ברוב של שני שופטים 'מתנחלים' - הוכפל עונשו של חייל שירה למוות בפלשתיני

בן דרי, שוטר מג"ב שירה למוות בפלשתיני רעול פנים במהלך הפגנה אלימה בעיירה ביתוניא שבבנימין לפני כ-4 שנים, נידון ל-18 חודשי מאסר בבית המשפט העליון, לאחר שבית המשפט המחוזי גזר עליו 9 חודשים בלבד

חדשות כיפה יהונתן קליין 19/08/18 11:24 ח באלול התשעח

ברוב של שני שופטים 'מתנחלים' - הוכפל עונשו של חייל שירה למוות בפלשתיני
בן דרי עם עו"ד ציון אמיר בבית המשפט, צילום: ארגון "חוננו"

בית המשפט העליון קיבל היום (א') את ערעור המדינה נגד שוטר מג"ב בן דרי, ופסק להכפיל את עונשו מתשעה חודשים - לשמונה עשר. דרי הורשע בגרימת מוות ברשלנות ע"י בית המשפט המחוזי, במסגרת עסקת טיעון, לאחר שירה למוות בנדים נווארה, בן 17, במהלך התפרעות אלימה שכללה זריקת אבנים בהפגנות 'יום הנכבה' לפני כארבע שנים. 

בכתב האישום המקורי הואשם דרי בהריגה, ונטען כי הוא הכניס בכוונה תחילה למחסניתו כדור חי במקום כדור גומי המשמש בעת פיזור הפגנות. במסגרת עסקת התיקון הוגש כתב אישום אחר, בו נכתב כי הכדור 'השתרבב' למחסנית בטעות. עסקת הטיעון הגיעה גם בעקבות המלצה של שירות המבחן והעובדה כי דרי היה נתון תחת פיקוח אלקטרוני וכי "היה שוטר מצטיין ודאג לפקודיו".

שופטי העליון נעם סולברג ודוד מינץ, שני השופטים ה'מתנחלים' תושבי יהודה ושומרון שנחשבים לכאורה לסמן הימני של בית המשפט העליון, היוו את דעת הרוב בהרכב שגזר את הארכת העונש. "חייל או שוטר המצוי במצב לחימה עלול לטעות ואת מעשיו יש לבחון על רקע הסיטואציה המורכבת", כתב סולברג, שניסח את דעת הרוב. אך הדגיש "הנשק שניתן לדרי על מנת להציל את הנפש, שימש - בשל כוונת זדון לפצוע, ורשלנות חמורה שנלוותה לה - לשפיכות דמים. במבחן הזה כּשל דרי ועליו לתת את הדין".

מתח ביקורת על המדינה

השופט נועם סולברג
צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

בדעת המיעוט כתב השופט יוסף אלרון כי "בעת האירוע היה המשיב חייל בשירות סדיר, ש'נשלח על ידי המדינה', לביצוע תפקידו. המשיב ניצב מול גל של מתפרעים, המון מוסת, שהשליך לעברו אבנים על מנת לפגוע בו, ובנסיבות אלה חש איום על חייו", עוד נכתב בדעת המיעוט כי "מסיבה זו, עלינו לנהוג בזהירות יתירה שעה שאנו בוחנים את פעולותיהם של אנשי כוחות הביטחון סביב פעילות מבצעית או במצבי לחימה. בחינה זו אינה יכולה להיות 'סטרילית', בתנאי מעבדה, תוך הפעלת חכמה שלאחר מעשה, אלא עליה לקחת בחשבון את נסיבות האירוע, תנאי השטח ותחושות הנפשות הפועלות בזמן אמת".

חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן-ארי כתב בטוויטר בתגובה לפסק הדין: "בן דרי הוא עוד קורבן של התייפייפות, לא היה לו שום סיכוי מול האובססיה להרשיע אותו. (אמצעי חקירה מהיקרים שיש, ולמשפחה לא היתה אפשרות לשכור מומחים שיפריכו את ׳המומחים׳ שהפרקליטות שכרה נגדו). אבל הכפלת העונש, לאחר עסקת טיעון היא סיבוב של הסכין בגב."

שי גליק, מנכ"ל ארגון 'בצלמו', גינה בחריפות את פסק הדין: "אכן כפי שקבע כבוד השופט נועם סולברג ערך חיי אדם הינו ערך עליון. דווקא בגלל זה חובה לשמור על חיי אדם של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל. אין חולק על כך שמדובר היה במחבל שהשתתף באירוע טרור שמטרתה הייתה לפגוע באזרחי ישראל וחיילי צה"ל. הפגיעה במחבל הייתה במהלך האירועים הללו. אין מקום להחמיר בעונשו של חייל מצטיין. ואין ערך חיי אדם למחבל. ערך חיי אדם יש למי שדואג לחיי אדם ולא למי שמנסה לקחתם."