בלימת החקיקה של שקד: רק 1 מתוך 33 יוזמות הפכה לחוק

שרת המשפטים הציגה את נתוני יוזמתה לבלימת "עודף החקיקה" של הכנסת וחשפה כי הכנסת הנוכחית שברה שיא של 20 שנה במיעוט חקיקה, "החקיקה המיותרת עולה לכל אחד מאיתנו הרבה מאוד כסף"

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/07/18 14:18 יח בתמוז התשעח

בלימת החקיקה של שקד: רק 1 מתוך 33 יוזמות הפכה לחוק
השרה שקד בכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

רק 1 מתוך 33 יוזמות חקיקה הפכה לחוק בכנסת הנוכחית. זה הנתון שפורסם היום (ראשון) על ידי שרת המשפטים כהוכחה להצלחתה בבלימת מה שהיא רואה כעודף החקיקה.

בשבוע הבא, תציג שקד בפני שרי הממשלה את תוצאות המדיניות שלה לצמצום היקף החקיקה בכנסת ואת הצלחתה להשיב את ממדי החקיקה 20 שנה לאחור.

"כנסת ישראל מחוקקת עצמה לדעת", אמר השרה וציינה כי "הצעת חוק שאינה נחוצה מטילה רגולציה נוספת ומיותרת על עסקים או כובלת באזיק נוסף את האזרחים".

על פי הנתונים, הכנסת ה- 20 שברה שיא של 20 שנה במיעוט חקיקה. שיעור הצעות החוק שוועדת השרים לחקיקה החליטה לתמוך בקידומן ירד ב -45% לעומת הכנסת הקודמת והוא עומד על 16% בלבד מתוך הצעות החוק שהונחו. 

רבנית למשכן?

עצרו את בולמוס החקיקה? כנסת ישראלצילום: פלאש 90. הדס פרוש

רק לשם המחשה הסבירו בלשכת השרה כי בעוד שבכנסת ה- 11 הונחו 706 הצעות חוק פרטיות, בכנסת ה- 16 המספר זינק ל 4,707 הצעות חוק ואילו בכנסת הנוכחית (הכנסת ה -20) כבר הוגשו 5,476 הצעות חוק.

שקד הבהירה עם כניסתה לתפקיד יו"ר ועדת השרים לחקיקה כי היא לא רואה בעין יפה את ריבוי הצעות החוק המונחות על שולחן הכנסת. עם זאת, בלשכתה של שקד הודו כי קיימת בעיה בכל הנוגע להצעות חוק ממשלתיות כאשר 17% מהן לא הגיעו לכדי סיום.

נכון להיום, במדינת ישראל ישנם 960 חוקים, מתוכם 12 חוקי יסוד. שרי האוצר והמשפטים אחראים על ביצוע כ-40% מהם, 200 שר האוצר ו 188 שרת המשפטים. השרים הבאים, שמשרדיהם אחראים על אכיפת החוקים, הם שר הפנים עם 80 חוקים, שר העבודה והרווחה (75), שר הבריאות (51), שר התחבורה (45), שר הביטחון (44), שר החינוך (40), ראש הממשלה (33), ואילו שר התיירות אחראי על שני חוקים בלבד.

בתקופתם חוקקו פחות חוקים

בתקופתם חוקקו פחות חוקיםצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

מאז קום המדינה התקבלו 6,921 חוקים. בראשית שנות ה- 70 הכנסת חצתה את רף חקיקת 100 חוקים בשנה, בראשית שנות ה- 2000 נחצה רף 150 חוקים בשנה ובשנת 2008 הכנסת חוקקה כבר לא פחות מ 200 חוקים בשנה.

שרת המשפטים איילת שקד: "טוב שרוב הצעות החוק נבלמות. אמשיך במגמת הבלימה של הצעות חוק מיותרות גם במושב החורף של הכנסת. הנתונים מדברים בעד עצמם. כנסת ישראל מחוקקת עצמה לדעת. הצעת חוק שאינה נחוצה מטילה רגולציה נוספת ומיותרת על עסקים וכובלת באזיק נוסף את האזרחים".

לדבריה, "החקיקה המיותרת הזו פוגעת בכלכלה ועולה לכל אחד מאיתנו הרבה מאוד כסף. פרלמנטר טוב יכול לבצע את עבודתו ביעילות יתירה גם בדרכים אחרות. חברי הכנסת יכולים לפקח על עבודת הממשלה גם בלי להכביד על האזרח. אני מודה למשנה ליועמ"ש לשעבר, עו"ד אבי ליכט, על הכנת דו"ח חקיקה יסודי זה".

עו"ד אבי ליכט, לשעבר המשנה ליועמ"ש, שבתקופתו רוכזו הנתונים ויושמה מדיניות השרה, הוסיף כי "הדוח הוא ביטוי לצורך בראיה כוללת של מעשה חקיקה ככלי מרכזי לקידום מדיניות הממשלה. הנתונים מצביעים על שינויים מהותיים בקידום החקיקה בעשור האחרון המחייבים גיבוש תוכנית חקיקה אחודה של הממשלה".