אזהרה חמורה: הסיגריות האלקטרוניות האלה מכילות סמים מסוכנים

משרד הבריאות מזהיר את הציבור מרכישת סיגריות אלקטרוניות המכילות נוזלי מילוי עם חומרים מסוכנים בהם, "נייס גאי" והסם הפסיכואקטיבי THC, שמוגדרים בישראל כסמים מסוכנים שאסורים לשימוש

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/05/23 13:36 ט בסיון התשפג

אזהרה חמורה: הסיגריות האלקטרוניות האלה מכילות סמים מסוכנים
מכיל סמים מסוכנים, צילום: shutterstock

אזהרת משרד הבריאות: סיגריות אלקטרוניות המכילות נוזלי מילוי עם סמים מסוכנים, בהם "נייס גאי" והסם הפסיכואקטיבי THC. חומרים מסוכנים ואסורים אלו עלולים לגרום לתופעות נפשיות וגופניות לרבות הפרעות נפשיות פסיכוטיות. זוהי האזהרה השנייה שמשרד הבריאות מפרסם השנה על סיגריות אלקטרוניות המכילות חומרים שעלולים לסכן את בריאות הציבור. משרד הבריאות מזכיר כי העישון מסוכן לבריאות ומדגיש כי יש להימנע מכלל מוצרי העישון

מוצרים אלו שמשווקים תחת השמות: "RM PREMIUM" ,"Snoop Dogg"ו- "Fume ORJOY" נמכרים בניגוד לחוק וללא פיקוח בקיוסקים, באינטרנט ודרך הרשתות החברתיות. סיגריה אלקטרונית נוספת משווקת ללא כיתוב. הבדיקה נערכה במעבדה הטוקסיקולוגית בתל השומר. 

צילום: משרד הבריאות

בבדיקת מעבדה שבוצעו נמצאו החומרים הבאים:

1. קנבינואידים סינתטיים מסוג (MDMB-4en-Pinaca) הנמצאים ב"נייס גאי" וגרם למותם של צעירים ולאשפוזם של רבים אחרים. השימוש ב"נייס גאי" עלול להוביל לתופעות לוואי והשפעות קשות על המוח שנקשרות לתופעות נפשיות וגופניות לרבות פסיכוזה, התקפי חרדה ופאניקה, בצקת מוחית, פגיעה כלייתית, פגיעה בלב ודימום במערכת העיכול.מאחר והסיכון בצריכת הסם גבוה ממילא, ערבוב של "נייס גאי" בנוזלי סיגריות אלקטרוניות עלול להגדיל משמעותית את הסיכון שבשימוש בסם, מאחר ופעולה זו גורמת לספיגת מנות גבוהות יותר של החומר הרעיל. 

2. הסם הפסיכואקטיבי THC - THC הוא המרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי הצמח הקנביס ושימוש בו שלא דרך ההתוויה הרפואית  עלול לגרום לירידה בתפקוד הקוגניטיבי ולבעיות בקואורדינציה. 

צילום: משרד הבריאות

3. ויטמין E (הויטמין השומני Tocopherol) - שימוש לא מבוקר בויטמין עלול להוביל לפגיעה ריאתית קשה (EVALI) ואף הוביל למקרי מוות הארצות הברית. 

4. ניקוטין - החומר הפעיל במוצרי טבק כגון סיגריות וסיגרים שעלול לגרום להאצת קצב הלב ועלייה בלחץ הדם. בניקוטין מוביל להתמכרות. בחלק מהסיגריות נמצא עירוב של החומרים המסוכנים, דבר שמגדיל את הסיכון לבריאות הציבור אף יותר דרך חשיפה מוגברת לתופעות לוואי מסכנות חיים.

צילום: משרד הבריאות

אם זיהיתם את המוצר, רכשתם או נפגעתם מהשימוש בו, אנא צרו קשר עם האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות דרך מוקד קול הבריאות (5400*) או בדוא"ל modiin@moh.gov.il.