אלפי כדורים מזויפים של משככי כאבים נתפסו: מכילים חומר מסוכן

משרד הבריאות מזהיר - כדורי ה"פרקוסט" שנתפסו בתחילת החודש על ידי משטרת ישראל הם מזויפים ומכילים חומר פעיל בשם N-Desethyl-Etonitazene (NDE) שצריכתו מהווה סכנה מיידית לבריאות הציבור

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/24 13:54 יג באדר א'

אלפי כדורים מזויפים של משככי כאבים נתפסו: מכילים חומר מסוכן
צילום: shutterstock

בהמשך להודעה שפורסמה בתחילת החודש (6.2) על תפיסת אלפי בקבוקונים של חומר החשוד כמשכך כאבים מסוג "פרקוסט", שהכילו מעל ל-100,000 כדורים, מודיע היום (ה') משרד הבריאות כי מבדיקה שערך האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות מול יצרן התרופה שמופיע על האריזה (Mallinckrodt Pharmaceuticals) נמסר למשרד על ידי היצרן כי מדובר בכדורים מזויפים. בנוסף, נמסר מהיצרן כי האריזות לא יוצרו על ידי החברה ולא היו מיועדות למכירה בישראל.

מבדיקות מעבדה שביצע משרד הבריאות לבחינת הכדורים עלה כי הם מכילים את החומר הפעיל N-Desethyl-Etonitazene (NDE), אופיואיד סינטטי השייך למשפחת בנזאימידזולים (2-benzylbenzimidazole), שנקשר למקרי מוות ברחבי העולם. בנוסף, לחומר זה לא קיים שימוש רפואי ידוע ומקובל, והשפעתו חזקה בשיעור של עד פי 20 בהשוואה להשפעת פנטניל. על כן, מזהיר משרד הבריאות את הציבור כי שימוש בחומר זה מהווה סכנה מיידית לבריאות הציבור.

"יש לרכוש תרופות בבתי מרקחת מורשים וברשתות פארם מוכרות ולהימנע מקנייתן דרך הרשתות החברתיות ואתרי אינטרנט"

"פרקוסט" היא תרופת מרשם ממשפחת האופיואידים שנמצאת בפקודת הסמים המסוכנים. היא ניתנת למכירה רק בבתי מרקחת ולאחר קבלת מרשם רופא. שימוש ממושך בתרופה עלול לגרום לתלות ולהתמכרות, כאשר שימוש ב"פרקוסט" ובייחוד בצורה פיראטית, עלול לגורם לתופעות לוואי קשות, דום נשימתי ואף מוות.

ממשרד הבריאות נמסר: "אנו מזכירים כי יש לרכוש תרופות בבתי מרקחת מורשים וברשתות פארם מוכרות ולהימנע מקנייתן דרך הרשתות החברתיות ואתרי אינטרנט ומקומות לא מוכרים. משרד הבריאות ומשטרת ישראל ימשיכו לפעול נגד משווקים לא חוקיים של תרופות מזויפות המסכנות את בריאות הציבור".