מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הקצין הסרוג שהתעמת עם חליוה לפני המלחמה: "לא נעמוד במשימה"

מאו"ג הגליל ובוגר ישיבת שבי חברון, תא"ל שי קלפר, התעמת עם ראש אמ"ן בנוכחות כל הקצונה הבכירה והזהיר על כך שללא התרעה האוגדה לא תעמוד במשימתה - כך הגיב האלוף חליוה

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/24 09:53 ט בשבט התשפד

הקצין הסרוג שהתעמת עם חליוה לפני המלחמה: "לא נעמוד במשימה"
שי קלפר, צילום: Flash90

ראש אמ"ן, אהרון חליוה, הוא אחד האנשים שהיו אמורים לזהות את הסכנה מצד ארגון הטרור חמאס. הוא מכהן בתפקידו מאז אוקטובר 2021, ומאז המתקפה לקח אחריות ואמר כי "אמ"ן תחת פיקודי כשל, ולא עמד במשימה החשובה ביותר שלו - מתן התרעה למלחמה". היום (שישי) פורסמו פרטים חדשים על האזהרה שקיבל חליוה על הגזרה הצפונית ממאו"ג הגליל - והזלזול שלו בה.

האזהרה של קלפר: הסיסמא הזו תישאר ריקה מתוכן

בחודש ניסן תשפ"ב, אפריל 2022, נכנס תת-אלוף שי קלפר לתפקידו כמפקד אוגדת הגליל. "גם בעת הזו, אל מול המציאות הביטחונית המורכבת, ידעו אויבנו כי האוגדה ערוכה, כשירה ומוכנה לכל תרחיש", אמר קלפר בטקס כניסתו לתפקיד, אלא שמאז הוא למד את האוגדה והגיע לעימות ישיר עם מפקד אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה.

ראש אמ"ן אהרון חליוה, 2022

ראש אמ"ן אהרון חליוה, 2022 | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

לפי פרסום של הפרשן הצבאי יוסי יהושוע, חודשים לפני המלחמה, בנוכחות הקצינים הבכירים ביותר בצה"ל, קבל תא"ל קלפר בפניי האלוף חליוה ואמר על הבמה כי היקף הכוחות לא מספיק כדי להתמודד עם מתקפת פתע. ללא התרעה מוקדמת, "המשימה – להגן על יישובי הצפון" תישאר סיסמה ריקה מתוכן, אמר אז קלפר.

התגובה המבטלת של חליוה

יהושוע מתאר את תגובתו של חליוה: "חליוה, בסגנון צנחני אופייני, ביטל אותו ואמר שאם לא תהיה התרעה אזי הוא וכל המטכ"ל יכולים להתפטר. מאז פתיחת המלחמה, זיכרון המפגש הזה לא מרפה ממי שהיו שם". נציין כי קלפר הוא בוגר מדרשיית נועם ולמד בישיבת "שבי חברון". קלפר התגייס בשנת 1997 לסיירת גולני, שירת כמפקד הסיירת והיה מפקד גדוד 51. משם הוא התקדם עד למפקד החטיבה המרחבית שומרון והיה גם מח"ט גולני.

"צה"ל הכריז על מצב מלחמה": ההצהרה הראשונה של דובר צה"ל במלחמה