בית המשפט קבע: מצפה כרמים חוקי

היישוב מצפה כרמים קיבל אישור חוקי מבית המשפט המחוזי. בנט: ״צעד נוסף בדרך להסדרת ההתיישבות ביו״ש. ניצחון ההגינות והשכל הישר״ ח"כ סמוטריץ': "החלטת בית המשפט -נוקאאוט"

חדשות כיפה מירב כהן 28/08/18 19:53 יז באלול התשעח

בית המשפט קבע: מצפה כרמים חוקי
יהודה ושומרון, צילום: פלאש 90

הישוב מצפה כרמים שבחבל בנימין, קיבל אישור חוקי מבית המשפט המחוזי בירושלים לאחר שנים רבות של דיונים בבית המשפט. 

מצפה כרמים הוקם בשנות ה-90 באזור הישוב כוכב השחר. לפני כשבע שנים הוגשה לבג"ץ עתירה נגד הישוב בטענה שהוקם על קרקע פלשתינית פרטית. בעקבות העתירה הועבר הישוב למקום הנוכחי לאחר שהתברר כי המקום נמצא בתוך שטח של הישוב כוכב השחר בניגודו למקומו הקודם

פסק הדין מהווה תקדים משפטי ראשון מסוגו להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון ונסמך על סעיף "תקנת השוק" על ישובם, וקבע כי הם בעלי הזכויות בקרקעות שעליהן בנוי הישוב. התביעה על הסדרת הישוב נמצאת בהליכים משפטיים מאז שנת 2013. פסק הדין של בית המשט העניק חותמת רשמית וחוקית אשר יאפשרו את הסדרת מצפה כרמים בצורה סופית. 

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס להחלטת בית המשפט: ״ברכותי לבית המשפט המחוזי בירושלים שפסק להסדיר את היישוב מצפה כרמים. אני שמח שההגינות והשכל הישר ניצחו. זו החלטה נבונה שהגיעה לאחר מאבק ממושך של תושבי היישוב. יגעתם ומצאתם, האמינו. השלב הבא הוא בניין היישוב והקמת משפחות לתפארת בו." 

יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל הסביר שהחלטות אלו מחזקות את ההתיישבות בארץ ישראל :
"זהו חודש מבורך של התיישבות. לאחר החלטת קבינט הדיור להקמת שלושה יישובים חדשים, מגיעה החלטת בית המשפט בנוגע למצפה כרמים. נמשיך לפעול לטובתה ולמען התושבים. מי יתן והחלטה זו תפתח את הדלת להחלטות מושכלות נוספות של בית המשפט".

ח"כ בצלאל סמוטריץ בירך את החלטת בית המשפט: "החלטת בית המשפט על החלת תקנת השוק על היישוב מצפה כרמים היא נוקאאוט. צעד חשוב בכיוון הנכון. אני שמח שהשכל הישר גבר ובעקבות ההחלטה אפשר יהיה להסדיר את מצפה כרמים ולהמשיך בהסדרת חלק גדול מההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. אני מקווה שהמנהל האזרחי יפנים את הביקורת שהעביר עליו בית המשפט, לרבות הוצאות המשפט הגבוהות שנפסקו נגדו, ויפסיק לתקוע מקלות בגלגלי הסדרת ההתיישבות."

ישראל גנץ, סגן ראש מועצת בנימין והמועמד לראשותה, בירך  גם הוא על החלטת בית המשפט המחוזי בעניין הסדרת הישוב: ״החלטת בית המשפט היום היא ניצחון דרמטי. רגע מכונן של תקווה גדולה להתיישבות הצעירה. קיבלנו היום קרן אור להתיישבות הצעירה בבנימין ובכל מרחבי יהודה ושומרון הממתינה לתהליכי ההסדרה." 

סגן שר הביטחון ,הרב אלי בן דהן, צייץ בחשבון הטוויטר:"‏אני מברך את בית המשפט שאישר את תקנת השוק - תקנה המכשירה את הישוב מצפה כרמים. פסק הדין הזה מקנה לנו כלים לחזק את ההתיישבות ולהמשיך ולהסדיר עוד ועוד יישובים בארץ ישראל."

חבר הכנסת מוטי יוגב: "יש שופטים בירושלים, הם יושבים בבית המשפט המחוזי. ברכות לשופט ארנון דראל שהסדיר בפסיקתו ובצדק, את היישוב מצפה כרמים. בזכות פעילותם הענפה של שרת המשפטים וציוותה, חברי מפלגת הבית היהודי וגורמים נוספים למען הסדרת ההתיישבות, יוסדרו עוד הרבה ישובים צעירים בכל רחבי ארץ ישראל. הפסיקה הזאת היא פתח עבור ההתיישבות, שתחזק את מרקם החיים הנורמלי ביהודה ושומרון."

שרת המשפטים איילת שקד: "בית המשפט המחוזי היום אמר בצורה ברורה שמי שהתיישב באישור המדינה ובתום לב בביתו לא יפונה. העוול שבוצע בפינוי עמונה ונתיב האבות לא צריך להישנות. בית המשפט לא צריך להיות צד לוויכוח הפוליטי בין ימין לשמאל. ההכרעה צריכה להיות בקלפי בלבד. בעבודה משותפת ואינטנסיבית הבאנו לשינוי מדיניות בתשובות המדינה לבג"צ. כעת השינוי מחלחל גם בפסיקת המחוזי".

שילה אדלר  מנכל מועצת ישע לשעבר ומועמד לראשות מטה בנימין: "פסק הדין בעניין מצפה כרמים הינו דרמטי וחשוב מאוד להתיישבות. הייתה לי הזכות כמנכל מועצת ישע להיות שותף במאבק המשפטי ומאמצי  ההסדרה של תושבי מצפה כרמים היקרים  שנהלו מאבק חכם בהובלת ראשי ההתיישבות ומועצת ישע .  פסק הדין התקדימי והעקרוני יאפשר לנו לפעול להסדרת מקומות רבים נוספים ביוש ובבנימין"

שרת התרבות והספורט, מירי רגב: "אני מברכת על ההחלטה התקדימית של בית המשפט להסדרת ההתיישבות. זו החלטה שסוללת את הדרך להכשרת היישוב מצפה כרמים. ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה בו בתי משפט מחזקים את ההתיישבות היהודית ולא רק מפרקים אותה באמצעות אקטיביזם שיפוטי המנוגד לחלוטין מרוחו של בית המחוקקים. אני שמחה שההיגיון והצדק גברו על פורמליזם קר. מדובר בהחלטה חשובה שמביאה בשורה אדירה ורוח גבית להתיישבות - החלטה עם מסר חד וברור לפלסטינים וסייעניהם מארגוני השמאל הקיצוני - שלא מחריבים ולא מפנים יישובים בארץ ישראל. אני מקווה שמראות כמו שראינו בעמונה ונתיב האבות לא יישנו.
נעמיק ונחזק את ההתיישבות ביהודה ובשומרון ובכל מדינת ישראל".