גילויים חדשים בפרשת דומא? "כך תופרים תיק במדינת ישראל"

בחוברת חדשה, המתפרסמת לראשונה ב'כיפה', פירטו המחברים כיצד 'נתפרו', לכאורה, תיקיהם של הנאשמים בפרשת הצתת בית משפחת דוואבשה, "חשוב שהציבור יבין שאזרח חף מפשע עלול להינמק בכלא כדי לסייע לשב"כ לכסות את ערוותו"

חדשות כיפה יהונתן קליין 03/12/18 19:29 כה בכסלו התשעט

גילויים חדשים בפרשת דומא? "כך תופרים תיק במדינת ישראל"
הפגנה נגד העינויים בחקירות נאשמי פרשת דומא, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מפעילי דף הפייסבוק "עלילת דומא", אורי קירשנבום ומיכאל פואה, יפיצו היום (ב') חוברת חדשה בשם "עלילת דומא: כך תופרים תיק במדינת ישראל". בחוברת הם מתארים את תהליך הגשת כתב האישום בפרשת הצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא שבשומרון, בה נרצחו שלושת בני המשפחה, ההורים סעד וריהאם ובנם התינוק עלי. לטענת כותבי החוברת, כתב האישום מגולל סיפור מופרך ולא אמין, שהוביל למעצרם של עמירם בן אוליאל והקטין א'. בן אוליאל נאשם בביצוע ההצתה עצמה וא' נאשם בכך שסייע לו לתכנן את ההצתה, אך לא השתתף בה.

בתקציר החוברת, המתפרסמת לראשונה ב'כיפה', מוזכרות פרשות פשע מטלטלות ש'פוענחו', ולבסוף הודו גופי החקירה כי חלה טעות. בין הדוגמאות: 'כנופיית מע"צ' בשנות ה-70, פרשת הרצח בבר נוער ומקרים נוספים. 

"הלחץ הציבורי אליו נקלעה המערכת הביטחונית והפוליטית לאחר ההצתה בדומא הוביל את השבכ להכריז על פענוח הרצח במהירות האפשרית ויהי מה", נכתב בתקציר. "מציאות זו הובילה להתנהלות פזיזה, רשלנית וחסרת אחריות של גופי החקירה כלפי הנחקרים והצגת מצג שווא לציבור כביכול ההצתה פוענחה, בזמן שחוקרי השב"כ עצמם יודעים שאין כל היגיון בכתב האישום".

בית משפחת דוואבשה השרוף בדומא

בית משפחת דוואבשה השרוף בדומאצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

בחוברת נכתב בין היתר כי תושבי דומא שהתראיינו לתקשורת בתור עדי ראייה להצתה, סיפרו על לפחות שני חברים בחוליית ההצתה, וכן על וידוא הריגה שביצעו השניים. תיאור זה שונה מהגירסה שמסר בן אוליאל, לפיה הוא נכנס לבדו לכפר, ומיד לאחר ההצתה נמלט מהמקום.
עוד מתואר בחוברת כי גם לאחר מסירת הגירסה בהודאה של בן אוליאל, עליה מתבסס כתב האישום, המשיכו חוקרי השב"כ לחקור אותו בעינויים. "ברור לשב"כ שההודאה של עמירם (בן אוליאל) מפוברקת. השב"כ הבין כבר בזמן אמת שהודאות אלה אינן משקפות דבר באשר לאמת העובדתית על שארע בהצתה בדומא", נכתב.
בנוסף, מצטטים כותבי החוברת כתבה שפורסמה לאחר הגשת כתבי האישום בעיתון מעריב (3.1.16), בה הודה גורם בשב"כ כי "ייתכן והרצח בדומא לא פוענח עד הסוף".

טענה נוספת העולה בחוברת, ומבוססת על חשיפה חדשה, לטענת הכותבים, מתוך חומרי החקירה, מעלה כי בן-אוליאל מסר את הודאתו לאחר שגרסת ההודאה הוקראה לו על ידי חוקרי השבת. לטענתם, הוא לא סיפר לחוקרים על מה שהתרחש, ועל סמך זה הורשע, אלא ההודאה בה הואשם הוקראה לו, והוא רק אישר שכך היה.

הכותבים, אורי קירשנבום ומיכאל פואה, מסרו: "במשפט הזוטא (משפט שהתנהל במקביל להגשת כתב האישום, ובו טענו הנאשמים כי ההודאות שמסרו הוצאו מהן בעינויים. י.ק.) החלה להיחשף מעט מהעלילה בפרשת דומא. הגיע הזמן שהציבור ייחשף לאבסורדים שבפרשה הזו, ויבין שאזרח חף מפשע עלול להינמק בכלא בשביל לסייע לשב"כ לכסות את ערוותו.
על כתפינו מוטלת החובה לפעול לשחרורו של עמירם, ואנו מאמינים שבעזרת ה' בידינו הדבר", הוסיפו.

לקריאת החוברת המלאה: 
להורדת הקובץ