בנט: "הממשלה לא יכולה להתייחס למתנחלים כאזרחים סוג ב'"

ברכות במערכת הפוליטית לאישור חוק 'מרקם חיים', שנועד להסדיר את היישובים היהודיים הנמצאים על אדמות מדינה. איילת שקד: "המחבלים ידעו שאנחנו כאן כדי להישאר. פיגועים לא ירתיעו אותנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/12/18 14:55 ח בטבת התשעט

בנט: "הממשלה לא יכולה להתייחס למתנחלים כאזרחים סוג ב'"
ברכות בימין. בנט ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בוועדת השרים לחקיקה אושר הבוקר (א') חוק 'מרקם חיים בהתיישבות', שנועד להסדיר את המאחזים והשכונות ביהודה ושומרון הנמצאים על אדמות מדינה, וזכה לתגובות אוהדות בימין, לצד קריאה לראש הממשלה לפעול להעברת החוק בהקדם.

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט: ״ממשלת הימין לא יכולה להתייחס לאזרחי יהודה ושומרון כאל אזרחים סוג ב'. חוק ״מרקם חיים״ מתקן עוול של שנים רבות - לאחר שהגבלות בירוקרטיות מנעו מראשי הרשויות ביהודה, שומרון ובנימין לדאוג לתושבים שלהם לשירותים בסיסיים, אנחנו נתקן את זה. מדובר במשפחות נורמטיביות שתורמות למדינה ולחברה ומתגוררות על אדמות מדינה. למי שיש חובות - יהיו גם זכויות. עלינו לממש את רצון הבוחר, ליישם מדיניות ימין, לתמוך בחוק ולתקן את העוול. מגיע להם״. 

שרת המשפטים איילת שקד: "ועדת השרים לחקיקה עשתה היום את המעשה הנכון ונתנה אמירה חד משמעית שתסדיר את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. בשלוש השנים האחרונות שינינו את השיח - משיח של פינוי עברנו לשיח של הסדרה. אין סיבה שתושבי יו"ש ייאלצו לחיות תחת חרב פינוי תמידית. המחבלים ידעו שאנחנו כאן כדי להישאר. פיגועים לא ירתיעו אותנו".

יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל: "עשינו היסטוריה! חוק להסדרת ההתיישבות הצעירה של חבריי ח"כ בצלאל סמוטריץ וח"כ יואב קיש עברה בועדת השרים היום (ראשון). אנו נפעל להמשך חקיקתו בקצב מזורז ונעמוד על כך שיוצמד לחוק גדעון סער. כעת, יש לפעול להחזרת המחסומים וסגירת הצירים לתנועת ערביי יו"ש לאלתר.
כפי שהוחלט ביום חמישי (ה' בטבת, תשע"ט) מרכז האיחוד הלאומי החליט כי כל עוד לא ימולאו דרישות אלה במלואם חברי הכנסת של האיחוד הלאומי לא יוכלו להמשיך ולהצביע עם הקואליציה".

באיחוד הלאומי מסרו: "אנו מברכים על אישור חוק "מרקם חיים" (התיישבות צעירה) בועדת השרים לענייני חקיקה אותו קידם והוביל ח"כ מהאיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ'. כפי שמרכז מפלגת האיחוד הלאומי החליט ביום חמישי האחרון, אנו נמשיך ונפעל להמשך קידומו של החוק עד חקיקתו הסופית. זוהי שעת מבחן עבור הממשלה, הסתיים עידן הדיבורים . הגיע הזמן להכריע את הטרור ,הגיע הזמן לחזק את ההתיישבות".

השר יריב לוין: ״פעלתי בכל כוחי להעברת החוק היום בוועדת השרים לחקיקה ואני מברך על הצעד הראשון בדרך להסדרת היישובים. התיישבות חזקה היא התשובה הטובה ביותר לטרור ולרצחנות הפלסטינית. התושבים הגרים ביישובים הנמצאים בהליכי הסדרה אינם אזרחים סוג ב׳. הם זכאיים לכל השירותים המוניציפליים בדיוק כמו כל אזרח אחר בישראל- לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל, תקציבים וכל דבר הנדרש לצורך ניהול שגרת חיים תקינה.״

השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "אני מברך על אישור החוק בוועדת שרים לחקיקה ומקווה שהוא יקודם בכנסת במהירות האפשרית. חובתנו המוסרית לסייע ליישובים,שקמו הרבה פעמים במעורבות של מוסדות המדינה, להחזיר את החיים הנורמליים (חשמל, חינוך, שירותים מוניציפאליים ועוד). נמשיך בנחישות לפעול להסדרה ולפיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון".

שרת התרבות והספורט מירי רגב: "אישור החוק היום הוא הצעד המתבקש כבר זמן רב להסדרת מעמדה של ההתיישבות יהודה ושומרון. 
ככל שינסו לפגוע בנו כן נרבה וכן נפרוץ. נמשיך להשקיע בהתיישבות ונחזק אותה. זהו חבל הארץ שלנו לאורך אלפי שנים וכך יהיה לעד. כדאי לאותם אלה שמכנים עצמם 'פלסטינים' להכיר בזה. רק כך ייטב להם. אף אחד לא ינצח אותנו כי עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי, יו"ר סיעת הבית היהודי: "החוק המסדיר את ההתיישבות הצעירה ביו"ש שעבר את וועדת השרים לחקיקה הוא ביטוי נוסף לשינוי שהבית היהודי מובילה בממשלה. עשרות יישובים הוקמו באישור ובעידוד המדינה, אך תושביהם נאלצים להתמודד עם חוסר שיוויון משווע וזוכים לייחס של אזרחים סוג ב'. אי הסדרת ההתיישבות הצעירה פוגעת במרקם החיים התקינים של 6000 בתי אב, של יישובים שלא יכולים לקבל גן או שיפנו מהם אשפה. ההסדרה תפסיק את הנסיונות של הערבים שמנצלים את מערכת המשפט הישראלית להביא להריסתם של יישובים אלה. תושבי יהודה ושומרון, גם בהתיישבות הצעירה, צרכים להיות שווי זכויות כפי שהם שווי חובות. נפעל לסיים במהירות האפשרית את תהליכי החקיקה עד לקריאה השניה והשלישית".