בעקבות הפיגוע הרצחני בנווה צוף: סדנה מיוחדת להתמודדות באירועי טרור

גור ארי קניאל מתגורר קרוב ל-40 שנה בבנימין והכיר מקרוב את בני משפחת סולומון הי"ד, "טובה שנפצעה הייתה הגננת שלי, חיה מדריכה שלי ויוסי רקד אתי בבר מצווה ובחתונה". הרצח ביישוב בו גדל הוביל אותו לגייס את ניסיונו המבצעי ליצירת סדנה שתאפשר לשומעיה להתמודד ביעילות עם פיגועי טרור

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/07/17 15:32 ח באב התשעז

בעקבות הפיגוע הרצחני בנווה צוף: סדנה מיוחדת להתמודדות באירועי טרור
בית משפחת סולומון, צילום: Hadas Parush/FLASH90

כמה זמן אירע הפיגוע הרצחני בנווה צוף במהלכו נרצחו יוסף, חיה ואלעד סולומון? לפי גור ארי קניאל, יוצא המשטרה ויועץ ביטחוני המתגורר בבנימין, לא יותר מדקה. סדנה חדשה שהוא משיק בימים אלה, תנסה לעזור לתושבים הנתקלים באירועי טרור "להרוויח" את אותה דקה במטרה להציל את חייהם וחיי משפחתם.

קניאל נולד וגדל בנווה צוף והכיר מקרוב את בני משפחת סולומון שנרצחו, עובדה שתזרז אותו להוציא את רעיון הסדנה מהכוח אל הפועל.

לדבריו, סדרת אירועים מלפני מספר שבועות כמו "ניסיונות הלינץ' בחווארה ובכפר סינג'יל ומארב האבנים בצומת המשטרה הבריטית בואדי חרמיה", הובילה אותו לחשוב ברצינות על הנושא, "ואז הגיע הרצח של משפחת סולומון. טובה שנפצעה הייתה הגננת שלי, חיה הייתה המדריכה שלי בבני עקיבא ויוסי רקד אתי בבר מצווה ובחתונה, כך שההיכרות האישית עם הנרצחים הובילה אותי להחליט שזהו, יוצאים לדרך".

תכני הסדנה מושתתים על ניסיונו העשיר של קניאל בשירות באגף המודיעין המשטרתי ובעבודותיו השונות כיועץ ביטחוני, "אני תושב בנימין יותר מ-38 שנה וכראש צוות בילוש ביפו ודרום תל אביב, יועץ ביטחוני אזרחי ומנהל פרוייקטים של משרד הביטחון, נתקלתי בהרבה אירועים ברמה האישית".

הוא מבהיר כי אצלו לא ילמדו לנהל קרב מול מחבל, "באי המפגש לא ילמדו לתפעל נשק, או להשתמש באלת בייסבול נגד מחבלים, אלא כיצד להכין את המשפחה לאירוע טרור בצורה חווייתית וכיצד להתנהל בזמן אירוע בצורה האופטימלית כדי שמינימום אנשים יפגעו".

לדבריו, ללא מדובר בנוסחת פלא וגם מי שיעבור את הסדנה יכול להיות שיפגע, אך "הוא לפחות יגדיל את הסיכוי שלו, של משפחתו והסובבים אותו להינצל".

לשיטתו, אחת הדרכים להתנהלות נכונה באירוע טרור מתחילה כבר בשלבי ההכנה. "למשל, במהלך נסיעה אחד ההורים אומר את המילה 'אבן' וכולם מיד מורידים את הראש בין הברכיים ושמים עליו ידיים. זה נובע מתוך אינסטינקט של הנהג והיושב לידו, שברגע שהם רואים שנזרקה לעברם אבן הם בדרך כלל צועקים 'אבן'. בעקבות התרגולת, ברגע שהילדים ישמעו את המילה הזאת גם בזמן אמת, הם יפעלו בהתאם  וכך הסיכוי שיפגעו מרסיסים ושברי זכוכיות קטן יותר".

לקניאל יש גם הצעה כיצד לפעול במקרה של חדירת מחבל לתוך בית, כפי שאירע בנווה צוף, "אפשר לשחק במעין מחבואים עם הילדים. כלומר, ברגע שאומרים איזו מילת קוד, כולם רצים לחדר מוסכם נועלים אותו ונשארים בתוכו. וחשוב גם להוסיף שמי שעובר ליד הטלפון לוקח אותו איתו ומזעיק את כוחות הביטחון. זה כמובן לא מכסה כל מצב, כמו לדוגמא במקרה של משפחת פוגל שהם הופתעו והיה קשה להגיב, אך זה בהחלט נותן מענה ללא מעט מקרים".

"המטרה היא להרוויח דקה"

"המטרה היא להרוויח דקה"צילום: צלום מסך

קניאל מדגיש כי בדבריו ובסדנה שיצר, אין ולו מילת ביקורת אחת על תפקודם בני משפחת סולומון. עם זאת הוא מציין כי מהירות התגובה היא חשובה מאוד.

"חשוב להבין", הוא מבהיר, "שכל מה שצריך זה 'להרוויח' דקה. אנשים חושבים שהאירוע של משפחת סולומון נמשך רבע שעה או עשרים דקות. אבל מהרגע שהמחבל נכנס לבית ועד שהוא נורה על ידי השכן החייל, עברה מקסימום דקה ואת הדקה הזאת צריך לקנות".

למרות הפרסום, לקניאל חשוב לומר כי הסדנה מיועדת לכל מבוגר באשר הוא ולאו דווקא לנשים, "בעקבות התפקידים שמילאתי, יצא לי בשנים האחרונות לדבר בעיקר עם נשים על הצורך להתמודד עם אירועי טרור עד שמגיעים כוחות הביטחון. אך המפגשים בהחלט מיועדים גם לגברים ולכל מבוגר שיכול להיתקל במצבים קשים".

המפגש הוא חד פעמי, נמשך מספר שעות ואינו מיועד לילדים,  "מדובר בהרצאה עם אפשרות לשאלות ומענה למקרים ספציפים שמייחדים כל יישוב או אזור. ילדים לא צריכים להיחשף לתכנים קשים כמו שנדבר בסדנה. לשם כך ההורים מגיעם והם אלה שאמורים לקבל את הידע והכלים ולהעביר אותם לילידיהם".