"גדול המעשה מהדיבור": סיכום הקריירה הפוליטית של אורי אריאל

קרוב לשני עשורים פעל השר אריאל למען הציבור, כאשר קדמה לכך עשייה התיישבותית ענפה. על התחנות בדרך, המאבקים מול בנט ועל התדמית האפורה, או כפי שאמר בעבר ל'כיפה': "אין הנחתום מעיד על עיסתו" |סיכום הקריירה הפוליטית, אחרי שהפסיד לבצלאל סמוטריץ' את ראשות האיחוד הלאומי

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/01/19 20:31 ח בשבט התשעט

"גדול המעשה מהדיבור": סיכום הקריירה הפוליטית של אורי אריאל
התפטר. השר אורי אריאל, צילום: פלאש 90

"אין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל אני בעד פרקי אבות. 'גדול המעשה מהדיבור'. כמובן שאין לי כוונה חלילה להקטין אחרים, כמו חבריי השרים בנט ושקד וחברי בצלאל. אני על עצמי לא מעיד. זה לא התפקיד שלי. אני תלמידו של חנן פורת ולדעתי יכולה להיות פוליטיקה כזאת שהעיקר בה זה המעשה. אני ממשיך בעשיה".

את הדברים האלה אמר השר אורי אריאל בראיון ל'כיפה' לקראת חג סוכות האחרון, לאחר שנשאל על הפער שבין רקורד העשייה שלו לתדמית האפורה שדבקה בו. החל מהערב (שני) הוא ייאלץ לחפש אתגר עשייה חדש לאחר שהפסיד את תפקיד יו"ר המפלגה לחברו ויריבו הצעיר - בצלאל סמוטריץ.

אריאל נולד לפני 66 שנים בעפולה ליצחק ונעמי שהיו ממייסדי קיבוץ טירת צבי. הוא התגייס ב-1971 ושירת בפלס"ר 7, לחם כקצין במלחמת יום הכיפורים והשתחרר כעבור ארבע שנים כמפקד פלוגה. מספר שנים לאחר מכו איבד חלק מראייתו וסיפר על כך לראשונה ל'כיפה', "נפצעתי בשנת 1982 באימון לקראת עליה ללבנון ומאז אני לא רואה בכלל בעין שמאל".

השר אריאל בהפגנה

איש של עשייה והתיישבות. השר אריאל בהפגנה ל תושבי מגרוןצילום: מטה המאבק מגרון

הוא נישא לחגית, בת קיבוץ מעגן מיכאל שחזרה בתשובה, ועבר עמה להתגורר בכפר אדומים, שם נולדו להם שישה ילדים. בתקופה זו הצטרף לתנועת אמנה, שם התקדם עד לתפקיד מנכ"ל. בשנת 1989 מונה למזכ"ל מועצת יש"ע ובמהלך שבע שנות כהונתו עסק בפיתוח ההתיישבות חרף הסכמי אוסלו.

בשנת 1997 כיהן כראש המחלקה להתיישבות במשרד הביטחון והיה חבר דירקטוריון קרן קיימת לישראל. באותה שנה מונה לתפקיד ראש המועצה הראשון של בית אל שהוכרה לראשונה כמועצה מקומית. ארבע שנים לאחר מכן נכנס במפתיע לכנסת.

הרצח שהוביל לתחילת הקריירה הפוליטית

בשנת 2001 חזר השר רחבעם זאבי (גנדי) לחדרו במלון הייאט שבירושלים, שם חיכו לו שלושה מחבלים שירו מטווח קצר ורצחו אותו. אריאל היה הבא בתור ברשימת האיחוד הלאומי, הורכבה באותה תקופה מסיעות מולדת, חרות ותקומה וכיהן לראשונה כחבר כנסת. הח"כ החדש נחשב לחרוץ במיוחד, מאחר ונכח במרבית הועדות וההצבעות שהתקיימו במליאה.

לקראת בחירות 2006 הוא ויתר על המקום החמישי ברשימת המפלגה לאריה אלדד ולבסוף שובץ במקום התשיעי ברשימה המאוחדת עם המפד"ל ונבחר לכנסת.

