בית המשפט: שעות נפרדות לדתיים - אפליה

עיריית ראשל"צ הריצה פיילוט במסגרתו נפתחו ספריות בעיר בשעות נפרדות, מחוץ לשעות הפעילות הרגילות. אך תביעה משפטית הביאה לביטולו

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/18 20:31 כה באב התשעח

בית המשפט: שעות נפרדות לדתיים - אפליה
בית משפט השלום בראשון לציון, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

בית משפט השלום בראשון לציון פסק פיצויים של 10,000 ש"ח ללי ויצמן, שנמנעה ממנה כניסה לספריה העירונית בעיר, כיוון שהגיעה בשעות של הפרדה.

ראשיתו של הסיפור, שפורסם באתר YNET, הוא כאשר נציגי הגרעין התורני בראשל"צ פנו לעירייה בבקשה להקים ספריה עבורם. בעירייה החלו לנסות פיילוט, במסגרתו ייפתחו ארבע ספריות בעיר בשעות נפרדות, בשעות בהן הספריה סגורה ממילא, ולהתאים אותן לציבור הדתי ע"י הוצאת ספרים 'לא ראויים'. הפיילוט כאמור פעל בזמן מוגבל, ארבע שעות בשבוע בלבד.

התובעת טענה כי פעמיים סירבו לתת לה שירות בספריות העירוניות בשעות אלו. לטענתה, בפעם הראשונה ראתה שהספריה פתוחה וביקשה להשיב ספרים ששאלה, אך 'סורבה באגרסיביות', ונענתה רק לאחר ויכוח. במקרה השני ניסתה שוב לשאול ולהשיב ספרים בשעות המיועדות לציבור הדתי, ושוב סורבה ונענתה רק לאחר התערבות המנהל.

ויצמן הגישה תביעה בטענה שהופלתה שלא כחוק, על סך 75,000 שקל. ובית המשפט כתב בפסיקתו כי הקצאת שעות נפרדות לציבור התורני בספרייה העירונית מפרה את חוק איסור אפליה, שכן יש בה אפליה של הציבור החילוני שנמנע ממנו שירות בשעות אלו. עוד נכתב בפסק הדין כי "גם אם קיימת אוכלוסייה דתית שתימנע מטעמים אידאולוגיים מהגעה לספרייה בשעות שחילונים עשויים להגיע אליה... אין די בכך כדי להפוך את השירות לכזה שמעצם טיבו מצדיק הבחנה בין חילונים לדתיים".

עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, אמרה ל-YNET כי "זהו פסק הדין הראשון שבו נקבע כי אפליית חילונים מפרה את חוק איסור אפליה ומזכה בפיצוי. מפסק הדין עולה מסר ברור ולפיו על כל מי שמעניק שירות לציבור להימנע מהבחנה בין אנשים בשל היותם דתיים או חילונים, או על פי מידת דתיותם. המרחב הציבורי שייך לכולנו - נשים וגברים, חילונים ודתיים (על כל זרמיהם), ערבים ויהודים - ולכולם הזכות ליהנות ממנו באופן שווה".

בעיריית ראשל"צ הבהירו כי השירות הנפרד ניתן במסגרת פיילוט ולאחריו התקבלה החלטה שלא להמשיך את התכנית. בנוסף אמרו בעירייה כי בית המשפט קיבל את טענת העירייה שה'הדרה' התבצעה בתום לב ולראיה סכום הפיצוי נמוך משמעותית מזה שנתבע.