בליכוד דורשים מהיועמ"ש: חקור את גנץ ואלשיך

בעקבות פרסום ב"הארץ" על השירותים למשטרה שנתנה חברת "הממד החמישי" שהייתה בבעלותו של בני גנץ, במפלגת השלטון דורשים חקירה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/02/19 22:31 יא באדר א'

בליכוד דורשים מהיועמ"ש: חקור את גנץ ואלשיך
ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: פלאש 90, נעם רבקין פנטון

משטרת ישראל, כך פורסם ב'הארץ' השקיעה מיליוני שקלים במיזם משותף עם חברת "הממד החמישי", שבראשה עמד הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר מפלגת חוסן לישראל, בני גנץ. ההתקשרות בין הצדדים הייתה פטורה ממכרז. החברה הפסיקה באחרונה את פעילותה ופיטרה את עובדיה. בעקבות הפרסום, בליכוד יפנו מחר (א') ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקור את יו"ר חוסן לישראל, בני גנץ והמפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך.

על פי הפרסומים ב'הארץ', "הממד החמישי" הציעה מערכת בינה מלאכותית לצורכי מודיעין, שנועדה לשימוש גופי אכיפה אזרחיים, כמו משטרות ורשויות מס. לצד גנץ כיהן כנשיא החברה המשנה לראש המוסד לשעבר, רם בן ברק, שחבר באחרונה למפלגת יש עתיד. עם היועצים לה נמנו מפכ"ל המשטרה לשעבר, דודי כהן, ובנצי סאו, שהיה ממלא מקום המפכ"ל. אחד המשקיעים המרכזיים בה היה המיליארדר הרוסי ויקטור וקסלברג, המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. וקסלברג היה בין האישים שעליהם הטיל ממשל טראמפ עיצומים, בעקבות הרעלת המרגל הרוסי ובתו בבריטניה.

ב–2017 התקשרה המשטרה עם "הממד החמישי" ללא מכרז לצורך ניסוי בהפעלת המערכת, בעלות של ארבעה מיליון שקלים. התקשרות כזו בפטור ממכרז אמורה להתקיים רק בנסיבות מיוחדות.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר בפיילוט שהסתיים בשנת 2017. ההחלטה על פטור ממכרז וביצוע פיילוט התקבלה על מנת לאפשר יציאה למכרז בשלב מאוחר יותר. ההחלטה התקבלה על ידי ועדת המכרזים, ואושרה בוועדת הפטור המשרדית של משטרת ישראל. הבדיקות שנערכו היו קפדניות, יסודיות, בהליך סדור ובהיקף דומה לבדיקות שנערכות טרם התקשרות משטרת ישראל עם ספקים בפטור".

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיךצילום: הדס פרוש פלאש 90

מנכ"ל "הממד החמישי", בכיר המוסד לשעבר דורון כהן, אמר בהקשר לפרסומים כי: "מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, הגדיר את הפלטפורמה שהתקנו כ'גיים צ'יינג'ר'. היום המשטרה יודעת יותר, ואני לא אתפלא אם הם לא יפתחו טכנולוגיה משלהם. אני לא הכתובת לשאול מדוע ניתן במקרה הזה פטור ממכרז, אבל אני יכול לומר שהחברה סיפקה שירות לשביעות רצון מאוד גדולה של המשטרה. אני מניח שהיו עוד מתחרים וניצחנו אותם".

מאיים על שלטון נתניהו? בני גנץ

מאיים על שלטון נתניהו? בני גנץצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

לדברי כהן, "החברה נסגרה מסיבה אחת בלבד — הסנקציות שהוטלו בארה"ב על המשקיע ויקטור וקסלברג, כאשר השוק המרכזי של החברה הם גופי האכיפה בארה"ב, שאוכפים את הסנקציה על הבעלים. זו הסיבה היחידה, חד־משמעית. השוק נסגר לנו, ומשקיעים אחרים אמרו 'אנחנו לא מכניסים ראש בריא למיטה חולה', למרות שכולם התלהבו מהטכנולוגיה. מה שקרה לנו הוא תרחיש שלא היינו יכולים לצפות. בני גנץ היה יו"ר יוצא מהכלל. גם אם לוקח לו עוד 20 שניות לקבל החלטה, אז מה קרה? הסורים לא על הגדרות. עושים לו רצח אופי ועוול".