גם אני מאמין לשטרן

רבים (בעיקר בימין אבל זה כבר נושא לדיון אחר) תקפו השבוע את אלעזר שטרן, על אמירתו נגד מירי רגב בטענה שהייתה שוביניסטית. מדוע לא הצטרפתי למעגל המגנים, למרות שבאופן טבעי זה מה שחפצה נפשי? התשובה בפנים

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/11/18 08:05 א בכסלו התשעט

גם אני מאמין לשטרן
ח"כ שטרן לא מבין מדוע הגדילו את תקציב המשרד לשירותי דת, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"אני מאמין לשטרן ולכוונותיו", אמר יאיר לפיד בהודעת הגיבוי שהוציא לחברו למפלגה, לאחר שהאחרון הטיח במליאת הכנסת במירי רגב: "אני יודע איך התקדמת בצבא", וזכה לשלל מתקפות שהאשימו אותו בשוביניזם, החפצה והכפשת נשים. כמו לפיד, גם עופר שלח, עומר בר לב ואיציק שמולי הביעו עמדות דומות. האמת, גם אני מאמין לשטרן.

גילוי נאות: בניגוד לחבריו לסיעה ולמליאת הכנסת, ההיכרות האישית שלי עם חבר הכנסת דלה עד בלתי קיימת. לפני יותר מעשור ביקשו מאתנו השכנים את הבית לשבת. רק ביום ראשון, לאחר שצחקו עלינו החבר'ה, הבנו שמי שלן בדירתנו היה אלעזר שטרן, אז אלוף בצה"ל בתקופה שלאחר ההתנתקות/ הגירוש/ הפינוי/ העקירה מגוש קטיף (תבחרו מה שמתאים לכם).

בזמן לימודיי במכינת עצמונה ובהמשך בשירותי הצבאי, גם שמעתי שתי הרצאות מפיו. כבר אז, כקצין חינוך ראשי, הוא לא הצטיין בשמירת דברים בבטן, וכבחורים צעירים הלשון החדה שלו הקסימה את כולנו.

בהמשך, כשנחשפתי לעוד הגיגים מבית היוצר של בן הציונות הדתית, שכבר כונה בלעג "אלעזר נגד המגזר", וגם התבגרתי מעט, הבנתי שלשון חדה עלולה לעתים להתגלות כחרב פיפיות.

אם ידחקו בי ויכריחו אותי לבחור בקלפי בין רגב לשטרן, ככל הנראה אצביע לדוברת צה"ל בתקופת ההתנתקות, ולא לראש אכ"א בזמן ימיה השחורים של ההתיישבות בגוש קטיף. ובכל זאת, אני משוכנע שברמיזה של חבר יש עתיד, על אופן התקדמותה בצבא של חברת הליכוד, לא הייתה כל כוונה סקסיסטית שנועדה להשפיל אותה כאישה. מדוע אני כל כך בטוח? מיד תדעו.

https://www.facebook.com/NewsChannelIL/videos/252290032126581/?__xts__[0]=68.ARBJg3IItHYOhG6_O74MZsdfxDB76f9hcEkq-3zUGfqoIOH6coan9t1-h_HqITOam1qVUhrMbTFMXHMHVcunrTNG2IEp9p1R_1vSc0FTGUO170gad40cwbsL0-M7oTPc7dbHGxrtN-2YVmt_gsmiqE87LpbOkrpUu7LpZM7oZA_cEox0fDegDeI7nk8lljmbCG0fgZ-zHYgoYF7q&__tn__=-R

כשצפיתי בדברים של שטרן, גם אני התקוממתי וחשבתי על דרך מקורית ומשפט מושחז שבאמצעותם אצליח להביע את מחאתי, אבל אז החלטתי לערוך חיפוש קצר בספר הזיכרונות, הלא הוא גוגל, וגיליתי סיפור מעניין.

בינואר 2016, במהלך דיון בוועדת החינוך התרבות והספורט, התווכחו שני כוכבי השבוע על, תתפלאו, תיקון להצעת חוק מימון מוסדות תרבות, או בשפת הרחוב 'חוק הנאמנות בתרבות'. כן כן. אותו החוק שהוציא רק לאחרונה כל כך הרבה דם רע משניהם, עמד במוקד ויכוח דומה לפני כמעט שלוש שנים.

כבר אז, תקף שטרן את השרה ורמז שקידומה לא נעשה על רקע מקצועי, אך לרגע אחד הוא לא יצק לטענותיו אופי מיני. "כשאנחנו פינינו במהלך התנתקות אנשים שפונו מהבתים", הוא טען, "רגב חגגה יותר ממלחמת לבנון השנייה". שרת התרבות לא נותרה חייבת וענתה לו: "אתה חצוף ובזוי, אתה קנאי ואיש קטן".

מאוחר יותר, בתום הדיון, הוציא חבר הכנסת הודעה שבה טען כי את השרה לא מעניין דבר מלבד קידומה, "אותה זחיחות מנותקת מהמציאות הזכירה לי את התנהגותה של מירי רגב בהתנתקות. הריצה ממיקרופון למיקרופון בפנים מתלהבות מנותקות מסבל המתיישבים. העיקר שהיא תהיה בכותרות".

מירי רגב

מירי רגבצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בהמשך הוא שוב התייחס לאמצעים שרגב נקטה בהם לכאורה כדי להתקדם ולא היה בדבריו כל זכר לרמיזות בעלות אופי מיני, "כל הקצונה הבכירה בצה"ל ביצעה את ההתנתקות בכאב גדול. למעט מירי רגב, שלא ראתה בהתנתקות משימה לאומית ואישית כואבת, אלא פלטפורמה לקידומה האישי".

בחלק השני של הודעת הגיבוי השבוע של לפיד, הוא האשים את תוקפי שטרן בפירוש מוטעה של דבריו. "מי ששמע משהו אחר", אמר, "יש לו כנראה בעיה חמורה". גם כאן, קשה להאמין, אני מסכים עם יו"ר יש עתיד. כשהייתי נער ולקחתי חלק באיזו פעילות יצירה, ביקש אחד מחבריי שיעבירו לו "סרט כחול". מיד החלו הנוכחים לצחקק לנוכח הבקשה התמימה שהתפרשה אצלנו בראש בצורה מעוותת.

אני משוכנע שאמירתו של שטרן לא הייתה תמימה והיא יצאה מפיו במטרה לפגוע, לזלזל ולהקטין את רגב, אך לא מכיוון שהיא בת המין הנשי. לדעתי, מיהרנו לתרגם את התבטאותו בצורה אופורטוניסטית שמתאימה לפוזיציה שבה אנו נמצאים.

ואם זה לא המצב, והפרשנות הטבעית והקונוטציה הראשונה שעלתה לנו לראש מדבריו, הייתה כוונה מינית, כנראה שבמקרה הזה המושג המתאים ביותר הוא 'כל הפוסל, במומו פוסל'.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן