מבצע בית וגן

מבצע "בית וגן" אלוף פיקוד המרכז: ג'יהאד וחמאס רצו להפוך את ג'נין לעיר מקלט למחבלים

מאז תחילת המבצע בשעה 01:10 בלילה הותקפו כ-20 מטרות ברחבי מחנה הפליטים והעיר ג'נין. במהלך הפעילות אותר פיר תת קרקעי בתוך מסגד ובו אמצעי לחימה רבים | גורם מדיני: "הפעילות של צה"ל לא תסתיים בשעות הקרובות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 03/07/23 19:30 יד בתמוז התשפג

אלוף פיקוד המרכז: ג'יהאד וחמאס רצו להפוך את ג'נין לעיר מקלט למחבלים
ג'נין, היום | , צילום: Yonatan Sindel/Flash9

מבצע "בית וגן": כוחות צה"ל ושב"כ פועלים משעות הלילה (ב') במבצע מתוחם וממוקד בעיר ג'נין לסיכול טרור, שכולל מאות לוחמים שפועלים רגלית ברחבי העיר כשמטרת הפעילות היא לאסוף אמצעי לחימה, לפגוע  במעבדות ולחסל תשתיות טרור. בצה"ל מעריכים כי מתחילת המבצע, חוסלו תשעה מחבלים, קרוב ל-30 נפצעו ועשרות נעצרו לחקירה.

מבצע "בית וגן", נתונים עדכניים לשעה 18:00

  • מעל 100 חשודים תוחקרו על ידי כוחות הביטחון, חלקם תוחקרו ושוחררו וחלקם עברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. 
  • אותרו שלוש מעבדות נפץ ובהן כ-300 מטענים, חומרי נפץ ואמצעים ליצור מטענים. 
  • אותרה רקטה מאולתרת על ידי כוחות הביטחון במחנה הפליטים. 
  • אותר פיר תת קרקעי בתוך מסגד המזוהה עם ארגון טרור ובו אמצעי לחימה רבים.
  • צה"ל תקף כ-20 מטרות ברחבי מחנה הפליטים והעיר ג'נין.

גורם מדיני אמר הערב כי "לחמאס אין עניין לערב את עצמו באירוע הזה. אנחנו נערכים לירי של סוררים או של ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני, אבל חמאס לא מנדב את עצמו להילחם כרגע. מדינות המפרץ לא יוצאות מגדרן לגנות אותנו ויש לנו תמיכה מארצות הברית ומאירופה. הפעילות של צה"ל מתקיימת כמתוכנן, והיא לא תסתיים בשעות הקרובות".

כוחות צה"ל בפעילות בג

כוחות צה"ל בפעילות בג'נין, מבצע "בית וגן" | צילום: דובר צה"ל

אלוף יהודה פוקס: "להגן טוב יותר על תושבי ואזרחי מדינת ישראל"

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, אמר הערב: "במסגרת המלחמה בטרור יצאנו אתמול למבצע אוגדתי במחנה הפליטים ג'נין. המטרה של המבצע הזה לפגוע בטרור, לפגוע בתשתיות של הטרור להגביר את חופש הפעולה המבצעי שיש לנו בכל יהודה ושומרון, לפגוע בתשתיות החבלה ויצור המטענים שיש במחנה הפליטים ג'נין, שמייצאת את זה בכל בכל יהודה ושומרון, ולפגוע כמובן בחמושים. כל זה בשביל להגן טוב יותר על תושבי ואזרחי מדינת ישראל".

"המבצע הזה הוא לא מבצע נגד האזרח הפלשתיני, לא נגד הרשות הפלשתינית - זה מבצע נגד הג'יהאד האסלאמי, נגד החמאס. אלה ארגונים ששמו להם מטרה לפגוע בתושבי ג'נין, לייצר פה טרור, לייצר פה כאוס ולהפוך את ג'נין לעיר מקלט למחבלים שפועלים בכל יהודה ושומרון, ובורחים לכאן, מתחמשים ויוצאים לפיגועים נוספים. הדבר הזה הוא משהו שאי אפשר היה להשלים ויצאנו לפעולה הזאת". 

אותרה מעבדת נפץ עם מאות מטענים

חילופי אש עם מחבלים חמושים התנהלו בשעות האחרונות במסגד שמזוהה עם ארגוני טרור במחנה הפליטים בג'נין. בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, סרקו לוחמים מיחידות אגוז ויהל"ם את הקומה התחתונה של המסגד ואיתרו שני בורות אמל"ח תת קרקעיים ובהם חומרי נפץ, אמצעי לחימה וציוד צבאי המזוהה עם ארגוני טרור. הכוחות נטרלו והחרימו את אמצעי הלחימה. בהמשך כלי טיס תקף באזור לטובת חיפוי על הכוחות. במקביל, עיריית ג'נין הודיעה על הפסקת שירותי המים עקב הרס התשתיות שביצע צה"ל.

אחד מבורות האמל"ח בג

אחד מבורות האמל"ח בג'נין | צילום: דובר צה"ל

במקביל, לוחמי יחידת מגלן איתרו מעבדת נפץ במחנה הפליטים ג'נין ובה מאות מטענים מוכנים לשימוש, מטעני גחון ובור אמל"ח. הלוחמים החרימו גם מכשירי קשר וציוד צבאי. בנוסף, לוחמי צה"ל איתרו מעבדת נפץ ובה עשרות מטענים מאולתרים וחוברת הדרכה להכנת מטענים נוספים. בנוסף, אותרה מעבדה נוספת עם אמצעים להכנת מטענים. הכוחות החרימו את כל אמצעי הלחימה.

צילום: דובר צה"ל

גלנט: "הנחתנו מכה קשה על ארגוני הטרור בג׳נין"

מוקדם יותר, שר הביטחון יואב גלנט סיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן ראש השב"כ ובכירי מערכת הביטחון. גלנט אמר בתום הערכת המצב: "המאמץ הממוקד של מערכת הביטחון נגד מוקדי הטרור בג'נין מתקדם כמתוכנן. לכוחות בשטח יש חופש פעולה מלא לפעול, בשעות האחרונות הנחתנו מכה קשה על ארגוני הטרור בג'נין והצלחנו לרשום הישגים מבצעיים מרשימים".

הערכת המצב הביטחונית

הערכת המצב הביטחונית | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.

עוד הוסיף ואמר כי "הערכה רבה למפקדי ולוחמי צה"ל ושב"כ על פעולתם הנחושה. הם יקבלו את הגיבוי המלא לעשות ככל הנדרש ולפעול על הקרקע ומהאוויר, על מנת להגן על אזרחי ישראל ולשמר את חופש הפעולה המלא בכל רחבי יו"ש. הפעולה שלנו ממוקדת נגד המחבלים ושולחיהם. אנו שומרים על דריכות וערנות גבוהה בכל הגזרות וערוכים לכל תרחיש".

תיעוד מפעילות צה"ל בג'נין (דובר צה"ל):