מפקד אגוז הסרוג שיקר, כוכבי החליט להדיחו: "פעל בניגוד גמור לערכי צה"ל"

תחקיר התנהלותו של מפקד יחידת אגוז הקודם במהלך אימון ברמת הגולן הוצג לרמטכ"ל, ועולה ממנו כי סא"ל אפרים תהילה שיקר בנוגע ללבנת חבלה שהופעלה בניגוד להוראות וגרמה לשריפה | כוכבי החליט על הדחה 

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/22 16:34 ז בתשרי התשפג

מפקד אגוז הסרוג שיקר, כוכבי החליט להדיחו: "פעל בניגוד גמור לערכי צה"ל"
אביב כוכבי, צילום: דובר צה"ל

סערה בצה"ל: מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הציג השבוע לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, תחקיר פיקודי שקיים בעקבות חריגה מהנורמות המקובלות בצה"ל, על ידי מפקד יחידת אגוז הקודם, סא"ל אפרים תהילה, במהלך אימון יחידתי ברמת הגולן ולאחריו. לאחר התחקיר נקבע כי הקצין לא ימלא עוד תפקידים בצה"ל, וישרת במערכת הביטחון עד לפרישתו מן השירות.

הופעלה לבנת חבלה בניגוד להנחיות

מהבירור עלה שבמהלך אימון של יחידת אגוז בחודש יולי האחרון, הופעלה לבנת חבלה בניגוד להנחיות התיאום המקדימות. כתוצאה מכך פרצה שריפה אשר כובתה על ידי הכוח. לאחר האירוע,  החלה בדיקה בצה"ל ומחוצה לו ביחס לנסיבות השריפה. במסגרת הבירור עלה שמפקד היחידה דאז, סא"ל אפרים תהילה, שיקר לקציני צה״ל ולנציגי רשות שמורת הטבע והגנים ובתחקיר הצבאי שערך, באשר לאירוע השריפה.

תהילה כסגן

תהילה כסגן צילום: דובר צה"ל

משנתגלה כי המידע שמסר אינו נכון, הקצין לקח אחריות מלאה על מעשיו והביע חרטה על כך. מפקד פיקוד המרכז קבע כי הקצין פעל בניגוד גמור להנחיות הנוגעות לאימון, וכי התנהלותו לאחריו אינה הולמת את ערכי צה״ל.

תהילה אינו ראוי למלא תפקידי פיקוד או להתקדם בשירות בצה"ל

ראש המטה הכללי קיבל את המלצת מפקד פיקוד המרכז, וקבע שהקצין כשל ערכית באופן חמור, ומשכך אינו ראוי למלא תפקידי פיקוד או להתקדם בשירות בצה"ל. בהתאם, הקצין לא ימלא עוד תפקידים בצה"ל, וישרת במערכת הביטחון עד לפרישתו מן השירות. הקצין קיבל את ההחלטה והכיר בחומרת מעשיו.

במקביל, בגין האירוע מתנהלת חקירה של המשטרה הצבאית. עם סיום החקירה, יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. צה״ל רואה בחומרה חריגה מהנורמות המצופות ממשרתיו ומפקדיו ובראשן אמירת אמת.

כוכבי: "הקצין פעל במהלך האירוע ולאחריו בניגוד גמור לערכי צה"ל"

מדברי הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי: "אמירת אמת היא עקרון מרכזי ובסיסי בצה״ל, ולפיכך אי אמירת אמת היא חציית קו אדום שאין לקבל. כל מערכת היחסים בין מפקדים ובין מפקדים לחיילים מבוססת על יושר ואמון. הקצין פעל במהלך האירוע ולאחריו בניגוד גמור לערכי צה"ל ולעקרונות הפיקוד. לצד זאת, לא ניתן להתעלם מעברו בכלל ועברו הקרבי בפרט. סא״ל תהילה הינו לוחם וקצין מוערך אשר פיקד על יחידות מבצעיות בלחימה, זכה בציונים לשבח ותרם רבות לצה״ל במהלך שירותו".