המחקר הוכיח: הדם של תושבי חיפה שונה משל האוכלוסייה הכללית

מחקר חדש של המשרד להגנת הסביבה מצא כי בתורמי דם מחיפה היו רמות נמוכות יותר בדם של ארסן וקדמיום ורמות גבוהות יותר של כרום ועופרת, בהשוואה לתורמים משאר הארץ. הסיבה: פליטות חומרים מזהמים במפרץ חיפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/01/23 10:47 ד בשבט התשפג

המחקר הוכיח: הדם של תושבי חיפה שונה משל האוכלוסייה הכללית
מפרץ חיפה, צילום: Yaniv Nadav/Flash90

מבדילים בין דם לדם: מחקר חדש מטעם המדענית הראשית של המשרד מצא כי בתורמי דם מחיפה היו רמות נמוכות יותר בדם של ארסן וקדמיום ורמות גבוהות יותר של כרום ועופרת, בהשוואה לתורמים משאר הארץ; ריכוזי המתכות שעלו במחקר דומים ולפעמים אף נמוכים יותר מהנמצא באוכלוסייה הכללית במחקר שערכה.

המחקר נעשה במטרה להעריך את הקשר בין ריכוזי המתכות לחשיפות הסביבה ולזיהום אוויר

במחקר, נבחנה נוכחות ריכוזי מתכות כבדות בדם האנושי, במטרה להעריך את הקשר בין ריכוזי המתכות לחשיפות הסביבה ולזיהום אוויר. כל הממצאים תוקננו למדדים כגיל, מגדר. המחקר בוצע על ידי המרכז למחקרים קליניים בבית חולים סורוקה, ובשיתוף מרכז שירותי הדם של מגן דוד אדום, המעבדה הארצית לבריאות הציבור ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

המחקר נערך בין השנים 2020-2022 על דגימות שנלקחו מתורמי דם מתנדבים של שירותי הדם של מד"א, לאחר קבלת הסכמתם. תוצאות המחקר הצביעו על כך שלתורמי הדם מחיפה היו רמות נמוכות יותר של ארסן וקדמיום, ורמות גבוהות יותר של כרום ועופרת, בהשוואה לתורמים משאר הארץ. 

הדגימות נלקחו מתורמי דם מתנדבים בריאים מבין תורמי הדם של שירותי הדם של מגן דוד אדום.

עוד עולה מהמחקר, כי הריכוזים של כל המתכות שנמדדו בדמם של הנבדקים בישראל נמצאים בקצה התחתון של הסקלה, ולפעמים אף נמוכים יותר מהריכוזים המדווחים ממדינות האיחוד האירופי. ההשוואות נעשו מול דוח של ארגון העולמי לבריאות משנת 2015 ופרסומי איגוד האירופי לניטור ביולוגי, HBM4EU, משנת 2022.

תוצאות המחקר התפרסמו במסגרת קול קורא של לשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, ובשיתוף משרד הבריאות. את המחקר הובילה פרופ' לנה נובק ממרכז רפואי סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יחד עם פרופ' אילת שנער, ד"ר אשר מוזר וד"ר אליעזר יפה ממרכז שירותי הדם של מגן דוד אדום, פרופ' איתי קלוג מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב וליאור חסן מהמרכז הרפואי סורוקה. החוקרים שיתפו פעולה עם ד"ר אפרת רורמן וד"ר לודה גרויסמן מהמעבדה הארצית לבריאות הציבור. 

במחקר נבחנה נוכחות ריכוזי מתכות כבדות בדם האנושי, במטרה להעריך את הקשר בין ריכוזי המתכות לחשיפות הסביבה ולזיהום אוויר. כל הממצאים תוקננו למדדים כגיל, מגדר ועישון.

סילמן: יש להוציא את התעשייה המזהמת מריכוזי האוכלוסייה

המחקר נערך בין מארס 2020 עד פברואר 2022 על דגימות דם להשוואת ריכוזים של מתכות כבדות בקרב תורמי דם המתגוררים באזור מפרץ חיפה בהשוואה לתורמים מאזורים אחרים בישראל. במסגרת המחקר, נבדקו 4 סוגי מתכות - ארסן (As), קדמיום (Cd), כרום (Cr) ועופרת (Pb).

הדגימות נלקחו מתורמי דם מתנדבים בריאים מבין תורמי הדם של שירותי הדם של מגן דוד אדום. אוכלוסיית המחקר כללה מדגם אקראי, לא מזוהה, של תורמי דם אזרחים, שתרמו דם באזור מפרץ חיפה, מול דגימות משאר אזורי הארץ. יישובי המגורים של התורמים ומיקומי אתרי התרומות אוחדו עם רמות המזהמים באוויר שנרשמו על-ידי תחנות הניטור הסמוכות. במהלך המחקר אותרו 6,230 דגימות, מתוכן נבדקו 911 דגימות. יש לציין שהדגימות נלקחו ממערך הבדיקות השגרתיות של תרומות הדם ולא היוו חלק ממנות דם עצמן. ריכוזי המתכות שנמצאו היו דומים ואף נמוכים מהריכוזים שנמדדים באוכלוסייה הכללית באירופה.

על פי תוצאות המחקר, תורמי דם מאזור מפרץ חיפה מאופיינים ברמות נמוכות של ארסן (As) וקדמיום (Cd), וברמות גבוהות של כרום (Cr) ועופרת (Pb), בהשוואה לתורמים משאר חלקי הארץ. בנוסף, נמצא כי בקרב התורמים קיים מתאם חיובי בין ריכוזי העופרת בדם לריכוזים בסביבה של המזהמים PM10, CO ו-SO2.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "המשרד להגנת הסביבה מקדם מחקרים בתחום בריאות וסביבה, שתוצאותיהם תורמות ליצירת תמונה עדכנית והבנת ההשפעה של גורמים סביבתיים על הבריאות. יש להוציא את התעשייה המזהמת מריכוזי האוכלוסייה, כדי לשמור על הבריאות של התושבים ועל איכות החיים והסביבה, ואנו פועלים לשם כך בין היתר ביישום החלטת הממשלה לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה".