היועמ"שים במוסד ובשב"כ מזהירים: קציני צה"ל יועמדו לדין באירופה

בדיון חסוי שנערך בוועדת חוקה, הזהירו המשפטנים של ארגוני הביטחון הישראליים מפני העמדה של בכירים ישראליים באירופה במידה והרפורמה תקודם | הגורם המעכב חקירות בהאג: המוניטין של מעכת המשפט

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/23 20:25 ל בשבט התשפג

היועמ"שים במוסד ובשב"כ מזהירים: קציני צה"ל יועמדו לדין באירופה
קציני צה"ל, אזהרות מפני העמדה לדין, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

קציני צה"ל יועמדו לדין: בדיון חסוי שנערך היום (ג') בוועדת חוקה, מזהירים המשפטנים של המוסד, שב"כ וצה"ל כי המשך קידום הרפורמה המשפטית במתכונת הנוכחית, עלול לגרום להעמדת קציני צה"ל לדין בבתי משפט באירופה, כך פורסם ב"כאן חדשות". 

אזהרת היועמ"שים של השב"כ, המוסד וצה"ל

אזהרות היועמ"שים של ארגוני הביטחון התריעו בפני חברי הכנסת, כי הסיכון המרכזי הוא כי קציני צה"ל ואנשי כוחות הביטחון יועמדו לדין בבתי משפט ובבית הדין הבינלאומי בהאג. הבכירים הסבירו כי בית הדין בהאג מיישם החלטה לפיה, תביעות נגד קצינים יכולים להתנהל רק כשהמדינה ממנה הם מגיעים לא מסוגלת לחקור בעצמה.

וועדת חוקה

וועדת חוקה, התרעות מפגיעה בקציני צה"ל |  צילום: Yonatan Sindel/Flash90

החשש: פגיעה במוניטין מערכת המשפט הישראליים

חששם של היועמ"שים היא שבמידה והמוניטין העולמי של מערכת המשפט ייפגע, יכריז בית הדין בהאג על דיונים ב"פשעי מלחמה" כנגד קצינים ישראליים. בדיון, התקשו היועמ"שים להצביע על סעיף אחד ברפורמה שיפגע במעמד מערכת המשפט אך הזהירו כי אם הרפורמה כולה תעבור, הדבר עלול להוביל בפגיעה במוניטין של מערכת המשפט הישראליים. לא אחת, העלו מתנגדי הרפורמה המשפטית את הטיעון, כי מערכת המשפט הישראלית מגנה על קציני צה"ל בעולם כטיעון לכך שצריך לשמור על עצמאותה של המערכת.