בן גביר מבטל את מתווה ביקורי ח"כים בכלא: "הסתה וקידום תעמולת טרור"

השר לביטחון לאומי שיגר מכתב אל יושב ראש הכנסת אוחנה והודיע לו כי הוא מבטל את מתווה הביקורים שכלא שגובש בממשלה הקודמת: "לאחר ששקלתי ובחנתי את הנושא, אני סבור כי יש במפגשים רוח גבית לאותם אסירים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/23 07:43 טו בטבת התשפג

בן גביר מבטל את מתווה ביקורי ח"כים בכלא: "הסתה וקידום תעמולת טרור"
אילוסטרציה, צילום: משה שי, פלאש 90

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, החליט לבטל את מתווה הביקורים של ח"כים אצל אסירים ביטחוניים בכלא, שגובש על ידי השר הקודם עמר בר־לב ויו"ר הכנסת מיקי לוי - כך מדווח ב"ישראל היום". במכתב ליו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, עדכן בן גביר שהוא מבטל את המתווה הקודם ומצמצם את אפשרויות הביקורים.

המתווה של בר-לב ולוי מול בן גביר

על פי המתווה שגובש בממשלת בנט־לפיד כל אחד מ-120 חברי הכנסת זכאי לקיים ביקור פרטני עם אסיר ביטחוני בכלא, בכפוף להגשת בקשה ללשכת שר הביטחון ולקבלת אישור. המתווה נכנס לתקופת מבחן של שנה באוגוסט האחרון.

על פי המתווה של השר החדש, רק ח"כ אחד מכל סיעה יוכל לקיים ביקור עם אסירים ביטחוניים בכלא. לעומת זאת, ביקורים כלליים של ח"כים בבתי כלא וביקורים עם אסירים פליליים כן יתאפשרו לכל חברי הכנסת.

בית כלא. אילוסטרציה

בית כלא. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

הביקור שהיה לנקודת מפנה

נזכיר כי בשנת 2016 החליטה ועדת הכנסת לאסור על ח"כים לבקר אסירים ביטחוניים - לאחר שבאסל גטאס, אז ח"כ מהרשימה המשותפת, הורשע לאחר שנתפס מבריח טלפונים ניידים ומסרים כתובים למחבלים במהלך ביקורו בכלא קציעות. נגד ההחלטה הזו הוגשה עתירה לבג"ץ.

במסגרת העתירה, גובש מתווה בשנת 2019 על ידי השר לביטחון הפנים דאז, גלעד ארדן, שיאפשר לח"כים לבקר אצל אסירים ביטחוניים. המתווה זכה לאישור היועץ המשפטי לממשלה דאז, אך הייעוץ המשפטי של הכנסת טען כי המתווה פוגע בפיקוח הפרלמנטרי. "המתווה המעודכן אינו נותן את המשקל הראוי לתפקיד חברי הכנסת כמפקחים על הרשות המבצעת, ועל כן יש לערוך בו שינויים נוספים", נטען. למרות זאת, המתווה נכנס לפועל.

הניסיון של בר־לב ולוי לגבש מתווה חדש נבע מאותה הערה של הייעוץ המשפטי של הכנסת, וכדי למנוע פגיעה בחופש הפעולה של הח"כים. כעת, בן גביר למעשה מחזיר את המתווה של ארדן. בן גביר ציין במכתבו ליו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, כי המתווה שהוא מאמץ כעת כבר אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, ומהווה איזון בין הצורך להגביל ביקורי ח"כים אצל מחבלים בכלא לבין החשיבות של שמירה על יכולתם לפיקוח פרלמנטרי.

בן גביר: הביקורים נותנים רוח גבית לאסירים

"לאחר ששקלתי ובחנתי את הנושא, והובאו לידיעתי עמדת שב"ס ועמדת שב"כ, אני סבור כי יש במפגשים של ח"כים עם אסירים ביטחוניים כדי לתת רוח גבית לאותם אסירים, ואלה עשויים להוביל להסתה ולקידום תעמולת טרור", חתם בן גביר את מכתבו.

נזכיר שגם יו"ר הכנסת אוחנה, שהיה בעברו השר לביטחון הפנים, התנגד למתווה של בר־לב ומיקי לוי ותקף אותו בחריפות לפני כמה חודשים כאשר הוא נכנס לתוקף, וכן פעל למנוע את הביקורים של הח"כים הערבים אצל אסירים ביטחוניים בזמן שכיהן כשר.