בשדה בועז דורשים הסדרה: "הפעם אין בג"ץ ואין בצלם, רק הדרג מדיני"

ביישוב מגוש עציון טוענים כי ארבעת הבתים שמיועדים להריסה, יושבים על אדמות מסקר שנמצאות בהליך הסדרה מתקדם, אך משום מה המנהל האזרחי מתעקש לפנות. "איך יתכן כי בממשלה הכי ימנית לא עוצרים את הרס המבנים אשר יושבים על אדמות שאמורות להיות מוכרזות כאדמות מדינה?"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/08/17 15:23 כג באב התשעז

בשדה בועז דורשים הסדרה: "הפעם אין בג"ץ ואין בצלם, רק הדרג מדיני"
דורשים הסדרה. שדה בועז, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

תושבי היישוב שדה בעז שבגוש עציון יצאו היום (שלישי) בקמפיין נגד כוונת המנהל האזרחי להרוס בתים ביישוב וקוראים לראש הממשלה ושר הביטחון לפעול להסדרת אדמות המקום.

מדובר בארבע בתים שנבנו לפני כחמש שנים בשיתוף עם תנועת 'אמנה'. הבתים יושבעם על אדמות מסקר, שהם אדמות שיש עליהן סימני שאלה האם הן קרקע פרטית או לא.

לדברי התושבים, שר הביטחון הקודם הבטיח כי יפעל להסדרת הקרקעות ביישוב בתמורה לכך שהתושבים יפנו את המבנים הקיימים.

בעקבות עתירה לבג"ץ של תושבים ערבים יחד עם ארגוני שמאל, בדרישה שהמבנים האלו ייהרסו, הגישו תושבי המקום הגישו עתירה נגדית – שטענתה העיקרית מתבססת על כך שהמבנים יושבים על אדמות הסקר שאמורות להיות מוכרזות, אולם הן מעוכבות במנהל האזרחי קרוב לשנה. בימים האחרונים, טוענים התושבים, נודע להם כי המנהל האזרחי נחוש להרוס את המבנים ולוחץ את שר הביטחון לבצע את ההריסה בהקדם.

 

מחר אמורה להינתן תשובת המדינה לעתירה ובקרב והתושבים עלה החשש כי היא תמשיך לא לנקוט עמדה ברורה. "מי פה הבוס?" שאל אוריה לוברבום, תושב שדה בעז מזה 14 שנים. לדבריו, "הבתים נבנו על אדמות סקר שידועות כאדמות מדינה, אולם ההכרזה עליהן מעוכבת על ידי פקידים השולטים במערכת הביטחון. הגיע הזמן שראש הממשלה ושר הביטחון ייקחו אחריות. הגיע הזמן לשחרר את אדמות הסקר. לא מדובר בקרקעות פרטיות אלא בקרקעות השייכות למדינה. מה גם שבחברה הישראלית יש הסכמה מקיר לקיר ביחס לגוש עציון".


 

דובר הישוב, גידי גלמן הוסיף כי "איך יתכן כי בממשלה הכי ימנית לא עוצרים את הרס המבנים אשר יושבים על אדמות שאמורות להיות מוכרזות כאדמות מדינה, לא בונים בתים חדשים ביו"ש, ולא מקדמים הכרזה על עשרות סקרים שכבר מוכנים ברחבי יו"ש? המצב ביו"ש בלתי נסבל".

במועצת יש"ע ציינו את חשיבותו האסטרטגית של היישוב ואמרו כי "שדה בעז נמצא על דרך האבות העתיקה. מפאת חשיבותו בחיבור גוש עציון לירושלים והיותו אדמות מדינה, המקום אושר בעבר על ידי הדרג המדיני. אנו קוראים לזרז את הליכי בדיקת הקרקע על מנת להמנע מהרס מיותר".  

 ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן, התייחס גם הוא לכוונת ההריסה ואמר אומר כי "ישנה אפשרות נוספת לשמור על החוק מלבד פעולות ההריסה חסרות תועלת. האפשרות הנכונה, המוסרית והצינית היא הסדרה. לא יכול להיות שמערכת השלטון והמדינה מתחזקים את מעמדם של המתיישבים בתור עבריינים בצורה מלאכותית לעורך עשר ועשרים שנה ולא פועלים להסדיר ולגרום לפעילותם החלוצית להיות חוקית.

 

עוד הוא הוסיף כי "אדמות הלאום הם נכס לאומי כמעט החשוב מכול וכאשר המדינה משאירה את מלאכת השמירה על נכס אסטרטגי זה בידי קומץ חלוצים מתנדבים, אל נא למדינה להתפלא על כך שהפעולות לעיתים חורגות מגדר החוק היבש וכל שכן אל נא לפעול נגד האנשים היקרים הללו שממלאים את תפקידה היכן שהיא נכשלת".