ב-2009 הוצב במקום השני ברשימת האיחוד הלאומי ובהמשך אף נבחר לנציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. בין החוקים שיזם - חוק הקובע כי אלמנות צה"ל שנישאו מחדש ימשיכו לקבל גמלה, חוק המצרף את הרב הצבאי הראשי למועצת הרבנות הראשית, חוק האוסר על הצבת מכונות אוטומטיות למכירת מוצרי טבק ליד בתי ספר ועוד. ב-2012 מונה אריאל ליושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה.

"בנט נחוש לפלג". בנט ואריאל

לא מעט חיכוכים. בנט ואריאלצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לאחר 12 שנים כחבר כנסת, נבחר אריאל לעמוד בראשות האיחוד הלאומי והוצב במקום השני ברשימה המאוחדת עם הבית היהודי בהנהגתו של נפתלי בנט. לאחר בחירות 2013 הוא מונה לשר הבינוי והשיכון והיה חבר בוועדת השרים לענייני חקיקה. בתקופתו שיווק המשרד יחידות דיור רבות במטרה להילחם ביוקר הדיור.

בבחירות 2015 הוא שוב הוצב במקום השני ברשימה המאוחדת ולאחריהן קיבל את תיק החקלאות וכן אחריות על מנהלת השירות הלאומי. אריאל נלחם ברצון ארגוני שמאל קיצוני, כדוגמת 'בצלם' ו'שוברים שתיקה' לקלוט אנשי שירות לאומי וניסה לבטל את התקנים אליהם. ניסיון זה בוטל על ידי על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר.

אריאל ידע לא מעט ירידות ביחסיו עם מי שהיה שותפו עד לא מזמן להנהגת הבית היהודי-האיחוד הלאומי, נפתלי בנט, עליו אמר בעבר בראיון ל'שביעי' כי "אם נפתלי לא רוצה לשנות את מתווה הכותל, ולא רוצה לחזק את הרבנות הראשית, והוא מוכן לעשות בשבת דברים שאנחנו לא מוכנים אליהם כי הם לא לפי ההלכה, אז אנחנו לא שם".

אין לי בעיה לוותר כשצריך. מי שרוצה להתמודד שיתמודד. מי שחושב שהגיע הזמן להדיח אותי זה עניינו

לאחרונה הוא גם תקף את בנט על עזיבת הבית היהודי ועקץ את יריבו מבית, סמוטריץ, כשטען כי "אין מצב שבן אדם שעושה הונאה לכולם. לא רק לי. אלא לכל המפלגה, אולי חוץ מבצלאל, משאיר את כל החובות כאילו הוא לא היה בעסק, ועוד מבסוט. זה לזהם את השיח הפוליטי". עוד סיפר כי "אמר לי בחור מיחידה מובחרת: אחרי שראיתי את הפיצול בחיים לא הייתי מסתער עם מפקד כמו בנט".

כשהשר אריאל נשאל בראיון ל'כיפה'' לפני מספר חודשים האם יסכים להיות מספר 2 במפלגה, במידה ויפסיד לח"כ סמוטריץ ענה, "לא הקדשתי לזה אפילו שניה אחת של מחשבה. אני חושב שאני צריך להמשיך כיו"ר. אני שם הרבה שנים. כבר 17 שנה".

אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ

אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ'צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד אמר, "אין לי בעיה לוותר כשצריך, כפי שכבר הוכח בעבר, אבל עכשיו אני לא רואה צורך לכך. מי שרוצה להתמודד שיתמודד. מי שחושב שהגיע הזמן להדיח אותי זה עניינו. אני לא משקיע בזה זמן. צריך לעבוד ולתת תשובות לציבור".

לקראת בחירת חברי המרכז, הוא החליט להתמודד רק על ראשות המפלגה ולא על מקום ברשימה. משמעות הדבר היא שמיד בתום מערכת הבחירות הקרובה, הוא ייאלץ, לאחר עשייה בת כשני עשורים, לפרוש מהחיים הפוליטיים ולחפש כיוון חדש בחיים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן