המח"ט יודח ומפקד העוצבה יינזף: המחדל בגבול מצרים נחשף

מערכת הביטחון חושפת את ממצאי התחקיר של הפיגוע בגבול מצרים, בו נהרגו 3 לוחמי צה"ל. "מדובר באירוע חמור עם תוצאות מבצעיות קשות שהיה ניתן למנוע": מהתחקיר עולה כי הפתחים הביטחוניים לא נאטמו, הכוחות לא נבדקו והמוכנות לקתה בחסר| הוחלט להדיח את מח"ט "פארן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/23 19:11 כד בסיון התשפג | עודכן בתאריך 13/06/23 19:11

המח"ט יודח ומפקד העוצבה יינזף: המחדל בגבול מצרים נחשף
שלושת הלוחמים שנרצחו בפיגוע בגבול מצרים, צילום: דובר צה"ל

במערכת הביטחון חושפים את ממצאי התחקיר של האירוע הקשה בגבול מצרים, במהלכו שוטר מצרי הצליח לחדור לישראל ולהרוג שלושה לוחמי צה"לליה בן נוןאורי יצחק אילוז ואוהד דהן ז"ל. בן נון ויצחק נורו בזמן ששמרו במוצב על הגבול, ודהן נהרג שעות לאחר מכן, בחילופי אש עם המחבל לאחר שאותר. התחקיר הוצג השבוע לרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד עוצבת "אדום", תא"ל איציק כהן.

אילוסטרציית זירת נטרול המחבל בגבול מצרים

אילוסטרציית זירת נטרול המחבל בגבול מצרים צילום: דובר צה"ל

המחדלים שעלו מהתחקיר

מהתחקיר עלה כי האירוע התרחש בעקבות כמה תקלות מרכזיות: הראשונה, היא חוסר ההיכרות של הכוחות את המעברים הביטחוניים (מעין פתחים בגדר הגבול החסומים באזיקונים ומאפשרים את פעילות כוחותינו בעת הצורך), שבעקבות האירוע יאטמו. השנייה, הינה אי קיום נוהל בדיקת הכוחות בצורה תקינה ביום ובלילה.

עוד צוין בתחקיר, כי המוכנות המבצעית של הלוחמים בעמדות הסמוכות לקתה בחסר, בעקבות המתח השורר בגזרה בין אירועים פליליים לאירועים פח"עיים. בעקבות זאת, הם אינם דיווחו על ירי במרחב ואינם זיהו נכונה את החשוד. יש לציין כי לא נמצאו דופי או תקלה בפעולת הלוחמים שנפלו, והם אף בלטו לחיוב בעשייתם.

"מדובר באירוע חמור עם תוצאות מבצעיות קשות שהיה ניתן למנוע, ונדרש להפיק ממנו לקחים מידית", הצהיר מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, "על אף התוצאות הקשות, הכוחות הצליחו לסגור מעגל ולנטרל את המחבל בשטח ישראל, בטרם סיכן אזרחים באזורים סמוכים בהם שוהים מטיילים רבים". מפקד הפיקוד קבע כי עוצבת 'אדום' תטמיע תוכנית מיידית לחיזוק המוכנות לאירוע טרור בגזרתה, בהתאם ללקחי התחקיר.

הוחלט על אטימת המעברים בגדר, מח"ט "פארן" הודח

במסגרת הלקחים שאושרו למימוש מיידי, הוחלט על אטימת המעברים הביטחוניים בגדר, הפחתת משך המשימה הרציפה של הלוחמים מ-12 שעות רצופות וקביעת מספר מינימלי שונה לחיילים במשימות מסוג זה.

כחלק מהתחקיר, התקיים תחקיר בשיתוף עם הצבא המצרי, על רקע שיתוף הפעולה האסטרטגי-ביטחוני בין המדינות, אשר כלל ביקור של בכירי צה"ל בקהיר ותחקיר משותף בנקודת האירוע בשטח ישראל.

