בעקבות טראמפ: תכנית ברקת לסילוק אונר"א נחשפת

ראש עיריית ירושלים גיבש תכנית שנועד לסילוק ארגון הפליטים מעיר הבירה. את מקומו של הארגון תתפוס העירייה. ברקת: "בירושלים אין פליטים ולא יהיו פליטים. לא ניתן לשקר הפליטים ליצור ריבונות בתוך ריבונות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/10/18 21:37 כה בתשרי התשעט

בעקבות טראמפ: תכנית ברקת לסילוק אונר"א נחשפת
ברקת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת הגה, כפי שפורסם הערב (ה') לראשונה ב"החדשות", תכנית לסילוק ארגון אונר"א מירושלים ולהכנסת העירייה כמי שתספק את שירותי ארגון הפליטים במקומו.

החלטתו של ברקת החלה להתגבש לאחר שממשל טראמפ הורה על קיצוץ הסיוע לאונר"א. הארגון דאג עד היום לתושבי שועפאט לשירותי חינוך ורפואה לתושבי המקום הנחשבים גם לתושבי ישראל וירושלים.

"החלטת הממשל האמריקאי", אמר ברקת, "יוצרת חלון הזדמנויות לטיפול מיידי ונחוש בכוונות הפלסטינים להנציח את 'בעיית הפליטים' בירושלים. בירושלים אין פליטים ולא יהיו פליטים, אלא רק תושבים והם יקבלו את כל השירותים מעיריית ירושלים כמו כל תושב אחר, יהודי או ערבי. לא ניתן לשקר הפליטים ליצור ריבונות בתוך ריבונות".

המועמד לראשות העיר, עופר ברקוביץ, גיבה את מהלכו של ברקת ואמר כי "לאונרא אין מה לעשות בעיר תחת ריבונות ישראלית וטוב מאוחר מאשר לעולם לא.  כמו שיש שופטים בירושלים, יש ריבון אחד בירושלים וכך יש לנהוג במערב העיר ובמזרחה  ולאחר שאבחר, עיריית ירושלים תחזור למלא את חובותיה הריבוניות בכל חלקי העיר ואני מתחייב לפעול למען כלל התושבים, דתיים, חילונים, חרדים וערבים".

לדבריו, "שירותים במזרח העיר צריכים להינתן בגלל שאנחנו הריבון במזרח העיר. לתת שירותים רק במקומות שאונר"א פעלה משמעותו לתמרץ ארגונים הפוגעים בריבונות במזרח העיר. לאחר שאבחר לראש העיר ירושלים בכוונתי לוודא שכל הגופים שמומנו על ידי אונרא ימומנו על ידי הגופים הריבוניים בירושלים, עיריית ירושלים וממשלת ישראל ובכך תתחזק הריבונות הישראלית בעיר הבירה בכל חלקיה".

יקבלו שירותים מעיריית ירושלים במקום אונר"א. תושבי שועפאט

יקבלו שירותים מעיריית ירושלים במקום אונר"א. תושבי שועפאטצילום: פלאש 90. קובי גדעון

עיקרי תכנית ברקת לסילוק אונר"א , כפי שנמסר בדוברות עיריית ירושלים:

בתחום החינוך - במוסדות של אונר"א לומדים כיום כ-1800 תלמידים ב-7 בתי ספר, הפועלים ללא רישיון משרד החינוך ומהווים מוקד מרכזי להסתה לטרור ולאלימות. תושבי מ"פ שועפאט אף מעלים בשנים האחרונות טענות קשות על רמת החינוך הירודה בבתי הספר של אונר"א וקוראים בגלוי לעבור לבתי ספר של עיריית ירושלים. במסגרת התכנית שגיבש ברקת תפעל העירייה להוצאת  צווי סגירה לכל בתי הספר של אונר"א בירושלים עד סוף שנת הלימודים הנוכחית, וכלל התלמידים ייקלטו במוסדות של העירייה החל משנת הלימודים הבאה. כמו כן תקדם העירייה הפקעה או השכרה של כלל מבני החינוך של אונר"א והסבתם בהמשך למבנים עירוניים. במקביל תפעל העירייה להקמת קרית חינוך ומתן שירותים עירוניים על שטח של כ-11 דונם בסמוך למחנה הפליטים, שיספקו שירותים עירוניים טובים ואיכותיים יותר לתושבים מאלו של אונר"א. 

בתחום הבריאות - מרפאות אונר"א בעיר העתיקה ובמחנה הפליטים שועפאט פועלות ללא רישיון משרד הבריאות והלכה למעשה אינן חוקיות. במסגרת תכנית ברקת תפעל העירייה להוצאת צווי סגירה למרכזים הרפואיים של אונר"א ע"י משרד הבריאות, ותקלוט את התושבים בטיפות החלב העירוניות בסביבה הקרובה. כמו כן תפעל העירייה מול משרד הבריאות לקליטת המטופלים בקופות החולים בסביבה הקרובה. במקביל יקודם תהליך הפקעה או שכירות של מבני המרפאות של אונר"א ויינתנו שירותי בריאות הציבור בקרית השירותים שתוקם בסמוך למחנה הפליטים שועפאט.

בתחום הרווחה - קיימים כיום במחנה הפליטים שועפטא ובכפר עקב מרכזי ספורט, נשים וילדים נזקקים והכשרה מקצועית. במסגרת תכנית ברקת יישארו המסגרות הקיימות על כנן במטרה להעבירן מידי אונר"א לידי שירותי הרווחה והתעסוקה של עיריית ירושלים. במקביל תקצה העירייה מבנים ייעודיים לשירותי הרווחה והתעסוקה של העירייה, לצד המינהל הקהילתי בתוך קרית השירותים שתוקם בסמוך למחנה הפליטים שועפאט.

בתחום התברואה והתשתיות -  כיום פינוי האשפה ותשתיות הביוב, הניקוז נמצאים באחריות אונר"א, ותושבי המחנה מתלוננים מזה שנים על שירותי הניקיון הירודים של אונר"א ועל העובדה שהם אינם מתחזקים כראוי את תשתיות הביוב והניקוז המיושנות. כמו כן אונר"א מקבל אספת מים שוטפת מהגיחון זאת מבלי לשלם עשרות שנים על כך. במסגרת תכנית ברקת תעבור האחריות על תחומים אלו לעירייה - יוצבו תשתיות איסוף אשפה מתקדמות ברחבי המחנה, יוקצו כלים מתקדמים ועובדי ניקיון באמצעות קבלן פרטי.  טיפול בתשתיות המים, הביוב והניקוז הישנות יבוצע באופן שוטף ע"י חברת הגיחון.

באשר לגופי המטה של אונר"א בגבעת התחמושת - העירייה תפעל לכך שהדרג המדיני יממש את סמכותו מכח ההסכמים ההיסטוריים בין מדינת ישראל לאונר"א, להוצאת אונר"א מתחומה הריבוני של ישראל, ולהפקעת השטח שיפונה לצורכי ציבור. כנגד משרדי ה"וועדה העממית" וההנהלה של מחנה הפליטים שועפאט - תפעל העירייה להוצאת צווי סגירה בהיותם התארגנות בלתי חוקית הפועלת לקידום הסתה וטרור.