במשטרה הצבאית נדהמו: חייל נתפס מנסה להעביר שני פלשתינים במחסום

לוחמי המשטרה הצבאית התפלאו לגלות ברכבו של חייל צה"ל, שני שוהים בלתי חוקיים פלשתינים אותם ניסה להעביר לישראל. החייל נלקח להמשך חקירה במשטרת ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/03/23 09:27 יב באדר התשפג

במשטרה הצבאית נדהמו: חייל נתפס מנסה להעביר שני פלשתינים במחסום
משטרה צבאית, תפסו את החייל במחסום, צילום: Hadas Parush/Flash90

חייל צה"ל נעצר: שוטרי המשטרה הצבאית ששהו הלילה במחסום מעבר רנתיס, הופתעו לגלות ברכבו של חייל צה"ל, שני פלשתינים שאינם מורשים להיכנס לישראל. החייל נעצר בעקבות המקרה ונלקח להמשך חקירה במשטרת ישראל. 

בהודעת דובר צה"ל נכתב: "חייל צה"ל נעצר הלילה (ש') על ידי המשטרה הצבאית במעבר רנתיס כאשר שני פלשתינים ברכבו. החייל הועבר להמשך חקירת משטרת ישראל". החייל, לוחם באחת מיחידות השדה של צה"ל, היה בחופשה בעת האירועים ונעצר כשהוא לא בתפקיד.

משטרה צבאית. ארכיון

משטרה צבאית. ארכיון צילום: Hadas Parush/Flash90

מבקר המדינה מתריע: קו התפר נותר פרוץ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם בשבוע שעבר דו"ח ביקורת ביטחוני ובו התייחסות ל-13 נושאים ביטחוניים, הכוללים התייחסות לאזורי תעשייה ביו"ש, מצב תנאי המחיה של הלוחמים ובחינת האפקטיביות של קו התפר. מהדו"ח עולה כי צה"ל החליט על דעת עצמו לא לתקן את הפרצות כבר משנת 2017. ראש הממשלה ושר הביטחון ידעו על המחדל. 

הדו"ח מוכיח: חוסר כשירות שאפשר הסתננות ואובדן משילות 

  • מבקר המדינה מצא כי נכון לסוף שנת 2021 קרוב למחצית מאורך גדר קו התפר הייתה לא כשירה או בכשירות חלקית לפי מדדי אוגדת איו"ש, כלומר במצב המאפשר הסתננות ללא התרעה. גדוד האיסוף הקרבי באיו"ש זיהה בשנים 2020 ו-2021 כ-918,000 וכ-1.4 מיליון (בהתאמה) כניסות שב"חים לישראל, דרך הפרצות במכשול קו התפר בגזרות החטמ"רים אפרים ומנשה.
  • הביקורת העלתה כי להחלטת צה"ל (פקמ"ז) מ-2017 להפסיק לתקן את הנזקים החוזרים בגדר קו התפר לא קדם תהליך סדור שכלל בחינה של ההשפעות הצפויות מצמצום התיקונים, זאת גם בראייה של צמצום הסד"כ. ההחלטה להפסיק לתקן את הפרצות הביאה להתדרדרות מתמשכת בכשירותו של המכשול ומשמעותה הפקרת מכשול קו התפר ואובדן המשילות במרחב, וזאת בלי שנמצא מענה אחר למניעת הסתננות לשטח ישראל.
  • מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

    מבקר המדינה מתניהו אנגלמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

  • המבקר מצא כי התרופפות ההגנה במרחב התפר, בהיבטים של צמצום סד"כ וריבוי הפרצות בגדר - הוצגה הן לדרג מקבלי ההחלטות במשרד הביטחון והן לראש הממשלה ולקבינט המדיני-ביטחוני משנת 2017 ואילך. עם זאת, הקבינט לא דן בפעולות לשיפור האפקטיביות של מכשול קו התפר עד לרצח 11 ישראלים בפיגועים שביצעו מחבלים שהסתננו לישראל דרך הפרצות. 
  • שלא בהתאם לנדרש על פי הפקודה לסיכול ולמניעת הסתננות לשטח ישראל, מבקר המדינה מצא שבשנים 2019 - 2021 כוחות צה"ל בחטמ"ר מנשה לא הגיבו על כל אירועי הסתננות שאותרו באמצעות התצפיות. במשך השנים שיעור תגובותיהם על אירועים אלה הלך ופחת.