החלטה ביטחונית ראשונה: יישובי עוטף ירושלים יישארו באחריות צה"ל

תושבי עוטף ירושלים היו אמורים לעבור לאחריות ביטחונית של המשטרה, על פי החלטת הממשלה הקודמת. בדיון ביטחוני ראשון בין ראש הממשלה ושרי הביטחון והביטחון הלאומי נקבע כי השינויי ידחה בשלושים יום | התושבים התנגדו לשינוי ודרשו את הישארות צה"ל בשטח

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 31/12/22 20:33 ז בטבת התשפג

החלטה ביטחונית ראשונה: יישובי עוטף ירושלים יישארו באחריות צה"ל
יהודה ושומרון. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

החלטה ביטחונית ראשונה: ראש הממשלה, שר הביטחון והשר לביטחון לאומי סיכמו כי ההעברה הביטחונית של ישובי עוטף ירושלים מאחריות צה"ל למשטרה תידחה. ההחלטה התקבלה אמש (ו') בין כל הגורמים הרלוונטיים. ההחלטה בעניין נדחתה בשלושים יום על מנת לבחון מחדש את העניין. כזכור, בעבר התרעמו התושבים על ההחלטה ודרשו שצה"ל יישאר האחראי לביטחון היישובים.

האחריות הייתה אמורה לעבור ביום ראשון הקרוב, אך לאור הערכת מצב של מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי ומפקד מג"ב ניצב אמיר כהן לפיה טרם הועברו ממשרד הביטחון האמצעים הנדרשים לקבלת האחריות, ביקש השר לביטחון לאומי לעכב את ההעברה לצורך בחינת הדברים, ויחד עם ראש הממשלה ושר הביטחון הוחלט כאמור לדחות את ההעברה בחודש.

"ניסינו לגבש פעולה לקראת מה שאנחנו הולכים אליו"

תושבי עוטף ירושלים מנהלים כבר מספר חודשים את המאבק שימנע את מה שהם מגדירים "הפקרת הישובים" והמאבק נושא פרי. מועצת בנימין בהנהגת יו"ר המועצה ישראל גנץ נרתמו למאבק ויחד הגיעו להבנות עם בכירים בממשלה הנכנסת כי יש לעשות חישוב מסלול מחדש להחלטה שהתקבלה אי שם בשנת 2006 ולתקף אותה מחדש.

לפני מספר שבועות התקיים דיון מסכם במטה לביטחון לאומי בנוגע להעברת האחריות על 13 יישובים בעוטף ירושלים מצה''ל לידי המשטרה ומג"ב. במכתב שנשלח על ידי ועדי היישובים טרם הפגישה לראש המל"ל ד"ר איל חולתא, דרשו הפונים כי המל"ל יזמין אותם לדיון המסכם. הם לא הוזמנו אולם הגיעו לדיון אצל ישראל גנץ. 

נדב מרנדה, יו"ר בית חורון, הסביר אז בשיחה עם "חדשות כיפה", מה היה בפגישה אצל יו"ר המועצה: "הסברנו לו איפה אנחנו נמצאים כרגע, אף אחד לא יודע לקראת מה אנחנו הולכים ומה הולך להיות במבחינה ביטחונית. ניסינו לגבש פעולה לקראת מה שאנחנו הולכים אליו".   

ישוב אלון

ישוב אלון | צילום: איל רובין

התושבים שעתידים לעבור לאחריות המשטרה

כאמור, בסוף החודש צה"ל מסיר את אחריותו מהישובים - הר גילה, קידר, הר אדר, בית חורון, גבעון החדשה, ענתות, מעלה אדומים, גבעת זאב, אלון, נופי פרת וכפר אדומים, והאחריות תועבר כאמור, לידי משטרת ישראל. "מג"ב יקבלו את האחריות אבל הם לא ערוכים לזה בכלל. מה שקורה זה שלפני חילוף הממשלה, מישהו מנסה לדחוף את זה כדי שהמעבר כבר יקרה, וכך אולי להביא הישג. מצד שני, הפגיעה הביטחונית בנו, בתושבים, מאוד מאוד מסוכנת. זה נעשה בחוסר אחריות, בלי להתייעץ איתנו ובלי להתייעץ עם בעלי התפקידים בשטח".

"אנחנו שומעים על מש"ק ביטחוני שהוא מג"בניק במרחק של שתי דקות נסיעה מהישוב עליו הוא אמור להגן. הרבש"צ היום נמצא בישוב 7\24". מרנדה שימש בעצמו עד לאחרונה כרבש"צ בית חורון במשך שלוש שנים. "לא יצאתי לחופשות כי לא היה מי שיחליף אותי, לא יצאתי לשבת מהישוב, שלוש שנים בישוב כי זה מהות התפקיד, לשמור ולהגן, להיות כונן בדקת קריאה". לדבריו, "אם חס ושלום תהיה חדירה, זה עניין של שניות והן יכולות לעלות לנו במחיר של חיי בני אדם".  

נדב בימיו כרבש"צנדב בימיו כרבש"צ | צילום: באדיבות המצולם

אז למה שהרבש"צים לא יהיו תחת פיקוד של המשטרה? 

"זה לא מסודר ככה. הרבש"צים הם לא אזרחים עובדי צה"ל, ואף אחד לא יודע להגדיר את העבודה שלהם. תחת המשטרה הרבש"צים לא יכולים לקבל סמכות כי כביכול הם לא שוטרים והמשטרה יכולה להעניק סמכות רק לשוטרים. הם כן מנסים לגייס אותם אבל מה שאנחנו שומעים בפועל זה שהמשטרה לא מוכנה לגייס המון רבש"צים של עוטף ירושלים בגלל כל מיני קריטריונים". נציין כי הקושי מול המשטרה קיים גם בכיתות הכוננות.

לסיום אומר מרנדה: "להעביר מקל בצורה כזו, בצורה חסרת אחריות, בשביל להשיג משהו עבור הממשלה היוצאת זה בעוכרנו. חס ושלום, אנחנו לא רוצים להגיע לשם, אבל כולנו יודעים שפקודות נכתבות בדם. אנחנו מבקשים: המתינו עם זה עוד קצת, תנו לממשלה שנכנסת לטפל בזה כמו שצריך, איפה הייתם עד היום? אז למה עכשיו לדחוף את זה? תנו לממשלה החדשה לעבוד על זה כמו שצריך ולעשות את העברת המקל הביטחונית הזאת בצורה שלא תפגע באף אחד". 

"עבודת המטה שנעשתה מקדמת באופן משמעותי את מרכיבי ההגנה על הישובים"

ממשרד ראש הממשלה נמסר אז: "המטה לביטחון לאומי נדרש לסוגיה בנדון ועוסק בה החל מינואר 2022. תאריך היעד להעברת האחריות בין צה"ל למשטרת ישראל ומג"ב אושר על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, אחרי שכלל הסוגיות אושרו. יודגש כי עבודת המטה שנעשתה מקדמת באופן משמעותי את מרכיבי ההגנה על הישובים ומוכנות כיתות הכוננות".