הרמטכ"ל מבהיר: "משפט שלא הייתי צריך לומר ושאינו משקף את תפיסתי"

הרמטכ"ל הרצי הלוי נאם בטקס הוקרה למשרתי המילואים ב"שובר גלים", שם הבהיר את האמירתו וקרא לבחירת מילים זהירה יותר: "יש להבטיח כי המילים שלנו אינן מבעירות חלקות נוספות בחברה הישראלית" | ציטט את יהודה עמיחי "בארץ הלוהטת הזאת מילים צריכות להיות צל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/23 21:02 יט באדר התשפג

הרמטכ"ל מבהיר: "משפט שלא הייתי צריך לומר ושאינו משקף את תפיסתי"
הרצי הלוי, ארכיון, צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי נשא נאום בטקס הוקרה למשרתי המילואים המשתתפים במבצע "שובר גלים". הרמטכ"ל שיבח את גדודי המילואים, יצא במסר תקיף נגד סרבנות, והבהיר את האמירה השנויה במחלוקת שיוחסה לו לפני מספר ימים. בנוסף ניצל את הבמה לשלוח איחולי החלמה לפצועים מהפיגוע בתל אביב.

"הוספתי משפט שלא הייתי צריך לומר"

הלוי ציטט את המשורר יהודה עמיחי "בארץ הלוהטת הזאת מילים צריכות להיות צל", ואמר כי יש להתייחס בכובד ראש לכל מילה: "יש לשקול אותן היטב, להיות ברורים ובלתי משתמעים לשתי פנים, להבטיח כי המילים שלנו אינן מבעירות חלקות נוספות בחברה הישראלית".

הרמטכ"ל התייחס לאמירה שיוחסה לו בטורו של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי "עדיפה דיקטטורה בטוחה על אנרכיה לא מוגנת", והבהיר את דבריו: "השבתי תשובה ערכית על חובתנו להגן, על כך שאהיה במדינה הזו תמיד והוספתי משפט שלא הייתי צריך לומר ושאינו משקף את תפיסת עולמי לחלוטין", אמר הרמטכ"ל. בניסיון להסביר את כוונותיו אמר כי "צה"ל לא יוכל לפעול מתוך התפרקות של העם, צה"ל לא יוכל לפעול ללא רוח ההתנדבות של משרתי המילואים ונכונותם התלויות בשימורו של צה"ל כצבא הכם במדינה יהודית דמוקרטית".

הרצי הלוי בכותל |

הרצי הלוי בכותל | צילום: דובר צה"ל

"כוונת ארגוני הטרור לבצע פיגועים בצירים, ביישובים ובעורף"

הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס למצב הביטחוני במדינה: "גם ברגעים אלו מצויים גדודי מילואים בשטחי יהודה ושומרון, חלק חיוני ובלתי נפרד ממארג הכוחות של צה"ל בגזרה", כך אמר. "נוכחותם בשטח עומדת כנגד הערכת מצב ותמונת מודיעין שמלמדת על כוונת ארגוני הטרור לבצע פיגועים בצירים, ביישובים ובעורף הישראלי לקראת ובמהלך תקופת החגים".

פעילות במהלך מבצע שובר גלים, ארכיון

פעילות במהלך מבצע שובר גלים, ארכיון צילום: דובר צה"ל

לא מסרבים, לא בוחרים משימות

"'שובר גלים' מוכיח שוב כי יכולתו של צה"ל לעמוד במשימותיו וכשירותו למלחמה תלויה בקיומו של מערך מילואים נרחב, איכותי ורתום", אמר הלוי, ויצא נגד סרבנות: "בשל חשיבות המשימה ומתוך הבנת האיומים אנו מתייצבים לשרת, לא מסרבים, לא בוחרים משימות".

עוד אמר הרמטכ"ל כי "אנשי המילואים, כאזרחים, רשאים להביע דעתם בכל צד ובכל דרך חוקית - מורכב, אך זוהי הדרך היחידה לצלוח זאת. לאלו הנושאים בנטל, לכם, המשרתים במילואים, חייבת החברה הישראלית כולה תודה והוקרה".

מילואימניקים, ארכיון

מילואימניקים, ארכיון צילום: Maor Kinsbursky/Flash90