מסתמן: מחיר הטבק לגלגול יוכפל בקרוב

פסיקה חדשה של בג"ץ קובעת כי על שר האוצר "להטיל באופן מיידי מיסי קניה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות". כחלון: "אני חולק על החלטת בג"ץ, אך כמובן שאכבד אותה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/02/19 19:41 כט בשבט התשעט

מסתמן: מחיר הטבק לגלגול יוכפל בקרוב
גלגול סיגריות | בקרוב יעלה כמו סיגריות בחפיסה, צילום: shutterstock

בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות עליית מחירי חפיסות הסיגריות, מעשנים רבים עברו לגלגל סיגריות באופן ידני. הפתרון הזול בקרוב יהפוך יקר, זאת בשל פסיקה של בג"ץ, שקבע היום (ב') כי שר האוצר, משה כחלון יידרש "להפעיל את סמכותו לפי חוק מס קניה ולהטיל באופן מיידי מסי קניה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות". הקביעה מגיעה בעקבות עתירה שהגיש המיזם הרב מגזרי למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן נגד שר האוצר כחלון, ומשרד הבריאות.

השר כחלון נשא דברים היום בכנס של התנועה לאיכות השלטון במודיעין, ואמר כי "בג"ץ הכריע היום בנושא העלאת המס על הטבק. התפישה הכלכלית שלי אומרת שצריך להוריד מסים ולא להעלות, לכן אני מתנגד לכל העלאה באשר היא. אזרחי ישראל עובדים קשה ומשלמים מספיק מסים ותפקידנו להוריד מסים ככל שניתן. אני חולק על החלטת בג"ץ, אך כמובן שאכבד אותה. נלמד את פסק הדין ונפעל בהתאם". 

טבק לגלגול עולה היום בין 35 ל-52 שקל בהתאם לגודל החפיסה ולמותג. מס הקנייה מהווה היום בטבק לגלגול כ-35.5% מהמחיר לצרכן בעוד שבסיגריות הוא מהווה 80% מהמחיר לצרכן. במידה וישווה המס, המחיר של טבק לגלגול יעלה ב-25 עד 50 שקל לחפיסה. כלומר בין 62 ל-105 שקל. אם המס יעלה מדובר בתוספת של 450-400 מיליון שקל בשנה בהכנסות המדינה.

 

שר האוצר משה כחלון | פרוייקט הדגל נכשל?

שר האוצר משה כחלון | חתם על הצוצילום: הדס פרוש/פלאש 90

בפסק הדין כתבה השופטת דפנה ברק ארז, כי "אכן, מקובלת עלינו העמדה כי התוויית המדיניות בכל הנוגע לקביעתם של שיעורי המס אמורה להיעשות על-ידי גורמי המדינה, ובמקרה זה על-ידי שר האוצר. עם זאת, 'מדיניות' אינה מילת קסם הפוטרת את הרשות המבצעת מהחובה לנהוג בשוויון או לבחון טענות רציניות בדבר השלכה שלילית של החלטתה על זכויות, במקרה זה הזכות לבריאות. שיקול דעת רחב אינו פטור מהחובות שמטיל המשפט הציבורי".

למעשה, הפסיקה לא מחייבת את כחלון להעלות את המס על הטבק לגלגול, אלא להשוות את המס בין הסיגריות הרגילות לטבק לגלגול, כך שתיאורטית כחלון יכול גם להפחית את המס על הסיגריות הרגילות, או ליצור שיעור מס ממוצע חדש בין שני סוגי הסיגריות.

דר' חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור: "נחלנו ניצחון חשוב נוסף במאבק כנגד חברות הטבק למען בריאותם של הישראלים, ניצחון שיציל את חייהם של רבים. החלטת בגץ מבהירה כי מקבלי ההחלטות חייבים להתחשב בשיקולי בריאות הציבור ולהתבסס על עקרונות מדעיים ורפואיים. אנו קוראים לציבור לבחור במפלגות וחברי כנסת שיפעלו להגן על בריאותם ועל האינטרס הציבורי".