בין הדין לעבודה אישר קיום תכניות הכשרה בהפרדה בין המינים

בית הדין האזורי לעבודה אישר המשך תכנית המכשירה חרדים לעבודה בשירות המדינה בהפרדה מגדרית, אך בלבד שתהיה פתוחה לשני המינים

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/18 18:29 כה באב התשעח

בין הדין לעבודה אישר קיום תכניות הכשרה בהפרדה בין המינים
התוכנית מיועדת להכשרת חרדים לעבודה. אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה אישר למדינה להמשיך בתכנית 'משפיעים', המכשירה חרדים לעבודה בשירות המדינה, כך פורסם באתר 'וואלה'. החלטת בית הדין הגיע לאחר פשרה של המדינה עם ארגון 'שדולת הנשים', ובה נכתב כי "המדינה שבה ומבהירה כי היא מחויבת לעקרונות השוויון בכלל, ולעקרון שוויונית של נשים וגברים לשירות הציבורי".

בנוסף להצהרה, הצדדים הגיעו לסיכום כי כאשר המדינה תבקש לפרסם מכרז פומבי על תכנית בהפרדה מגדרית מלאה או חלקית, היא מתחייבת לפרסמו לציבור. עם זאת, לא תהיה מניעה חוקית מלקיים תכנית הכשרה לחרדים בהפרדה בין נשים לגברים במקביל זה לזה.

מדובר במכה לשדולת הנשים, אשר דרישתה המקורית היתה ביטול התכנית בהפרדה מגדרית. בחודש אפריל עתרה השדולה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים בדרישה לבטל את ההפרדה בין גברים לנשים. השדולה טענה כי התכנית מהווה אפליה חמורה של נשים והיא "מנוגדת באופן מובהק לעקרונות המצויים בלבו של השירות הציבורי, לחוק, להחלטות ממשלה בעניין ולעמדת הנציבות עצמה". בית הדין הכריע אז כי ניתן יהיה להמשיך את התכנית הקיימת, אך החידוש כעת הוא כי ניתן יהיה להמשיך ולקיים אותה גם בעתיד, כאמור, בתנאי שהמכרז יפורסם לציבור מראש ושהמסלולים ייפתחו באופן שוויוני לשני המינים.

עם זאת, בשדולת הנשים הדגישו כי בית הדין הציב שני תנאים הכרחיים לאישור פתיחת קורס בהפרדה בשירות המדינה: האחד שהמכרז יהיה פתוח לשני המינים, וכמו כן שהמדינה תוכיח באמצעות מחקר או סקר כי ההפרדה הכרחית. ושני התנאים הללו לא התקיימו במחזור הראשון של התכנית.

עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, המייצגים את שדולת הנשים בהליך, מסרו: ״פסק הדין הוא בשורה של ממש. התחייבות המדינה כי לא ייפתחו עוד מכרזים למין אחד בלבד היא חשובה, הכרחית ומתבקשת לאור העוול שגרם המכרז הקודם. גם הצהרת המדינה כי לא תפתח עוד תוכנית בה מתקיימת הפרדה מגדרית כלשהי, אלא לאחר בחינה מפורטת האם קיים בה צורך, חשובה ביותר. ניתן לקוות כי רוח השוויון הנושבת מההליך תביא למיגור ההפרדה בשירות המדינה כליל. ככל שלא כך, ישוב העניין לפתחו של בית הדין״.

מנכ״לית שדולת הנשים בישראל, עו״ד מיכל גרא מרגליות: ״כשהתפרסם המכרז לתוכנית ״משפיעים״ בהפרדה מגדרית, פתחנו את התנגדותנו דווקא בחיזוק מאמצי המדינה לשילוב חרדים וחרדיות בשוק התעסוקה ככלל, ובשירות המדינה בפרט. אלא שהדרך איננה, ולא יכולה להיות, בהפרדה מגדרית, שמנציחה ומעמיקה אפליה. בעקבות התביעה הנוכחית, אנחנו מצפות שהנציבות יפיקו את המסקנות הנדרשות וישלבו ביתר עוז חרדים וחרדיות, במסגרת שילוב, ולא הפרדה״.