הרמטכ"ל באיגרת מיוחדת: "הצבא נועד לשמש גם מסגרת חברתית מאחדת"

היום מציינים בצה"ל 75 שנה להקמתו, באיגרת מיוחדת אומר הרמטכ"ל כי "אתגרי הביטחון משתנים גם הם, ואיתם גם צה"ל. בכל יום ניצבים אויבינו מוכנים לפגוע בנו" | בצה"ל חושפים מסמכים משנת 1948 ובהם פקודת ההקמה של חיל המודיעין

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 31/05/23 07:42 יא בסיון התשפג

הרמטכ"ל באיגרת מיוחדת: "הצבא נועד לשמש גם מסגרת חברתית מאחדת"
הרמטכ"ל, איגרת מיוחדת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כבר 75 שנה: מדינת ישראל חוגגת היום (ד') 75 שנה להיווסדו של צבא ההגנה לישראל. לציון היום מפרסם הרמטכ"ל הרצי הלוי איגרת מיוחדת בה הוא מדבר על הערכים בבסיסו של הצבא, האתגרים המשתנים ותפקידו של צה"ל בחברה הישראלית גם 75 לאחר היווסדו.

"צבא ההגנה לישראל קם בראש ובראשונה כצבא לוחם, ובה בעת הוא נועד לשמש גם מסגרת חברתית מלכדת ומאחדת. עקרונות היסוד של הקמתו שרירים וקיימים בו עד היום: צבא העם, שבו מקום לכל גבר ואישה מכל חלקי העם, החייבים בגיוס חובה שוויוני שממנו צומחת המנהיגות הצבאית" כותב הרמטכ"ל ומוסיף: "כוח המילואים של צה"ל הוא הביטוי המובהק של אחדות המטרות האזרחיות והביטחוניות ושל קשרי הגומלין בין אזרחי המדינה לצבא".

חיל המודיעין, המסמכים על הקמת החיל נחשפים

חיל המודיעין, המסמכים על הקמת החיל נחשפים צילום: דובר צה"ל

"לוחמי צה"ל מפגינים גבורה יום יומית ונכונים לסכן את חייהם"

הלוי מתייחס גם לתמורות שחלו בחברה הישראלית ולאתגרים שצפים בשנים האחרונות: "75 שנים חלפו. ישראל מדינה חזקה ומתפתחת, וכדרכן של חברות משגשגות חלות בה תמורות רבות. אתגרי הביטחון משתנים גם הם, ואיתם גם צה"ל. בכל יום ניצבים אויבינו מוכנים לפגוע בנו. עליונותו של צה"ל בזירות הקרובות והרחוקות נשמרת הודות לכושר הלמידה הגבוה שלו, להשתנותו המתמדת וליכולתו להתאים את עצמו לאתגרים המשתנים".

צה"ל חוגג 75: "נועד לשמש גם מסגרת חברתית"

צה"ל חוגג 75: "נועד לשמש גם מסגרת חברתית" צילום: דובר צה"ל

"בבסיס עוצמתו של צה"ל" כותב הלוי באיגרת, "עוז רוחם של לוחמיו, הנתמכים בפיתוחים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם ובמודיעין מדויק. לוחמי צה"ל מפגינים גבורה יום יומית ונכונים לסכן את חייהם במשימת ההגנה מול כל איום. ב־75 שנות מערכה איבדנו רבים מרע ינו שנשאו לפנינו באחריות לקיומנו כאן. אומץ ליבם הוא כמגדלור בעבורנו, וערכיהם מתווים לנו את הדרך".

המסמכים משנת 1948 ובהם פקודת ההקמה של חיל המודיעין

בצה"ל מציינים את היום המיוחד גם בחשיפת מסמכים מיוחדים שלא ראו אור עד היום. בין היתר, מצורפים מסמכים משנת 1948 ובהם פקודת ההקמה של חיל המודיעין, שלימים הפך לאגף המודיעין. במסמך ההקמה של החיל, מתוארות משימות חיל המודיעין ותפקידיו. לצד פקודת ההקמה, מסמך מפורט על אופי וכללי השירות הנדרשים בחיל החדש. בין המסמכים ניתן למצוא פקודת רכש דחופה לציוד עבור חיל המודיעין החדש, אשר כולל אמצעי האזנה.

מסמך ההקמה של חיל המודיעין

מסמך ההקמה של חיל המודיעין צילום: משרד הביטחון