ברק שגרם לשיגור הרקטה לבאר שבע? "אפשרי בהחלט"

המומחה להנדסת אווירונאוטיקה, ד"ר גבי אביטל, הסביר ל'כיפה' כי התסריט אותו הציגו בעזה כלל לא מופרך, "ככל שאתה מתחזק פחות אתה מגדיל את הסבירות לתקלות". צפו בסרטון שניסה להוכיח שפגיעת ברק הפעילה את המשגרים

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/10/18 14:14 ט בחשון התשעט

ברק שגרם לשיגור הרקטה לבאר שבע? "אפשרי בהחלט"
שיגור רקטה מעזה, צילום: פלאש 90

בתחילה זה נשמע כמו בדיחה, אך גם בישראל יש המעריכים כי שיגור שתי הרקטות לכיוון באר שבע וגוש דן נבע כתוצאה פגיעת ברק. בשיחה עם 'כיפה' ציין המדען הראשי לשעבר של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, כי הדבר אפשרי בהחלט.

"כאשר המערכת לא מתוחזקת כנדרש היא חשופה לתקלות", אמר ד"ר אביטל הנחשב למומחה בתחום הנדסת אווירונאוטיקה.

לדבריו, "רמת ההפעלה, התחזוקה ותנאי השטח בו ממוקמים המשגרים הם לא ברמת יחידות מיומנות, לכן יכולות להיווצר הרבה בעיות בטיחות. ככל שאתה מתחזק פחות אתה מגדיל את הסבירות לתקלות". עוד הוא ציין כי סביר להניח שמפעילי המערכת  "לא גיבו אותה למקרה של פגיעת ברק והאפשרות שברק יצית מערכת בהחלט קיימת".

אתמול, זמן קצר לאחר שנודע על פגיעת רקטה בבית בבאר שבע ועל רקטה נוספת שנחתה בים מול חופי גוש דן, טענו בחמאס כי הם לא אחראיים לירי. מספר שעות אחר כך צייצה עורכת 'אל מסדר', שמרית מאיר, בטוויטר כי "כלי תקשורת קרובים לחמאס טוענים שמדובר בברק שפגע בטילים והביא לשיגורם, אחד צפונה ואחד לבאר שבע. לא זו אף זו - אני מבינה שזו אפשרות שאצלנו לא שוללים על הסף".

מי שחיזק את ההערכה הזו היום, היה עיתונאי 'מעריב', בן כספית, שטען גם הוא כי ההנחה הזו, שפגיעת ברק הובילה לשיגור הרקטות שהובילו להסלמה בדרום, לא נשללה גם בצד הישראלי. לצד זה, חשוב לציין כי גם אם טענת הצד הפלסטיני נכונה, עדיין נשאלת השאלה מדוע המשגרים היו טעונים ומכוונים לכיוון דרום ומרכז ישראל במהלך אותו לילה.