העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה: זה הסכום שתקבל ישראל מגרמניה

משרד הביטחון הישראלי, משרד ההגנה הגרמני והתעשייה האווירית יתכנסו לחתימה על התנעת העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה - 3.5 מיליארד דולר | שר הביטחון: "בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה בישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/08/23 08:21 ל באב התשפג

העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה: זה הסכום שתקבל ישראל מגרמניה
"חץ 3" | , צילום: דוברות משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר וראש מפא"ת תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד קיבלו הלילה (בין רביעי לחמישי) הודעה ממחלקת המדינה האמריקאית על החלטת הממשל לאשר את עסקת הענק עם גרמניה לרכישת מערכת ההגנה מטילים "חץ 3".

בעקבות אישור הממשל האמריקאי, יתכנסו בכירי משרדי הביטחון וההגנה של ישראל וגרמניה לטקס חתימה על מכתב התחייבות להתנעת העסקה. ההתחייבות בהיקף של 600 מיליון דולר תאפשר תחילת עבודה מיידית על הפרויקט. כלל פרטי החוזה סוכמו בין משרד ההגנה הגרמני ומשרד הביטחון הישראלי ומוגשים לאישור סופי של הממשל הגרמני ובית המחוקקים, חתימה על החוזה המלא צפויה לקראת נובמבר 2023. העסקה הסופית מוערכת ב-3.5 מיליארד דולר - כ-14 מיליארד שקלים.

מערכת ההגנה האווירית המתקדמת מסוגה בעולם

"חץ 3" הינו מיירט אקסו-אטמוספרי ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. המיירט בעל יכולת יירוט ארוכת טווח, בגובה רב מעל לאטמוספירה, יכולת שהופכת אותו למיירט הטוב מסוגו בעולם. עיקרון הפעולה של "חץ 3" מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה (HIT TO KILL). מערכת "חץ 3", שמפותחת ומיוצרת במשותף על ידי מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) והסוכנות האמריקאית להגנה מטילים (MDA), בהובלת התעשייה האווירית, היא מערכת ההגנה אווירית המתקדמת מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים בחלל, מחוץ לאטמוספירה.

"חץ 3" |

"חץ 3" | צילום: דוברות משרד הביטחון

גלנט: "בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה במדינת ישראל"

שר הביטחון גלנט הסביר כי האישור האמריקאי שהתקבל הלילה למכירת מערכת היירוט "חץ 3", "מהווה הבעת אמון ביכולותיהן יוצאות-הדופן של התעשיות הביטחוניות בישראל. מדובר בהחלטה משמעותית שתסייע לבניין כוחה הטכנולוגי והכלכלי של ישראל. בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה במדינת ישראל. אנו גאים ביכולותינו לבצע את עסקת הנשק והטכנולוגיה הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הישראליות".

"מערכת חץ 3, היא מערכת פורצת דרך, המתקדמת מסוגה בעולם, והיא מהווה מכפיל כוח במאמץ ההגנה האווירית בישראל. ובקרוב גם באירופה. שיתוף הפעולה עם הממשל האמריקאי היווה מרכיב חשוב לכל אורך תהליך הפיתוח של המערכת וקידומה של עסקת הענק. זו הוכחה נוספת לעוצמת הקשרים הביטחוניים בין ישראל וארצות הברית".

מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר אמר כי העסקה היא "נדבך נוסף בחיזוק היחסים האסטרטגיים- הביטחוניים בין ישראל לגרמניה והכרה באיכות התעשייה הביטחונית-הישראלית". לדבריו, "עסקת היצוא הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה תזניק לשיא חדש את היצוא הביטחוני הישראלי, שרק בשנה החולפת רשם שיא של 12.5 מיליארד דולר. היא תייצר מאות מקומות עבודה חדשים ותביא תנופה נוספת לתעשיות הביטחוניות. עסקת 'חץ 3' מבצרת עוד יותר את הברית העמוקה עם ארה"ב, גם ברמה האסטרטגית, גם ברמה המדינית-ביטחונית מול שותפינו בפנטגון, במחלקת המדינה ובסוכנות להגנה מטילים (MDA) וגם בשיתוף הפעולה התעשייתי".