"תבורך מנשים יעל": נאומו האחרון של כוכבי כרמטכ"ל

הרמטכ"ל היוצא נאם את נאומו האחרון על מדי צה"ל ולא שכח להודות לרעייתו ולבנותיו: "זה היה מסע משותף, ואני אסיר תודה לכולכן" | על חיילי צה"ל אמר: "לא די באמצעי מלחמה משוכללים, צריך מסירות וכישרון כדי להפעיל אותם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/01/23 11:29 כג בטבת התשפג

"תבורך מנשים יעל": נאומו האחרון של כוכבי כרמטכ"ל
אביב ויעל כוכבי, צילום: דובר צה"ל

טקס חילופי הרמטכ"לים החל הבוקר (ב') בשעה 10:05 ובין האורחים הרבים היו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטוריץ'. אביב כוכבי, נאם בטקס את נאומו האחרון כרמטכ"ל, ופתח אותו בזיכרון ראשון כילד במלחמת ששת הימים.

"חלקי התארך לארבעה עשורים של ביטחון ומשמעות"

"'התחילה המלחמה!' שתי המילים הללו שהשכנה אמרה לאימי, הן הזיכרון הראשון שלי כילד בשנת 1967. המילים הללו הפכו להיות חלק מרכזי מחיי. באוויר הייתה באותם ימים ההבנה שגורל המדינה בידי הצבא. בחרתי בשרות קרבי. חלקי התארך לארבעה עשורים של ביטחון ומשמעות".

"ביום הכרזת העצמאות כתב ביומנו דוד בן גוריון: 'היום בארבע אחר הצהריים הוקמה המדינה היהודית... גורלה בידי כוחות הביטחון'. זה המצב גם כיום. זהו צבא שאוסף מודיעין, מסכל, ותוקף. זה צבא יוזם, שמגן על אזרחי המדינה, משפר את מצבה הביטחוני ומייצר הרתעה אזורית. תמונות הניצחון הן יום יומיות - הורים המלווים את ילדיהם לגן, הפארקים המלאים וארוחה שקטה בערב שבת".

במהלך התרגיל הגדודי של גדוד שמשון |

במהלך התרגיל הגדודי של גדוד שמשון | צילום: דובר צה"ל

"צה"ל הוא מקום להגשמה עצמית"

כוכבי נגע ברוח הקיימת בצה"ל: "מטוסים וטנקים משוכללים יש לצבאות רבים ודיגיטל מצוי בשפע. ובכל זאת צה"ל מוביל ופורץ דרך בתחומים רבים, ומוציא לפועל מבצעים באופן ייחודי שאין לו אח ורע בעולם. הסיבה המרכזית לכך היא איכות האנשים. לא די באמצעי מלחמה משוכללים, צריך מסירות וכישרון כדי להפעיל אותם".

מנגד אמר הרמטכ"ל היוצא: "צה"ל הוא מקום להגשמה עצמית, מקום של אמת וערכים, וחיים בו חיים של משמעות. גורלה של המדינה בידי מפקדיה, ומדינה כמו שלנו לא יכולה להרשות לעצמה אלא את הצבא הטוב ביותר, שמשמעותו בראש ובראשונה שישרתו בו האנשים והמפקדים הטובים ביותר. הם מונעים מעניין, ממחויבות ומשמעות, אבל הם ראויים להוקרה, תגמול והוגנות וביטחונכם אזרחי המדינה נמצא בידיהם".

"לא הכל מושלם ונושאים רבים מחייבים המשך שיפור, אבל ידעו אויבנו, צה"ל חזק, מותאם יותר, ועם כושר התקפי גבוה ביותר. ועוד משימה חשובה הייתה לי ולכולנו, לשמור על חיי החיילים. זו אחריות כבדה שהרגשתי בכל יום, והתאמצתי לממש יום יום. ומכאן, אני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחת זינובייב".

"היית לי מקור של חכמה ועוצמה"

באופן אישי אמר כוכבי כי הוא מסיים מסע של ארבעים שנה, "בהן צעדתי בכל הגזרות, רובן מאתגרות ומדממות. זה היה מסע מרתק ומלא משמעות, אבל הוא לא היה מתאפשר לולא העוגן היציב, המרגיע והמזדהה שהיה לי בבית: בנותיי עמית, נעם ומאיה ויעל רעייתי. זה היה מסע משותף, ואני אסיר תודה לכולכן. מכל מלמדי השכלתי, וממך יעל יותר מכולם. היית לי מקור של חכמה ועוצמה. תבורך מנשים יעל, ואני בורכתי. אני מסיים את המסע בסיפוק. היה בו מהכול, הצלחות וכישלונות, רגעי נחת וצלקות, אבל לעולם היו בו חרדת קודש והשתדלות".

כוכבי עם נכדתו בפרידה מאגף המודיעין |

כוכבי עם נכדתו בפרידה מאגף המודיעין | צילום: דובר צה"ל

"היו רגעים שהתחושה התגברה. אחד מהם היה דווקא כשדוד לייטנר ('דּוגֹו') הגיע אל לשכתי. הוא נכנס לחדר ודמעות כבדות חסרות שליטה החלו זולגות מעיניו, הוא פנה אליי בקול חנוק ואמר: 'אתה יודע מה המשמעות לניצול שואה כמוני להיות בלשכת ראש המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל'? יש השואלים מהי המשמעות, מהו טעם המערכה ועד מתי? אני עונה ומאמץ את תשובתו של משה בלינסון לפני קרוב למאה שנה: 'עד שהנלהב ביותר והנועז ביותר במחנה האויב ידע: אין אמצעי לשבור את כוח ישראל בארצו. זהו טעם המערכה'".

ממש עם סיום דבריו התייחס כוכבי לסערות העכשוויות שהגיעו עם פרסום הרפורמה במערכת המשפט: "דווקא בימים אלו של קיטוב ומחלוקת, השירות הצבאי המשותף של כל גווני החברה, מזכיר לנו שאנו עם אחד, עם מטרה אחת ועם עתיד משותף אחד".

כוכבי יצא מביתו לטקס החילופים: