בית המשפט קבע כי מאות דונמים בגוש עציון בבעלות קק"ל

אחרי 22 שנה החליט בית המשפט העליון כי 522 דונם בגוש עציון שייכים לקק"ל ובכך דחה את ערעורם של הפלסטינים שטענו לבעלות על השטח. יו"ר קק"ל: "מדובר בהישג ציוני כביר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/11/18 08:57 כ בכסלו התשעט

בית המשפט קבע כי מאות דונמים בגוש עציון בבעלות קק"ל
צילום: ארכיון הצילומים, קק"ל

אחרי שנים של דיונים משפטיים קבע השבוע בית המשפט העליון בהחלטה היסטורית כי קק"ל, באמצעות חברת הבת שלה הימנותא, היא הבעלים של מאות דונמים בגוש עציון. ההחלטה תאפשר להגדיל את הבנייה בגוש עציון על פני מאות דונמים- כך פורסם בישראל היום. 

הסיפור החל בשנת 1944 כאשר חברת הבת של קק"ל רכשה 522 דונם ממשפחת מורקוס הנוצרית, שהיגרה לדרום אמריקה. בשטח זה הוקם קיבוץ עין צורים שננטש בעקבות נפילת גוש עציון. לאחר מלחמת ששת הימים, כשחזרו כוחות ישראליים לגוש, נבנה במקום הקיבוץ ראש צורים. 

 ב־1996 הגישה הימנותא למינהל האזרחי בקשה לרישום הקרקע על שמה, אך פלשתינים מהכפר הסמוך טענו לבעלות על הקרקע. ב-2016 החליט בית המשפט המחוזי בירושלים כי הרישום של הפלסטינים מזויף וקבעו כי הקרקע תירשם על שם קרן הקיימת לישראל, הפלסטינים מצדם ערערו לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי. 

ההליך משפטי, שנמשך 22 שנה, הגיע השבוע לסיומו עם החלטה גורלית של שופטי בית המשפט העליון, כאשר שופטים פוגלמן, מזוז וברון דחו את הערעור שהגישו פלשתינים על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע גם הוא כי קק"ל היא הבעלים של הקרקע. 

כעת יכלו בקיבוץ להרחיב את השטח ולבנות יחידות דיור רבות

יו"ר קק"ל, דני עטר,ברך על הפסיקה: "מדובר בהישג ציוני כביר בזכות מאבק עיקש. אירוע היסטורי זה ושיתוף הפעולה הפורה בין קק"ל למועצת גוש עציון הם הוכחה שייעודה של קק"ל לא השתנה, ומשימתה לשמור על ריבונות יהודית במדינת ישראל שרירה וקיימת". 

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, אמר כי "משימת הרחבת הקרקעות של גוש עציון היא משימה לאומית. פסיקת בית המשפט העליון משרה בנו אופטימיות שעמדתו של בית המשפט תבוא גם לטובת היהודים ואדמות היהודים ביו"ש ולא תהיה אוטומטית לטובת טענות הגזל של הפולשים הערבים".