במימון המדינה: בת שרות תסייע למסתננים מאפריקה

'המרכז לקידום פליטים אפריקאים' הפועל להעצמת השוהים הבלתי חוקיים מאפריקה בתל אביב, מעסיק בת שירות לאומי הפועלת מטעם המדינה. הרשות לשירות לאומי-אזרחי: "החל מספטמבר 2019, יחל תהליך אישורי גופים מפעילים בהתאם לחוק החדש"

חדשות כיפה מירב כהן 11/11/18 17:17 ג בכסלו התשעט

במימון המדינה: בת שרות תסייע למסתננים מאפריקה
הפגנת מסתננים, צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

השירות הלאומי-אזרחי בארץ התרחב מאוד, וארגונים רבים נעזרים בתקנים שמספקת מנהלת השירות הלאומי אזרחי. בבדיקה שערכנו נמצא שהמרכז לקידום פליטים אפריקאים, הפועל עם שוהים בלתי חוקיים, מקבל תקן של בת שירות מטעם מנהלת השירות הלאומי-אזרחי. 

המרכז לקידום פליטים אפריקאים פועל בדרום תל אביב משנת -2004 מטפל ביותר מ-14,000 מסתננים. חזון המרכז הוא "להבטיח כי כל הפליטים ומבקשי המקלט יהיו חופשיים מרדיפה, יחיו בכבוד וייהנו מהזכות לממש את שאיפותיהם". 

במרכז לא מפרידים בין מסתננים השוהים באופן בלתי חוקי בישראל לבין פליטים או מבקשי מקלט. מדיניות המרכז היא שמקבלים את כל הפניות של "הפליטים ומבקשי המקלט מאפריקה". המרכז החל את פעילותו כארגון הומניטרי המספק ביגוד ומזון לפליטים האפריקאים, הרחיב את מפעליו וכיום פועל להעצמה קהילתית של המסתננים ואף רכישת השלכה בארץ. 

מדינת ישראל פועלת בשנים האחרונות להרחקתם של מסתננים בלתי חוקים מתחומה. הגדר שהוקמה בגבול הדרומי עם מצרים צמצמה כמעט לגמרי את חדירת המסתננים לגבולות המדינה. בנוסף הסנקציות הרבות כלפי המסתננים ועידוד ההגירה מרצון הובילו לירידה משמעותית במספר השוהים הבלתי חוקיים בארץ. אולם מנגד פועלת במדינה לקידום והעצמת המסתננים כאשר היא מאפשרת לארגונים הללו תקן של בת\בן שירות לאומי על חשבון משלם המסים. על פי רשות השירות הלאומי-אזרחי תקן שכזה עולה למדינה כ-3500 ש"ח בחודש. 

דף הארגון שקרא לבנות השירות להצטרף אליו

דף הארגון שקרא לבנות השירות להצטרף אליוצילום: צילום מסך מפייסבוק

המסתננים האפריקאים השפיעו בצורה חסרת תקדים על השכונות הדרומיות של תל אביב. תושבי השכונות יצאו בהפגנות ובקריאות לממשלה לעזרה מול התנהגותם הבריונית של המסתננים אך ללא הואיל. בית המשפט קבע כי לא ניתן לשלוח את המסתננים למדינה שלישית, על פי ההסכם שחתם ראש הממשלה נתניהו עם ממשלת אוגנדה. בנוסף קבע בית המשפט העליון כי על המדינה לסגור את מתקן חולות שאליו מגיעים השוהים הבלתי חוקיים, וקבע כי לא ניתן לאסור אותם לתקופת זמן ממושכת. 

מנהלת הרשות, הפועלת תחת משרד החקלאות בהנהגתו של השר אורי אריאל, אישרה את העסקתו של בן\בת שירות במרכז פליטים אפריקאים מנגד פועלת המדינה למיגור תופעת הפליטים בתל אביב. וכך, ביד אחת המדינה ממגרת את בעיית המסתננים וביד השנייה מעצימה אותה.  

מהרשות לשירות לאומי-אזרחי נמסר בתגובה כי "לפי שעה, ישנו מתנדב אחד במרכז זה מטעם האגודה להתנדבות, עמותה אחת מבין 8 העמותות של השירות הלאומי. ארגון זה, המטפל במהגרים ובילדיהם בתחומי רווחה וחינוך - אושר בעבר כגוף מפעיל, מכיוון שעמד בתנאים הנדרשים לאישורו ככזה. את התקן מממן, כבדרך כלל - הגוף המפעיל עצמו, שבמקרה זה אושר כחוק. אם קיימת טענה שהגוף האמור פועל בניגוד לחוק - ניתן לפנות לגורמי האכיפה המוסמכים בבקשה לסגור אותו. החל מספטמבר 2019, יחל תהליך אישורי גופים מפעילים בהתאם לחוק החדש וכל ארגון יידרש להוכיח עמידה בכללים החדשים".

מלשכתו של השר אורי אריאל, הממונה על השירות לאומי-אזרחי, סירבו להגיב.

מארגון 'בצלמו' נמסר: "חלם זה כאן. מדינת ישראל משקיעה הון בגירוש המסתננים בד בבד מגדירה את פעילות הארגון שפועל לאזרוח המסתננים כבעל שירות לאומי ומממנת להם בני שירות לאומי. אני דורש ממנכ"ל הארגון החדש לעשות סדר ולא לתת לארגון זה ודומיו תקני שירות לאומי".