בצה"ל בוחנים שדרוג משמעותי בסיוע לחיילים הבודדים - זה השכר שיקבלו

לראשונה צה"ל הודיע היום בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות כי בכוונתו להגדיל את כספי הסיוע בשכר דירה לחיילים הבודדים. וכן לפעול למניעת עיקול כספים של חיילים משוחררים שנקלעו לחובות

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/01/23 13:23 ג בשבט התשפג

בצה"ל בוחנים שדרוג משמעותי בסיוע לחיילים הבודדים - זה השכר שיקבלו
אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

שדרוג בתנאי החיילים הבודדים: חיילים בודדים זוכים כיום לסיוע בשכר דירה של 1,351 שקלים בחודש. לראשונה צה"ל הודיע היום בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות כי בכוונתו להגדיל את כספי הסיוע כך שהמענק החודשי יעמוד על סכום של בין 1,700 ל- 1,900 שקלים בחודש. לפי הנתונים: בצה"ל משרתים היום 6,973 חיילים בודדים בשירות חובה, 88% מהחיילים הבודדים הם עולים חדשים.

"משכורת של חייל בודד יכולה להגיע לסכום של למעלה מ- 5,500 ₪ בחודש"

מרבית העולים החדשים הבודדים עלו מאוקראינה, רוסיה, בלארוס, ארה"ב וצרפת. יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), בירך על ההחלטה ואמר כי הוא "מקווה שהעלאת ההשתתפות בשכר דירה תגיע באופן המוקדם ביותר".

נתיגי צה"ל בועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

נציגי צה"ל בועדת העלייה, הקליטה והתפוצות צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

"אנחנו מקווים להעלות את הסיוע בשכר דירה כך שיגיע לסכום של 1,700 עד 1,900 שקלים בחודש"

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קיימה היום (ד') דיון בנושא מערך הסיוע לחיילים בודדים בשירות ובשחרור. על פי נתוני צה"ל חיילים בודדים זוכים כיום לסיוע בשכר דירה של 1,351 שקלים בחודש בלבד, בצה"ל אמרו במהלך הדיון כי הם ערים לתנאי יוקר המחייה בישראל ולקושי לקיים מגורים בסכום הזה.

סא"ל ענבר סיטבון, ראש ענף פרט ותרומות בצה"ל: "בוחנים בימים אלה אפשרות להעלאת ההשתתפות בשכר הדירה לחיילים בודדים, קשה לי להתחייב על סכום מדויק אבל אנחנו מקווים להעלות את הסיוע בשכר דירה כך שיגיע לסכום של 1,700 עד 1,900 שקלים בחודש". סא"ל סיטבון הוסיפה ואמרה: "יש הטבות רבות שניתנות לחיילים הבודדים החל מהשלב שקודם לגיוס ועד לשחרור. משכורת של חייל בודד יכולה להגיע לסכום של למעלה מ- 5,500 ₪ בחודש".

חבר הכנסת פורר - יו"ר הועדה

חבר הכנסת פורר - יו"ר הועדה צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ח"כ עודד פורר, יו"ר הוועדה שבירך על ההחלטה סייג ואמר: "צריך לזכור שגם מימון של 1,900 ₪ בחודש לא מספיק ליוקר המגורים בישראל. הוועדה הזו צריכה לחזור להיות הכתובת לחיילים הבודדים בשירות ובשחרור. לא נרפה מהנושא החשוב של סיוע לחיילים בודדים".

בצה"ל משרתים היום 6,973 חיילים בודדים בשירות חובה

לפי הנתונים שנמסרו ליידי ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בצה"ל משרתים היום 6,973 חיילים בודדים בשירות חובה, 25% מהם משרתים כלוחמים ו- 88% מהחיילים הבודדים הם עולים חדשים. לפי הנתונים, משרתים בצה"ל 686  עולים מארה"ב, 647 עולים מרוסיה,  501 עולים מאוקראינה, 341 עולים מצרפת, ו-140 עולים מבלארוס.

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ח"כ טור פז: "צריך להתעמק גם בסוגיית החיילים הבודדים שמגיעים מהמגזר החרדי"

ח"כ משה טור-פז (יש עתיד): "צריך להתעמק גם בסוגיית החיילים הבודדים שמגיעים מהמגזר החרדי. אחוז החרדים גדל ואחוז החרדים המתגייסים לצה"ל ממשיך לעלות. נצטרך להרחיב את הפתרונות לחיילים בודדים מהמגזר החרדי. אנחנו בחברה הישראלית צריכים לדאוג לא רק לצרכים הגשמיים הכלכליים של החיילים הבודדים אלא גם לצרכים האישיים והמשפחתיים שהם זקוקים להם".

נציג משרד העלייה והקליטה: "אנחנו נותנים מענקים חודשיים לחיילים בודדים ומחלקים מלגות ללימודים לתואר ראשון או שני אחרי השחרור מצה"ל"

יצחק אוחנה סמנכ"ל חטיבת פרט במשרד העלייה והקליטה: "כ-500 מועמדים לשירות הביטחון משתתפים בהכנות שלנו לקראת הגיוס, אנחנו מפרסמים את התוכניות שלנו בכל המקומות הרלוונטיים כדי להגיע לאותם עולים חדשים בודדים לקראת גיוס. מעבר לזה, אנחנו נותנים מענקים חודשיים לחיילים בודדים ומחלקים מלגות ללימודים לתואר ראשון או שני אחרי השחרור מצה"ל. המלגות שאנחנו מחלקים הם מעבר למלגת ממדים ללימודים שצה"ל מעניק לחיילים המשוחררים".

"אין לנו הרבה מקרים של חיילים שהוטלו עליהם סנקציות בגלל חובות לביטוח הלאומי"

בנוסף דנה ועדת העלייה והקליטה בנושא עיקול הכספים של חיילים משוחררים שנקלעו לחובות. יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "ישנה הצעת חוק ממשלתית, שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, ואמורה להגן על הכספים שמגיעים לחיילים. אוציא על כך מכתב לשר העלייה והקליטה כדי שיחיל דין רציפות על הצעת החוק. מצד האופוזיציה, אני יכול להגיד שהיא תעבור ללא עיכובים".

סגן ראש מנהל ביטוח לאומי חיים זקן הגיב לנתונים על עיקולי הכספים של חיילים משוחררים ואמר "אין לנו הרבה מקרים של חיילים שהוטלו עליהם סנקציות בגלל חובות לביטוח הלאומי" לדבריו "חיילים בודדים פטורים מתשלום ביטוח לאומי מגיל 18 עד גיל 21. חיילים בודדים שמתגייסים אחרי גיל 22 נדרשים לשלם ביטוח לאומי בצורה רטרואקטיבית מגיל 18. גם במקרים כאלה אנחנו משתדלים לפרוס את חוב התשלום לתשלומים כדי להיקל על אותה אוכלוסייה"

יתקיים דיון נפרד על מימון לימודים לחיילים משוחררים

ח"כ פורר סיכם את הדיון: "החיילים הבודדים מורכבים מקבוצות שונות באוכלוסייה, חייל ללא עזרה משפחתית צריך לקבל סיוע ואנחנו נעקוב ונטפל בזה. אנחנו נעקוב אחר התקדמות החקיקה על הגנות שכר חייל בודד מעיקול. הממשלה נדרשת לקדם דין רציפות לחוק שיימנע עיקול שכר החיילים הבודדים שעבר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה. האגודה למען החייל מתבקשת לשלוח נתונים לוועדה על מספר המיטות והפריסות שלהם ברחבי הארץ. אנחנו ניזום יחד עם ועדת הכלכלה דיון משותף לתיקון חוק נותני אשראי, כך שבנק ישראל לא יפגע בעתידו הפיננסי של חייל בודד משוחרר בגלל חובות קטנים. מבקש מהביטוח הלאומי לשלוח לנו נתונים לגבי כמות החיילים הבודדים המשוחררים שמתנהל נגד הליך של עיקול בעקבות חובות. בנוסף, נקיים כאן בוועדה דיון נפרד על מימון לימודים לחיילים משוחררים".