בעקבות ממצאי התחקיר ומסקנותיו, יינקטו צעדים פיקודיים בעניינם של מספר בעלי תפקידים:

  • בעניינו של מפקד עוצבת "אדום" - ייערך הליך של נזיפה פיקודית, בעקבות אחריותו הכוללת באירוע, לרבות היעדר הבקרה על מימוש הנהלים.
  • בעניינו של מפקד חטיבת "פארן" - ייערך הליך של העברה לתפקיד אחר בצה"ל, בגין אחריותו הכוללת באירוע ואופן מימוש הפעילות בגזרתו. זאת לצד האופן הראוי שבו חתר למגע והסתער לנטרול המחבל.
  • בעניינו של מפקד גדוד "ברדלס" - ייערך הליך של נזיפה פיקודית בגין אחריותו למימוש תפיסת ההפעלה בכוחותיו. כן נקבע כי קידומו יעוכב למשך חמש שנים

האירוע דקה אחר דקה: 

השמירה של סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל וסמל ליה בן נון ז"ל התחילה כ-9 שעות בטרם האירוע המצער. במהלכה, בשעה 1:40 בלילה בערך, השניים אף לקחו חלק בסיכול מוצלח של הברחת סמים מגבול מצרים בשווי של כ-1.3 מליון שקלים. 

4:20 - המ"מ שנמצאת בגזרה מבצעת בדיקה טלפונית מול עמדה 203, בה שהו השניים. היא מתקשרת לסמ"ר אילוז ז"ל, והוא משיב כי הכול תקין.

משעה זו, לא נעשית פעולה אקטיבית לבדיקת מצב הלוחמים, והקשר עמם ניתק. 

6:09 - במהלך סריקה שגרתית של אמצעי התצפית, מזוהים הכוחות במרחב במצב תקין. 

6:50 - המכ"ם מזהה תנועה חשודה במרחב, ובעקבותיו - אמצעי התצפית מתחבר לנקודה אך לא מבחין בדבר, וממשיך לסרוק את המרחבים הסמוכים. בערך בשעה הזו, מגיע המחבל למעבר ביטחוני, בעודו יודע מראש את מיקום המעבר וחודר אותו. 

7:02 - ב-11 הדקות הבאות, הוא נע בצורה נסתרת לחלוטין לכיוון עמדה 203.

7:14 - המחבל מגיע לעמדה, וכעבור 12 שניות לערך, פותח באש. הוא יורה מספר בודד של כדורים לעבר סמ"ר אילוז ז"ל, שנמצא עם אפוד ונשק עליו בקצה הצילייה שצמודה לעמדת השמירה. לאחר מכן, הוא הולך לעמדה עצמה ויורה בסמל בן נון ז"ל. הוא מיד מנתק מגע, וממשיך להתקדם בשטח ישראל. הלוחמות בעמדה הסמוכה שומעות ירי במרחב ומזהות אדם בסמוך לקו העמדות, כאשר הן מניחות שמדובר במ"כ שנמצא בעמדה ליד - הן לא מדווחות על האירוע.

9:03 - מתרחש חילוף עמדות בגזרה, וכאשר המ"מ מגיעה לעמדה היא מוצאת את השניים ללא רוח חיים. היא מדווחת על כך בקשר, ומזניקה כוחות למרחב.

9:22 - מוכרז "פטיש חם" (חדירה לשטח המדינה).

9:27 - גדוד ברדלס שהוזנק למקום סורק את הגזרה, ומבצע בידוד מרחב.

9:34 - הגששים שהוקפצו לאירוע מזהים עקבות של אדם, ומחליטים בצורה שגויה כי העקבות מובילים בחזרה למצרים. למרות זאת, השרשרת הפיקודית לוקחת החלטה נכונה וקריטית להמשיך לחפש במרחב.

10:37 - מפקדת כיתה מהגדוד מזהה באמצעות משקפת את המחבל, מטווח של 2 ק"מ.

11:08 - לאחר הגעתה של השרשרת הפיקודית, הכוחות מעלים רחפן, ומזהים את המחבל כחמוש.

11:18 - המחבל פותח באש.

11:35 - מתבצעים חילופי אש בין כוח החיפוי למחבל בטווח 200 מטר, וכתוצאה מכך נפגעים קשר המח"ט והגשש הגדודי. השניים מפונים לטיפול במהירות. זמן מה לאחר מכן, קשר המח"ט, סמ"ר אוהד שמעון דהן ז"ל מת מפצעיו.

12:22 - מח"ט פארן, סמג"ד ברדלס וכוח נוסף חותרים למגע, ומסתערים לעבר המחבל עד לנטרולו כ-2 דקות לאחר מכן.