק. ברגעים כאלה אתה רואה את המחבלים מולך, את המטענים הגדולים מתפוצצים מול העיניים וחווה את ההדף". 

צילום: דובר צה"ל

ניסיתי לפתוח את הדלת ואז לשבור את החלון. שנייה אחר כך הם פתחו עלינו באש

אחרי השלמת הסריקות במבנה הראשון, שתי הפלגות שתפעלו את האירוע חזרו לכלי הרכב המשוריינים ודהרו לכיוון היעד הבא. "אלו רגעים קריטיים", משתף גורם ביחידה, "אם לא נגיע מספיק מהר - יבינו לאן אנחנו נוסעים ויחכה לנו מארב". אלא שבמהלך הנסיעה בשיירה, שהוביל מפקד היחידה, התעורר חשד שגרם שכולם לבלום. 

"קודקוד עלה בקשר וביקש לבדוק רכב חשוד שעבר מול הכוח. הוא חסם אותו עם רכבו והורה לי ולחפ"ק שלי לרדת", אומר רס"ן אילוז, "אתה לא יודע מה קורה בפנים, יכול להיות שהם סתם חבר'ה מופרעים שמחפשים צרות - אבל באותה מידה גם חוליית מחבלים שיכולה לצאת לפגע". 

"פרקנו ציוד מהמשוריין שלנו וסגרנו עליו מסביב", הוא ממשיך, "התקרבתי כדי לתשאל את מי שיושב בפנים אבל כשדפקנו על החלונות לא הייתה תגובה. ניסיתי לפתוח את הדלת ואז לשבור את החלון. שנייה אחר כך הם פתחו עלינו באש". 

צילום: דובר צה"ל

לא תבין מה פוטנציאל הנזק שהם יכלו לגרום אם לא היינו עוצרים אותם

במשך חצי דקה, לוחמי הסיירת ניהלו קרב יריות בטווח אפס מול חוליית המחבלים, שהתכוננה לבואם מאחורי חלונות שחורים. רס"ן אילוז משחזר את הרגעים: "הגבנו בצורה המקצועית ביותר, נטרלנו את האיום וניגשנו לבדוק מה קורה בתוך הרכב. הם היו חמושים מכף רגל ועד ראש, עם אפודים וכלי נשק. לא תבין מה פוטנציאל הנזק שהם יכלו לגרום אם לא היינו עוצרים אותם". 

תמונות הרכב, החשודים והאמל"ח שנתפס התפרסמו ברשתות החברתיות וזכו לתגובות רבות. אבל עבור לוחמי הסיירת, מדובר באירוע די טיפוסי בקו שתפסו בגזרת "מנשה", עליו הם מעידים: "לא היה כמותו".

 

רצף הפיגועים האלו הוכיח לנו שזה התפרץ בחוזקה

אולם, נדמה שדווקא הטיימינג איתו לוחמי הסיירת עלו לקו - הוא שעשה את כל ההבדל. "שבוע אחרי שהתחלנו את התעסוקה המבצעית - התרחשו הפיגועים בחדרה ובבני ברק. בלי לשים לב, אתה מוצא את עצמך בלב ליבו של מבצע ׳שובר גלים׳׳", משתף מפקד פלגה ג', רס"ן נתאי שלמון. 

"הערכות המודיעין כבר דיברו על כך שעומד לפרוץ גל טרור בסמוך לרמדאן ונערכנו לכך בהתאם", הוא מסביר, "אבל רצף הפיגועים האלו הוכיח לנו שזה התפרץ בחוזקה״. 

בגלל הצורך להוביל מאות מבצעים מסובכים בעומק מעוזי הטרור, נפלה ההבנה כי "צריך להעלות הילוך", כפי שמעידים מפקדי הפלגות. מתוך רצון לעשות זאת, הונהגו שיתופי פעולה וחבירה לכוחות מיחידות עילית כדוגמת הימ"מ ודובדבן.

צילום: דובר צה"ל

מנענו עשרות פיגועים ודאיים

במהלך ארבעת החודשים האחרונים, יצאו למפקדי הפלגות שהתראיינו לכתבה להוביל ולפקד על מאות מבצעים מסובכים בעומק מעוזי הטרור. "הבנו שצריך להעלות הילוך", שניהם מעידים בריאיונות נפרדים, כשהם מספרים איך חברו לכוחות מיחידות עילית ופשטו באור יום, יחד עם הימ"מ ודובדבן, על בתי מחבלים שעומדים לבצע פיגוע: "בחלק מהמקרים תפסנו את המחבל עם אקדח על השידה וצוואה כתובה - שמעידה על הכוונות".

"מנענו עשרות פיגועים ודאיים", מצהיר אחד מהם, "בין אם זה בתפיסת העמדות על מרחב התפר, שמנעו ממחבלים לחצות את העורף הישראלי, ובין אם זה בפעילויות עומק".