'בית הלל' בתגובה לרב זייני: "מצרים על כך שמאמרו החשוב על תפילת נחם נשמט מתוך מסמך ההלכה שלנו"

בארגון לא נשארו אדישים לטענות הרב על כך שכבר שנים הוא מנהיג בקהילתו את השינויים עליהם כתבו: "נשתדל בפרסום הבא של המסמך לתקן ולהביא את דבריו". והוסיפו כי "מחלוקות בענייני הלכה והנהגה לא אמורות להשפיע על כבוד הדדי ושיתוף בהלכה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/08/17 22:06 ט באב התשעז

'בית הלל' בתגובה לרב זייני: "מצרים על כך שמאמרו החשוב על תפילת נחם נשמט מתוך מסמך ההלכה שלנו"
מתנצלים בפני הרב זייני. יו"ר בית הלל, צילום: בית הלל

בארגון רבני ורבניות בית הלל הגיבו היום (שלישי) למאמרו של הרב אליהו זייני שפורסם אתמול ב'כיפה', ואמרו כי בפרסום הבא שלהם הם יביאו את דבריו בנושא מעמד ירושלים בקינות תשעה באב.

מהארגון נמסר כי המסמך ההלכתי שהוציאו בשבוע שעבר, "בוחן מרכיבים שונים בתפילתנו הזקוקים להארה חדשה בעקבות תקומתה של מדינת ישראל. כפי שכותב הרב זייני בצדק וכפי שעולה מדברי חכמי ההלכה במשך כל הדורות, אין לעמוד לפני ריבון העולם בתפילה ולומר לפניו דברים שאינם אמת. בוודאי שאין לכפור בטוב שגמלנו בקיבוץ גלויותינו (אף שיש עוד מה להשלים) ובתקומת מדינתינו (אף שיש עוד מה לקומם), ולא נכון להפטיר פסוקי תפילה שנחצבו מעומק העומקים של צרת הגלות בימינו – כאילו מאומה לא נשתנה".

בהמשך הם כתבו כי "מסמך ההלכה עוסק כאמור במרכיבים שונים של התפילה, בהם בתפילת נחם של תשעה באב, אותה מנסחים בקהילות רבות (בהן כמחצית מקהילות הקיבוץ הדתי) באופן שתהא בו הלימה אל המציאות – אכן אי אפשר לומר 'העיר החריבה מבלי בניה' כשירושלים מקוממת ובניה בתוכה. אך לצד נוסח תפילת נחם, הוא עוסק גם במרכיבים של התחנון המשקפים את קללת הגלות ('דל כבודנו בגויים', 'נחשבנו כצאן לטבח יובל', תמהנו מרעות תשש כוחנו מצרות'), הוא רומז גם לצורך בתוספות הולמות להגדה של פסח, ובהצעה להוסיף בכל שבת בקבלת שבת את 'מזמור לתודה' כהודאת הכלל על תקומת המדינה, כפי הנוסח של עדות המזרח".

הקדים את בית הלל?

הקדים את בית הלל?צילום: באדיבות המצולם

כזכור ראש ישיבת 'אור וישועה' בחיפה הרב ד"ר אליהו זייני, קבל על כך שהמסמך של בית הלל כלל לא התייחס לכך שבעבר הוא בעצמו הוציא מסמך הלכתי בנושא וכן לעובדה שכבר קרוב לארבעה עשורים שהוא מנהיג בקהילתו את השינויים בקינות שהארגון קורא להם. עוד תהה הרב זייני האם המחלוקת שיש לו על חלק מעמדות הארגון, היא זו שגרמה לחבריו להתעלם מהדברים שכתב.

על טענות אלו השיבו בבית הלל ואמרו כי הם "שמחים להיות שותפים לראייתו של הרב זייני בנוגע לעשייה הנדרשת לאור תקומת מדינת ישראל, ומקווים כי תפילת נחם היא דוגמא אחת מתוך שינויים נצרכים אחרים שעוד יתקבלו".

לדבריהם, הם שואבים עידוד "מקיומן של קהילות כשל הרב זייני, הנושאות עיניים לישועת ה' ומתוך כך עומדות לפניו בתפילה, ומצרים על כך שמאמרו החשוב על תפילת נחם נשמט מתוך מסמך ההלכה שלנו. נשתדל בפרסום הבא של המסמך לתקן ולהביא את דבריו".

לסיום הם כתבו כי " מחלוקות בענייני הלכה והנהגה לא אמורות להשפיע על כבוד הדדי ושיתוף בהלכה כשהדבר אפשרי. שנזכה שהתעוררות זו שהיא לשם שמיים, תאמץ לבבות ותשלב ידיים רבות למעגל אחד שיהיה שותף להודאה הראויה על התקומה ועל הקיבוץ. והאמת והשלום אהבו, במיוחד בימים ובשעות אלו".