הרב שרקי במסר למוסלמים: זה מה שהיהדות חושבת על הנביא מוחמד

באיגרת של הרב אורי שרקי לחכמי האיסלם, מפרט הרב בסיס הילכתי ל"הפיכת האיסלם לדת קבילה מבחינתה של היהדות וכינון יחסי שיתוף פעולה מועילים" בין הדתות. עוד הוא כותב על מעמדו של הנביא מוחמד מבחינתה של היהדות

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/24 17:39 ט באדר ב'

הרב שרקי במסר למוסלמים: זה מה שהיהדות חושבת על הנביא מוחמד
הרב שרקי, איגרת לחכמי האסלאם, צילום: נתן בר

בחלקה השני של האיגרת ההלכתית שכותב הרב אורי שרקי לחכמים בעולם המוסלמי, כותב ראש מוסדות "ברית עולם" כי: "לפי היהדות, על מנת שאדם יתקבל כנביא, הוא חייב לעמוד במספר דרישות" בהתייחסו ליחסה של היהדות לנביא מוחמד.

התקופה בה היחס של מוחמד ליהדות היה חיובי

"בעיקר, נביא אינו יכול לבטל את תורת משה" כותב הרב שרקי באיגרת, "מאחר ולפי הדעה המקובלת באיסלם דרש מוחמד מהיהודים לזנוח את היהדות, דבריו אלו אינם מתקבלים על היהודים. בעניין זה, ניתן להבחין בין דברי מוחמד בכתובים מתקופת מכה, שבהם אין כל אמירה בדבר ביטול תורת משה, ולהפך - יש בהם יחס חיובי אל היהודים, ואף רמזים לקדושת התורה".

בהמשך מסביר הרב שרקי איך הדבר שונה בתקופת אל-מדינה "שבה העימות עם היהודים התעצם, ונטענה הטענה שהיהודים זייפו את כתבי הקודש. הייתכן שמלומדי האיסלאם יסכימו לראות את המסר העיקרי של הקוראן דווקא בטקסטים של התקופה הראשונה? שאלה זו פתוחה מבחינתנו, אך עשויה לפתוח פתחים של הבנה בעתיד".

יש הבדל בין מכה למדינה

יש הבדל בין מכה למדינה צילום: Ayman Zaid,Shutterstock

הסרת המחסומים בין האיסלם ליהדות

הרב שרקי מנסח באיגרת מה יגרום לכך שהאיסלם יתקבל כדת לגיטימית לאומות העולם ומבורכת מבחינתה של היהדות ומונה שלוש הסכמות שנדרשות לכך:

  • ההכרה באיסלם כדת מקבילה ליהדות, ולא כדת המחליפה אותה. כלומר, שמוחמד לא בא לבטל את תורת משה שניתנה ליהודים.
  • ההכרה בתורה כדבר ה' אותנטי, הנושא בשורה לכל באי עולם. מה שמחייב חזרה מטענת הזיוף ("תחריף").
  • ההכרה ביעוד של עם ישראל לשוב אל ארצו ולמשול בה.

"יתכן ועוד נהיה עדים להתפתחויות חיוביות בקרב העולם המוסלמי"

בסיום האגרת כותב הרב שרקי: "למרות שיש בדברינו משום קריאה לבחינה מחודשת של התיאולוגיה המוסלמית, אין בהם כלל פסילה של הרגש הדתי המיוחד לאיסלם, שראוי לכבוד, בתור אחד הנתיבים לקבלת עול מלכות שמים באומות". יחד עם זה הוא מוסיף: "אחרי הבהרת היסודות, ובפרט לאור תקומתו של עם בני ישראל בדורנו, יתכן ועוד נהיה עדים להתפתחויות חיוביות בקרב העולם המוסלמי".

https://www.youtube.com/watch?v=fYzLmJtOdW4&ab_channel=NoahideWorldCenter