בעקבות בג"ץ הלוחמות דרמה בצה"ל: נשים יוכלו להתגייס לסיירת מטכ"ל

בעקבות העתירות לבג"ץ סביב שילוב נשים בתפקידי לוחמה בצה"ל, הרמטכ"ל החליט כי החל משנת 2024 יפתחו התנסויות שונות לנשים ביחידות הקרביות, והוחלט כי תהליכי המיון של נשים וגברים יהיו זהים | בין היחידות שנפתחו: סיירת מטכ"ל, חי"ר ניוד ומערך השיריון המתמרן

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/09/23 18:20 ד בתשרי התשפד | עודכן בתאריך 19/09/23 18:32

דרמה בצה"ל: נשים יוכלו להתגייס לסיירת מטכ"ל
חיילות, אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

דובר צהל מסר הערב (ג'), כי לאחר בחינה מעמיקה שנערכה בצה"ל ובהמשך לעתירות המתנהלות בבג"ץ ביחס להרחבת תפקידי הלחימה הפתוחים בפני נשים, החליט הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, על פתיחת התנסויות נוספות בתפקידי לחימה לנשים.

התפקידים החדשים שייפתחו להתנסות:

ההתנסויות השונות שיחלו במהלך שנת 2024, כוללות תפקידים בסיירת מטכ"ל, בחי"ר ניוד ובלוחמת הטנקים בשיריון.

סיירת מטכ"ל: פתיחת התנסות לשירות נשים בתפקידי לחימה בסיירת מטכ"ל בשנת 2024, המסלול ייפתח ככל שיאותר מספר מספק של חיילות שיעברו בהצלחה את המיון. זאת נוסף על המועמדות שיתקבלו להתנסות ביחידות יהל"ם ו-669 החל מנובמבר 2023.

חי"ר ניוד: פתיחת התנסות להקמת צוות לוחמות במקצוע חי"ר ניוד, הכוללת התמחות מקצועית של ניוד כוחות ואמצעים - ההתנסות תתבצע במסלול ייעודי שייפתח במסגרת יחידת ניוד הפועלת כיום בחטיבת החי"ר 551, ובכפיפות לאחת מאוגדות החי"ר המתמרנות המובחרות בצה"ל, בכפוף לכך שבתהליך המיון יאותר מספר מספק של לוחמות.

לוחמת בחיל הגנת הגבולות

לוחמת בחיל הגנת הגבולות, צילום: דובר צה"ל

חיל השיריון: פתיחת התנסות בהכשרת לוחמות לתפקיד לחימה בשריון מתמרן - במסגרת זו יוכשרו חיילות שיתגייסו לתפקיד לוחמות טנקים בהגנת הגבולות, במסלול הכשרה התואם את דרישות תפקיד השריון המתמרן. ההתנסות תבוצע באופן סדור ושקול, כחלק ממחויבות להחלטות ותהליכים קודמים בצה"ל, כאשר הנושא ימשיך ויבחן על פי נתונים ומסקנות, שיצטברו מיתר ההתנסויות, עד לנקודת הפתיחה. בהתאם לתוצאות ההתנסות יתקבלו ההחלטות.

הוחלט כי הליך המיון של נשים יהיה זהה להליך המיון של גברים

מדובר צה"ל נמסר כי, "נשים משרתות בצה"ל מאז היווסדו, ותורמות תרומה משמעותית להשגת יעדיו", נכתב כי במשך השנים, התקיימו בצה"ל תהליכים ממושכים להרחבת התפקידים השונים בהם משובצות נשים, ובפרט בתפקידי לחימה, זאת לדבריהם, "תוך הקפדה על עקרונות פקודת השירות המשותף, ושמירה על צבא העם והשירות מכלל חלקי האוכלוסייה והחברה". יש לציין כי כיום 90% מהתפקידים בצה"ל פתוחים בפני נשים, ואלפי חיילות משרתות בתפקידי לחימה מגוונים.

הרמטכ"ל הרצי הלוי

הרמטכ"ל הרצי הלוי , צילום: דובר צה"ל


עוד נאמר כי בעקבות עתירות שהוגשו לבג"ץ להרחבת תפקידי הלחימה הפתוחים בפני נשים, נערכו בצה"ל תהליכי בחינה מעמיקים ויסודיים. בהמשך לתהליכים אלה, הוחלט כי הליך המיון של נשים יהיה זהה להליך המיון של גברים, באופן אשר ירחיב את ההזדמנות של נשים להשתתף במיונים לתפקידי הלחימה. כך, נשים יוכלו להתמיין לתפקידי לחימה ללא תנאי סף, בדומה לגברים.

בנוסף לתפקידים הללו, נפתחו התנסויות לשירות לוחמות ביחידה 669 וביחידת יהל"ם. מחזור ראשון של 12 לוחמות מצוי בהתנסות במסלול ביחידת יהל"ם החל ממרץ 2023, ובנובמבר 2023 יגויסו לוחמות נוספות ליחידת יהל"ם. הגיוס הראשון להתנסות ביחידה 669, צפוי להערך בנובמבר 2023.

בג"ץ הלוחמות: "מדוע לא תשולבנה נשים?"

יש לציין כי בתום דיום בבג"ץ לפני חודשיים, בנוגע לעתירה נגד משרד הביטחון בנוגע לשילובן של לוחמות בצבא, הוציאו השופטות חיות, ברון ורונן צו מניעה למדינה ודרשו את תשובת משרד הביטחון עד ל-6.9 בשאלה מדוע לא ישולבו נשים ביחידות קרביות. בין השאלות שהציגו,

1. "מדוע לא תשולבנה נשים, במסגרת התנסות, במחלקת ניוד או מרגמות באחת מחטיבות החי"ר המתמרן"

2. "מדוע לא יתאפשר לנשים להתגייס למערך השריון המתמרן"

3. "מדוע לא תבוצענה התנסויות לשילוב נשים ביחידות מובחרות ומיוחדות המקיימות הליכי מיון"

לוחמת. למצולמת אין קשורה לכתבה

לוחמת. למצולמת אין קשורה לכתבה, צילום: פלאש 90. אביר סולט