רפורמת "נפש אחת" אושרה סופית: אלה הזכויות שיקבלו נכי צה"ל

הכנסת אישרה את רפורמת "נפש אחת". ההצעה מרחיבה זכאויות שונות של נכי צה"ל בתחום הרכב והדיור, בתחום הדיור יפחת רף הזכאות למענק סיוע לרכישת דיור מ-50% ל-35% נכות. ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל יעוגן כהוראת שעה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 30/07/23 17:29 יב באב התשפג

רפורמת "נפש אחת" אושרה סופית: אלה הזכויות שיקבלו נכי צה"ל
הפגנת נכי צה"ל, ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

רפורמת "נפש אחת" שמטרתה להיטיב עם נכי צה"ל ולתת מענה לצרכיהם, עברה היום (א') בכנסת בקריאה שניה ושלישית. כחלק מהרפורמה, תעוגן בחקיקה זכאויות שונות של נכי צה"ל בתחום הרכב והדיור, שניתנו עד היום דרך משרד הביטחון. גם נפגעי פעולות איבה נכללים בשינויים שהוחלו בחוק. נושא מבחני הכנסה המקלים החלים על תגמולי הקיום יעוגנו בהוראת קבע, כאשר עד היום היו מעוגנים בהוראות שעה. בנוסף, הוצע לקבוע מנגנון עדכון לתגמולים - הן בחוק הנכים והן החוק משפחות חיילים.

פחות אחוזי נכות וסיוע ברכישת דירה

בתחום הדיור יפחת רף הזכאות למענק סיוע לרכישת דיור מ-50% ל-35% נכות, זאת לצד הזכאות להלוואה בתנאים מיטיבים לסיוע ברכישת דירה בסך כולל של מאות אלפי שקלים. בנוסף, תוארך הזכאות להשתתפות בשכר דירה מ-3 ל-6 שנים, וכן תוקם ועדת חריגים שתוכל להעניק לנכה צה"ל סיוע מותאם לסוגים שונים של פתרונות דיור לבחירתו, דוגמת קרוואן נייד.

בתחום הניידות יעודכנו סכומי הסיוע לרכישת רכב לזכאים וכן תינתן לראשונה זכאות אוטומטית לסיוע מוגדל של 169,330 שקלים לנכה צה"ל שלו 4 ילדים או לנכה המוכר כמתמודד עם פוסט טראומה שלו 3 ילדים וכלב שירות שהוקצה לו על ידי משרד הביטחון, ללא צורך בוועדת חריגים.

התגמולים והסכומים החודשיים יעוגנו בחוק

עוד כוללת הצעת החוק עיגון בחקיקה של התגמולים והעלאת הסכומים החודשיים המשולמים לנכי צה"ל על פי אחוזי הנכות, שהיו מוסדרים עד כה בנהלים פנימיים בלבד. כמו כן יעוגן גם מנגנון עדכון אוטומטי של התגמולים, שיתבססו על השכר הקובע בסך 5,310 שקלים בחודש ויעודכנו פעמיים בשנה בהתאם לעליית מדד השכר בשירות הציבורי.

נכי צה"ל, מחכים לחקיקה

נכי צה"ל, מחכים לחקיקה צילום: Noam Moskowitz/Flash90

בנוסף, קובעת הצעת החוק כי שר הביטחון יהיה רשאי לשנות לטובה את המענים לנכי צה"ל, אולם כל פגיעה או הפחתה של זכויות תדרוש אישור של ועדת העבודה והרווחה. עוד במסגרת התיקון יעוגן כהוראת קבע ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, המאפשר מאז 2021 לנכי צה"ל להשתכר עד גובה שכר המינימום מבלי שקצבתם תיפגע. נכה המשתכר מעל שכר המינימום ועד גובה השכר הממוצע במשק, תופחת מקצבתו רק מחצית מההכנסה הנוספת, זאת במטרה לעודד את נכי צה"ל להשתלב בשוק העבודה.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב לאישור הרפורמה ואמר היום כי "יש עוד כברת דרך ארוכה, יקח עוד שנים, ולעולם יהיה במה להשתפר. אבל אני עומד כאן, וממש מתרגש לראות, את ההתקדמות. אין רפורמה צודקת מזו, ואין נושא ראוי מזה, לסיים את המושב הקשה הזה, בכל זאת עם קצת תקווה".