בנט משנה את שיטת הפריימריז

החלטה דרמטית של יו"ר הבית היהודי לגבי שיטת ההצבעה לרשימת המפלגה לכנסת: הפריימריז יתקיימו באופן מקוון - באינטרנט. בנט: "השיטה תגדיל את אחוזי ההצבעה"

חדשות כיפה יהונתן קליין 28/09/18 10:49 יט בתשרי התשעט

בנט משנה את שיטת הפריימריז
השר בנט, צילום: פלאש 90

 באחרונה רבו הפרסומים על כוונתו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לשנות את שיטת הפריימריז במפלגה, ואף לבטלה כליל. היום (ו'), מתפרסמת החלטתו הסופית של בנט, לקיים את הבחירות המקדימות באופן מקוון - מהבית. הנושא עדיין טעון את אישורו  של מרכז המפלגה.

בנט החליט כי הבחירות המקדימות (פריימריז) ייערכו באופן דיגיטלי. במסגרת זו, ישולבו אמצעי טכנולוגיה חדישים שטרם נעשה בהם שימוש בפוליטיקה הישראלית, בהם מערכת הגנת סייבר ייחודית שמטרתה לשמור על הצבעה אנונימית.

בנט הסביר כי ״בית יהודי חזק = ימין חזק וציונות דתית חזקה. אם הציבור רוצה להמשיך מדיניות ימין ברורה, הוא יודע שזה רק באמצעות חיזוק ׳הבית היהודי׳. נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא, זו עובדה. עכשיו הציבור הימני צריך לבחור את המפלגות שיובילו את מדיניות הממשלה, ומדיניות ימין זה רק ׳הבית היהודי׳. פרימרייז דיגיטליים היא שיטה שמביאה יתרון משמעותי - אחוזי הצבעה גדולים יותר כי ההצבעה פשוטה יותר. אנחנו הולכים כעת למהלך חדשני ויוצא דופן, ובהמשך צפויות הפתעות נוספות. נמשיך לחזק את הבית היחיד של הימין בישראל״. 

מאחורי המהלך עומדת שאיפתו של בנט להגדיל את אחוזי ההצבעה בקרב חברי מפלגת ׳הבית היהודי׳ על ידי מנגנון הצבעה פשוט וקל יותר. בנוסף, השיטה החדשה תאפשר חיסכון של כ-90% בעלותם של הפריימריז, אשר במתכונתם הנוכחית עולים למפלגה כ-2.5 מיליון ש״ח, תקציב שבנט מעוניין להשקיע בקמפיין הבחירות של המפלגה על מנת להגדיל את כוחה בבחירות הקרובות.

בשבועות האחרונים פגש השר ח״כים ופעילים רבים בליווי מנכ״ל מפלגתו, ניר אורבך, על מנת לשמוע מהם כיצד לשיטתם ניתן להגדיל את כוחה של הציונות הדתית בבחירות הקרובות, ובמקביל לפתוח את השורות לקהלים חדשים. 

מנכ״ל הבית היהודי, ניר אורבך: ״אנו כל הזמן בודקים, תוך הקשבה לפעילים ולנציגים השונים שלנו ברחבי הארץ, מהי הדרך הטובה והיעילה ביותר לגיבוש רשימה איכותית שתשיג מספר גבוה של מנדטים.
קיום פריימריז מקוונים היא הדרך המתקדמת והנכונה ביותר לעת הזו. היא, יחד עם מהלכים נוספים, יאפשרו לנו להגיע אי"ה להשגת היעד - מספר דו ספרתי של מנדטים לבית היהודי בבחירות הקרובות לכנסת״. 

בשבוע שעבר רצו שמועות על כך שבנט החל במהלך לביטול הפריימריז במפלגה ומתכנן להעביר בהצבעה אפשרות לועדה מסדרת. ארז צדוק, חבר מרכז הבית היהודי, שלח לבנט מכתב וטען כי  בכינוס המרכז של מפלגת הבית היהודי ישנם כשלים חוקתיים וערכיים.
היום אומר צדוק: "אני שמח שנפתלי בנט חזר בו מרעיון ביטול הפריימריס לאחר העתירה שהגשתי לבית הדין של התנועה וההודעה על כוונתי לעתור גם לבית משפט מחוזי אם יידרש"
עם זאת מסייג ארז ואומר כי רשימת חברי מרכז המפלגה טרם פורסמה, כך שחברי מרכז אינם יכולים לממש את זכותם להתאגד על פי התקנון.
בנוסף, הצבעות במרכז המפלגה בחודש אוקטובר על שריונים נוספים ליו"ר, בהצבעה גלויה כשהפעילים המרכזיים שרצים לרשויות המקומיות זקוקים לתמיכת היו"ר במגוון נושאים, איננה דמוקרטית ואיננה עולה בקנה אחד עם עקרון חופש ההצבעה.
אי לכך העתירה לדחיית כינוס המרכז מחודש אוקטובר והדרישה לחשיפת רשימת חברי המרכז, בעינה עומדת.

בבית היהודי ישנם כ-1,000 חברי מרכז וכ-30,000 מתפקדים אשר בוחרים את הרשימה לכנסת. במקומם של 150 קלפיות ברחבי הארץ כפי שהיו עד היום, יוכלו החברים להצביע באינטרנט, כאשר במקביל יישארו חמש קלפיות בערים מרכזיות לטובת אלו שיתקשו להצביע במנגנון החדש.

בנט עתיד להציג את השיטה החדשה, אשר יישומה דורש עוד מספר אישורים טכניים, בועידת המפלגה כבר בעוד שבועיים.