בית המשפט שחרר קטין - בניגוד לדעת המשטרה

קטין שנעצר לאחר שאמר לשוטרים שנמאס לו מהצו המנהלי והוא לא הולך לקיימו - שוחרר לאחר שהשופטת פסקה כי לא הייתה סיבה למעצר. עו"ד אביחי חג'בי מ'חוננו': "התנהלות שערורייתית. נפעל להבהיר למשטרת ישראל כי היא אינה מעל החוק".

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/10/18 08:44 ל בתשרי התשעט

בית המשפט שחרר קטין - בניגוד לדעת המשטרה
המשטרה עצרה - בית המשפט שיחרר, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

קטין בן 16 נעצר בחשד לביצוע עבירה שהתקיימה כחודש וחצי לפני המעצר, בעקבות מידע מודיעיני חדש. שופטת בית המשפט לנוער בירושלים חוי טוקר פסקה כי עקב הזמן הרב שעבר מרגע ביצוע העבירה לכאורה עד להוצאת צו המעצר ועצירת הקטין, יש לשחררו בערבות ובתנאים מגבילים.

בערר שהגישה התובעת ניסתה המשטרה לשנות את הסיבה לשיהוי הארוך במתן צו המעצר, וכן הסבירה את חשיבותו של המידע המודיעיני שנמסר לה אשר בעקבותיו עלה הצורך לעצור את הקטין. לעומת זאת, עו"ד אביחי חג'בי מארגון חוננו שמייצג את הקטין טען כי "מידע מודיעיני אינו מילת קסם", והוסיף כי המשטרה חקרה כבר שלושה חשודים אחרים במקרה בעקבות מידע מודיעיני, ושחררה אותם - "מה שמאיר באור חלש את המידע המודיעיני", לדבריו.

עוד התייחס עו"ד חג'בי בדיון לטענת המסוכנות שהעלתה המשטרה, בציינו שעברו מספר ימים מרגע קבלת המידע המודיעיני, עד להוצאת צו המעצר ועצירת הקטין בפועל, זאת בנוסף לחודש וחצי שעברו מרגע ביצוע העבירה לכאורה עד לקבלת המידע המודיעיני הנ"ל. לדבריו, יש בשיהוי הארוך "טעם לפגם", וניתן ללמוד מכך שהקטין אינו מסוכן.

שופטת בית המשפט המחוזי לנוער שדנה בערר, חיה זנדברג, החליטה לדחות את הערר שהגישה התובעת, ושחררה את הקטין בכפוף להפקדת סכום כספי. 

ביציאה מבית המשפט קיבל הקטין צו מנהלי, בו נכתב כי עליו לשהות במעצר בית לילי בבית הוריו בירושלים, להתייצב בתחנת המשטרה באופן יומיומי וכן נאסר עליו לדבר עם מספר אנשים. יומיים לאחר מתן הצו המנהלי באו שוטרים לביתו על מנת לוודא את קיום הצו. במהלך ביקורים סיפר להם הקטין כי אינו מתכוון לקיים את הצו וכי נמאס לו מהצווים המנהליים, אז החליטו לעצרו.

בדיון המעצר שהתקיים בבית משפט השלום בירושלים טען עורך דינו של הקטין כי באמירתו אין חשד סביר לביצוע עבירה, וכי "בסופו של יום הם הגיעו כשהוא היה בבית". שופטת בית משפט השלום חוי טוקר החליטה לשחררו שוב ממעצר ללא כל תנאי, היות "ואף לגישת המבקשת המשיב לא הפר את הצו באמירה שלו", וטענה כי אמירתו של הקטין אינה מהווה סיבה למעצר.

עו"ד אביחי חג'בי מארגון חוננו שמייצג את הקטין מסר "מדובר בהתנהלות שערורייתית. משטרת ישראל עוצרת פעמיים את מרשי, קטין בן 16 נעדר עבר פלילי, מבלי שום סיבה וטעם. במהלך הימים הקרובים אנו נפעל למצות את זכויותיו בדמות תביעה אזרחית שתבהיר למשטרת ישראל כי היא אינה מעל החוק".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן