בשל כשלים במהלך פעילות מבצעית: הודח מפקד פלגה ביחידת המסתערבים

בעקבות תקלה מבצעית הודח מתפקידו מפקד פלגה ביחידת המסתערבים של מג"ב, שעל פי תחקיר מפקדיו פעל בחוסר מקצועיות: "כשלים בהיבט הפיקודי, הערכי והמקצועי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/04/23 22:05 כז בניסן התשפג

בשל כשלים במהלך פעילות מבצעית: הודח מפקד פלגה ביחידת המסתערבים
אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שהתבצע תחקיר, מפקד הפלגה ביחידת המסתערבים של מג"ב הודח היום (ג') בעקבות כשלים במהלך פעילות מבצעית לפני כשבוע. נוסף לכך, הושהתה פעילות היחידה למשך יומיים, והוחלט להעביר את סגן מפקד הפלגה לתפקיד אחר ביחידה.

לפני כשבוע,  פעלו לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש למעצר מבוקש בפעילות טרור בגזרת החטיבה המרחבית מנשה. בעקבות מספר כשלים במהלך המבצע, הורה מפקד מג"ב על השהיית הפעילות המבצעית עד לביצוע תחקיר מבצעי וערכי.

פעילות צה"ל בשטחים. ארכיון

פעילות צה"ל בשטחים. ארכיון צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

כשלים בהיבט הפיקודי, הערכי והמקצועי

התחקיר הוצג למפקד מג"ב ובנוסף הוצג לאלוף פיקוד המרכז, ולאחר בחינה מעמיקה של האירוע עלו כשלים בהיבט הפיקודי, הערכי והמקצועי, כשהמפקד בשטח לא ביצע את הנחיות הפיקוד ופעל בחוסר מקצועיות שהובילה לתקלה מבצעית. עוד עולה מהתחקיר כי מפקד היחידה שהוביל את שלבי ההערכות המבצעית ופיקד על הכוחות מחפ"ק היחידה, פעל כמצופה בכלל ההיבטים לרבות העברת עדכון על הכשלים בסיום הפעילות לרמה הממונה.

לאור ממצאי התחקיר מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן החליט לבצע "עוצר אימונים" של היחידה למשך 48 שעות, והוחלט כי מפקד מג"ב יו"ש יעביר את התחקיר לכלל מפקדי ולוחמי היחידה תוך קיום שיח מעמיק. בנוסף החליט מפקד החיל על הדחתו של מפקד הפלגה באופן מיידי והעברתו מהיחידה. 
לגבי סגן מפקד הפלגה החליט מפקד מג"ב להעבירו לתפקיד אחר בתוך היחידה.

"לא נתפשר ונגיב בנחישות"

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן אמר כי, "יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש הינה היחידה המעוטרת ביותר במשמר הגבול, אני מביע אמון מלא ביחידה, במפקדים ובלוחמים ובטוח ביכולתה להמשיך ולהוביל להישגים מבצעיים משמעותיים בסיכול בטרור ולשמירה על ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל". הוא התייחס לאירוע ולהדחת המפקד, "לא נאפשר ולא נתפשר ונגיב בנחישות ובאומץ פיקודי לכל כשל מקצועי, פיקודי וערכי. אנחנו חיל לומד ומפיק לקחים מכל אירוע וכך עשינו גם באירוע זה.