בנט ושקד מציגים: התכנית שתרסן את בג"ץ

שר החינוך ושרת המשפטים מתכוונים לקדם כבר במושב הקרוב את התכנית שלדבריהם תאזן בין שלושת הרשויות בישראל. היא הגיע על רקע שורת פסיקות של בג"ץ שלטענתם הפרו את האיזון שבין הכנסת לרשות השופטת. בנט: "פסיקות השופטים אילצו אותנו לפעול". שקד: "צריך הסכמה ציבורית רחבה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/09/17 21:32 כג באלול התשעז

בנט ושקד מציגים: התכנית שתרסן את בג"ץ
בנט ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ושותפתו שרת המשפטים איילת שקד, הציגו הערב (חמישי) את "התכנית החוקתית", שאמורה להשלים את החוקה בישראל ולאזן בין שלושת הרשויות ובעיקרן את בית המשפט העליון.

עיקרי התכנית גובשו בעקבות פסיקותיהם האחרונות של שופטי בג"ץ שלטענת שרי הבית היהודי הפרו את הסטטוס קוו ות יחסי הגומלין בין הכנסת לבתי המשפט.

כדוגמא הם מציינים כי לפני כחודש קבע בית המשפט כי נתונה לו הסמכות לפסול דברי חקיקה שהכנסת אישרה אך ורק בשל איכות הדיון מאוחר יותר נפסקה פסיקה נוספת שהטילה ספק בעבודת הכנסת בשני הדוגמאות התכוונו בנט ושקד לחוק מיסוי הדירה השלישית והאיסור שהטילו השופטים על המדינה לאסור מסתננים שסירבולהתפנות לזמן בלתי מוגבל. דוגמא נוספת התייחסה לפסק הדין שניתן בעניין התקציב הדו-שנתי, בו החליטו השופטים על פסילתו, לדבריהם באופן חסר תקדים, של סעיף המופיע בחוק יסוד.  

בפרסום תכניתם ציטטו בנט ושקד דברים שאמ בעבר נשיא בית המשפט לשעבר אהרון ברק לפיהם "הנורמה העליונה במדינת ישראל הם חוקי היסוד המהווים את החוקה שלנו, על פיהם מוקמות שלוש הרשויות השלטוניות העיקריות. כל אחת מהן מוגבלת בסמכותה ובכוחותיה, אף אחת מהן אינה כל יכולה...משטר דמוקרטי נבחן בכך שאין בו רשות שסמכויותיה הן בלתי מוגבלות ומוחלטות".

השופטת מרים נאור

השופטת מרים נאורצילום: יונתן סינדל פלאש 90

תכניתם של השניים אמורים להשלים את שני הפרקים החסרים בחוקה הישראלית: חוק יסוד "הלאום" שיכלול פסקת התגברות המסדירה מצבים בהם בית המשפט פסל חוק והכנסת שבה ומחוקקת אותו בתנאים מסויימים. חוק זה כבר נמצא בעיצומו של הליך החקיקה

הפרק השני הוא חוק יסוד "החקיקה", אשר צפוי להשלים את הפרק המשטרי החסר בחוקה הישראלית ויצטרף לחוקי היסוד: הכנסת, הממשלה והשפיטה. החוק עתיד לקבוע את הדרך המיוחדת בה יש לחוקק חוקי יסוד ואת העובדה כי אלה אינם נתונים לביקורת שיפוטית כפי שמקובל ברוב מדינות העולם.

השר בנט התייחס לתכנית ואמר כי "בתקופה האחרונה בג״צ פסל חוקי כנסת והחלטות ממשלה כמו המתווה להוצאת המסתננים, חוק התקציב ושלילת תושבות של אנשי חמאס. מצב חדש זה, בו ביטול חוקים הפך לדבר שבשיגרה, ייאלץ אותנו, המחוקקים שנבחרנו על ידי הציבור, לפעול להשיב את האיזון הראוי בין הרשויות ואת זאת אנו עושים היום".

השרה שקד ציינה כי "חוק יסוד החקיקה יגדיר בצורה ברורה את גבולות הביקורת השיפוטית, את הליך החקיקה וחקיקת חוקי יסוד ואת הדיאלוג בין בית המשפט והכנסת. החוק צריך להתגבש בהסכמה ציבורית רחבה ככל שניתן".

מבחינת השניים התכנית שלהם מהווה יעד מרכזי לקדנציה של ממשלה הנוכחי, ובמושב הקרוב הם מתכוונים לקדם אותה והציגה כבר בישיבת ראשי המפלגות הקרובה.