ראיון "המשימה שלי היא שתושבי גוש עציון ייהנו מהחג כמו בתל אביב"

לוחמי צה"ל ערוכים לקראת עשרות אלפי המטיילים שיפקדו את אזור יו"ש בחג הסוכות. מפקד גדוד 931 של הנח"ל שמוצב בחטיבת עציון, מספר על עבודת הלוחמים, "המון פעילויות התקפיות", ומבקש מהתושבים ליהנות מהחג: "אנחנו עובדים מאד קשה בשביל זה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/09/23 21:27 יג בתשרי התשפד

"המשימה שלי היא שתושבי גוש עציון ייהנו מהחג כמו בתל אביב"
לוחמים מגדוד 931 בסיום פעילות מבצעית | , צילום: דובר צה"ל

עשרות אלפי מטיילים צפויים לפקוד את אתרי התיירות הפזורים ברחבי יהודה ושומרון בחג הסוכות. גדוד 931 של חטיבת הנח"ל הוא הגדוד המרכזי בחטיבת עציון, והוא אמון על אזור הישובים מאפרת בצפון ועד לאזור צומת העוקפים בדרום. בריאיון מיוחד ל"חדשות כיפה" מספר מפקד הגדוד, סא"ל עוז משולם, על המוכנות של לוחמיו לחג הסוכות. "אנחנו מבינים שחגים מייצרים פיגועים. יש ערך למחבלים לעשות פיגועים ולגרום לנו גם כעם וגם כמדינה, לא לשמוח ולא ליהנות בחגים כמו שאנחנו באמת רוצים ליהנות מהם".

"זה דורש ממני לעשות את העבודה שלי כמו שצריך"

סא"ל משולם אומר כי המשימה של היא לתגבר את הכוחות ולהבין שתקופת החגים היא תקופה מורכבת. "המשימה שלי היא שלא יהיה פיגוע באזור גוש עציון - שכל מי שהולך לטייל בחגים יצליח לעשות את זה כמו שצריך. המשימה שלי היא שתושבי גוש עציון ייהנו מהחג כמו מי שחי בתל אביב ובחיפה נהנים. שהם יוכלו לנוע בצירים, שיוכלו ללכת למעיינות ושהם יוכלו לנהל את אורך החיים שלהם כמו שהם מדמיינים. זה דורש ממני לעשות את העבודה שלי כמו שצריך, עם חשיבה, להתעסק גם בהגנה וגם בהתקפה".

כמה חמה התקופה הנוכחית?

"עכשיו אנחנו בתקופה חמה, נראה לי שכולם רואים את זה גם. אם זה ירושלים והר הבית, ג'נין - הכל משפיע. כל מג"ד באיו"ש הדברים האלה חיים ונושמים ובוערים בו יום יום. זה לא סוד שהמחבלים רוצים להוציא פיגועים בתקופת החגים ואנחנו לא ניתן להם לעשות את הדבר הזה, מהקטן לגדול, אני לא מתייחס רק לירי שזה העיסוק המרכזי. מבחינתי כל אבן שנזרקת זה אירוע חריג".

סא"ל עוז משולם (עם הפנים למצלמה) עם קציניו בשטח |

סא"ל עוז משולם (עם הפנים למצלמה) עם קציניו בשטח | צילום: דובר צה"ל

מה זה אומר מבחינת עומס על הלוחמים? יש יותר פעילות בשטח?

"תגברנו המון עמדות ואנחנו עושים המון פעילויות התקפיות. הלוחמים מרגישים את זה ויודעים שתקופת החגים היא תקופה מורכבת. אנחנו צריכים לסכל ביום ובלילה, לצאת לפעילויות הגנתיות יזומות והתקפיות, ולא להיות תגובתיים לזריקת אבן אלא למנוע מראש".

"האם הכל מושלם? האם כל הנקודות סטריליות? התשובה היא לא. אנחנו בסוף חיים פה במרקם חיים של יהודים ופלשתינים שרובם רוצים לחיות בשלום. צריך לאפשר את מרקם החיים הזה, ועם זאת, הלוחם בפטרול באזור צומת הגוש ורמי לוי לדוגמה, צריך לדעת לזהות סימן מחשיד כדי שאת המחבל הוא יהרוג".

"אנחנו מתגברים את המעיינות. יש לנו לוחמים בכל מעיין"

בסוכות צפויים להגיע לגוש עציון המוני מטיילים. איך הממשק שלכם עם אנשי הביטחון ביישובים?

"יש לנו בגזרה חיים משותפים. זה אומר שאני לא מרכיב הביטחון היחידי, אלא שאני מרכיב הביטחון המשמעותי, אבל אם לא אדע לנצל את מה שיש בהתיישבות אני בבעיה. יש רבש"צים מצוינים, יש כיתות כוננות, יש מרכיבי ביטחון בגדר ההיקפית, יש תצפיות. אלו הכלים שלי כמג"ד לעשות את שיטת ההגנה בחגים בצורה נכונה יותר ונבונה יותר".

בנוסף אומר סא"ל משולם, כי צה"ל מקיים עם אגפי הביטחון בהתיישבות דיונים ביטחוניים משותפים לפני כל חג וחג. "מפקדי הפלוגות שלי מבצעים את הדיונים עם ההתיישבות. עשינו ישיבות לקראת החגים ואנחנו מורידים פקודות בתקופה הזו בכל סופ"ש וסופ"ש, כי דין ראש השנה או יום כיפור שעברו בשלום ברוך השם, אינו הדין למה שהולך לקרות לנו בבית כנסת בסוכות או בטיול בדרך האבות. למשל, בדיונים דיברנו על טיולים בחג - אנחנו מתגברים את המעיינות ויש לנו לוחמים בכל מעיין כדי שאנשים ירגישו ביטחון בטיול שלהם בחול המועד".

בפעילות מבצעית בחטיבת עציון |

בפעילות מבצעית בחטיבת עציון | צילום: דובר צה"ל

דין איו"ש הוא כדין המשפחה שלי בעמק יזרעאל"

בסיום הריאיון עמו, פונה סא"ל עוז משולם לתושבי הגוש ולמטיילים: "אנחנו בגדוד 931 רוצים לתת לתושבים ליהנות מהחג, לבצע את כל הפעילויות עם המשפחה בדיוק כמו שאזרחים עושים ברחבי הארץ. דין איו"ש הוא כדין המשפחה שלי בעמק יזרעאל. הלוחמים עובדים מאד קשה בשביל זה כדי שבסופו של דבר תמיד היד שלנו תהיה על העליונה. יש לי תחושת שליחות בגוש עציון".

סא"ל מדין איו"ש הוא כדין המשפחה שלי בעמק יזרעאל" |

סא"ל משולם: "מבחינתי כל אבן שנזרקת זה אירוע חריג" | צילום: דובר צה"ל