ראיון מ"פ בגדוד 50 משיב לטענות: "אנחנו לא פועלים בשביל צל"שים"

בערב הוקרה ליחידות, למפקדים וללוחמים שלוקחים חלק במבצע "שובר גלים", חולקו צל"שים למספר יחידות מובחרות. והיו שם גם גדודי צה"ל שקיבלו תעודות הצטיינות והוקרה | על אף הביקורת הציבורית שלא הוענק צל"ש למי מהגדודים הלוחמים, סרן עידו גזית, לא מתרגש: "אנחנו פועלים מסיבה אחת - להגן על תושבי מדינת ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/11/22 23:08 טו בחשון התשפג

מ"פ בגדוד 50 משיב לטענות: "אנחנו לא פועלים בשביל צל"שים"
חיילים מגדוד 50, צילום: דובר צה"ל

אמש (ג') התקיים ערב הוקרה ליחידות, למפקדים וללוחמים שלוקחים חלק במבצע "שובר גלים", בראשות הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי ובהשתתפות מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף אבי בלוט. מבצע "שובר גלים" החל בחודש מרצ 2022 לאחר הפיגועים הקשים בערי ישראל, ובמסגרתו צה"ל יחד עם כלל כוחות הביטחון עצרו כ-1,500 מבוקשים, ביצעו יותר מ-2,100 פעילויות מבצעיות לסיכול טרור, ותפסו מאות כלי נשק ואמצעי לחימה. 

בערב ההוקרה חולקו ארבעה צל"שים - סיירת גולני והימ"מ קיבלו את צל"ש הרמטכ"ל ויחידת דובדבן ויחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש קיבלו את צל"ש אלוף פיקוד המרכז. אבל מעבר ליחידות המובחרות היו שם גם 101 תעודות הוקרה, 23 תעודות הצטיינות, רובן לגדודי צה"ל הלוחמים, שפעלו ופועלים רבות מאז החל המבצע. אחד מהגדודים שזכו לתעודת הצטיינות הוא גדוד 50 של חטיבת הנח"ל. שוחחנו עם מ"פ 'מבצעית' בגדוד, עידו גזית.

הטקס אמש

הטקס אמש | צילום: דובר צה"ל

"עוד לא הספקתי להגיד לחיילים שלום והוקפצנו לגזרת מנשה"

"סיימנו מסלול בבא"ח ועלינו לגדוד, החיילים היו ברגילה", כך פותח עידו ומספר היכן תפס אותו ואת לוחמיו מבצע שובר גלים. "ביום ראשון חזרנו, ועוד לא ראיתי את כולם - חלק הגיעו מהבא"ח וחלק בפלוגה - עוד לא הספקתי להגיד לחיילים שלום והוקפצנו לגזרת מנשה, ג'למה. התארגנו בגדוד ואז אמרו לנו שיש משימה לתגבר 72 שעות את מג"ב באזור הגדר. הגזרה היא מג'למה ועד לשקד, אזור אום אל פחם - מעבר גלמה ומעבר סלם, איפה שיש אירוע ירי". 

עידו מספר כי הם הגיעו ל-72 שעות ולמעשה נשארו חודשיים על הגדר, "כשאנחנו בונים ומתכננים את כל תפיסת ההגנה שיש בגדר, תפיסה בה משתמשים היום. בהתחלה זה היה עם כיסאות על הגדר ולאט-לאט השתכללנו. ככה 'שובר גלים' תפס אותנו. שם כמו שאמרתי, היינו חודשיים. ואז אימון של עוד חודשיים וממנו לתעסוקה מבצעית בגוש עציון. אנחנו תפסנו את גזרת אל-ערוב ובית-אומר" (שני כפרים על כביש 60 בין גוש עציון לקרית ארבע, א"ה). 

פעילות הגדוד במהלך שובר גלים |

פעילות הגדוד במהלך שובר גלים | צילום: דובר צה"ל

"לא בשביל צל"שים"

יש שיח רב בציבור וביקורת על נוהלי הפתיחה באש שלא מספיק מחמירים. ללוחמים יש חששות בכל מה שקשור להוראות הפתיחה באש, ירי ומההשלכות שיכולות להיות אחרי ירי? 

"ממש לא. הוראות הפתיחה באש ברורות. בסוף החייל צריך לדעת באופן ברור מה מותר ומה אסור לו. אם ההוראות לא ברורות זה שייך למפקדים, האחריות פה היא עלינו. אם יש ביקורת כזאת או אחרת היא לא רלוונטית. הרבה פעמים כששמים לך גבולות זה עוזר לך להגיע לקצה ולקבל החלטות יותר טובות. אני חושב שההוראות פתיחה באש ברורות ולחיילים ברור מה הם צריכים לעשות". 

בוא נדבר על הטקס ועל תעודת ההצטיינות שקיבלתם. הלוחמים מרגישים מקופחים ביחס ליחידות המובחרות שקיבלו צל"שים?

"היחידות שמקבלות צל"ש הן יחידות מצוינות שעבדנו עם חלקן במהלך שובר גלים והן ראויות לכך. אומר גם כך - לוחם, או יחידה שעושה מה שהיא עושה בשביל לקבל צל"ש אינה ראויה לכך. אנחנו עושים את משימתנו מסיבה אחת: להגן על ביטחון תושבי מדינת ישראל. כל דבר אחר אינו מעניין. זה מה שאמרתי גם לחיילים שלי. אנחנו פועלים מסיבה אחת ערכית, בשביל להגן על תושבי מדינת ישראל. לא בשביל צל"שים".

פעילות גדוד 50 בחטמ"ר עציון |

פעילות גדוד 50 בחטמ"ר עציון | צילום: דובר צה"ל

מה מאפיין את תקופת שובר גלים? 

"בהתחלה התעסקנו המון בנושא השובים הבלתי חוקיים על הגדר, ובכל מה שקשור במיגור התופעה. היה מעבר חופשי ובבת אחת היינו צריכים לסתום את החומה. הצלחנו לצמצם את התופעה בצורה משמעותית". 

"היום אנחנו חווים את זה בצורה קצת שונה - 'טרור עממי', זריקות אבנים, בקת"בים. המון חיכוך יומיומי עם  מתפרעים פלשתינים, והמון פעילות התקפית". 

פעילות כוחות צה"ל, הלילה: