פרסום ראשון מחסום בחברון שהיה סגור במשך 20 שנה עומד להיפתח: "נקודת תורפה משמעותית"

בצה"ל הודיעו למועצת קרית ארבע כי יפתחו בקרוב את חסם "אשמורת" הסגור לכלי רכב פלשתינים מזה 20 שנים, במועצה מבטיחים להיאבק בהחלטה | ראש המועצה אליהו ליבמן: "הציר נסגר בשל אירועי טרור, פתיחת החסם תביא חלילה לאירועי טרור חדשים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/05/22 12:11 יח באייר התשפב

מחסום בחברון שהיה סגור במשך 20 שנה עומד להיפתח: "נקודת תורפה משמעותית"
צילום: מחלקת בטחון קריית ארבע

חסם אשמורת הסגור למעלה מעשרים שנים עומד להיפתח, כך הודיע קצין בכיר בצה"ל לראש מועצת קרית ארבע חברון אליהו ליבמן לפני מספר ימים. הציר המוביל מעומק העיר חברון לבתיה המערביים של המועצה קרית ארבע נחסם כאמור לפני 20 שנים בשל אירועי טרור שהיו בסמוך, בין היתר נרצחו באזור מרדכי ושלום לפיד, דוד כהן, שרית פריגל, חזי מועלם.

בשנים האחרונות בעקבות חסימת הציר הרגישו התושבים ביטחון בפועל, רכבים מעומק העיר הפלשתינית שהוציאה מקרבה לא מעט מחבלים לא יכלו להגיע לדופן של בתי התושבים ואירועי טרור רבים נמנעו בעקבות ההחלטה להציב על הציר מחסום. 

משה בוטביה מנהל אגף הבטחון במועצה אומר כי במידה והציר יפתח לרכבים פלשתינים, אירועי הטרור עלולים חלילה לחזור "החלטה כזו עלולה להחזיר אותנו שנים אחורה, לירי על בתים, ועל רכבים שלנו שנעים על הציר הסמוך ואף חלילה לחדירה לישוב, זו נקודת תורפה מסוכנת ומשמעותית".

ראש המועצה סא"ל במיל' אליהו ליבמן שלח מכתב בהול לשר הבטחון בני גנץ והתריע על הסכנות "לאחרונה נודע לנו על כוונת צה"ל לפתוח את חסם אשמורת שבציר ציון לכניסה חופשית של רכבי ערביי יו"ש, מבלי שניתנה לנו האפשרות להשמיע את עמדתינו ברשות המקומית, שמתמודדת באופן יום יומי עם הטרור הערבי" כתב ליבמן לשר הבטחון, "ההחלטה שצה"ל קיבל בעבר לסגור את ציר ציון בין חסם ציון לבין צומת לפיד, נבעה מפיגועים רבים שאירעו בציר ולדאבוננו הרב חלקם עלו בנפש. ההחלטה הביאה לכך שהציר נותר סגור בחלקו ליהודים וכן סגור בחלקו לתנועת רכבי ערבי יו"ש בסמוך לגדר היישוב בקריית ארבע. ההחלטה נבעה מהמסקנה שהפיגועים שאירעו בציר, נעשו בקלות רבה בשל הקרבה וההגעה המהירה ממרכז חברון לציר ובסמוך ליישוב עם אפשרות של הימלטות מהירה חזרה לחלק הערבי שבחברון" ציין. 

"אנו מוחים על הכוונה לפתוח מחדש את הציר, שכן פתיחת הציר מסכנת את התושבים היהודים הנעים בציר זה, בין חסם ציון ובין חסם אשמורת. תושבי קריית ארבע חברון מבקרים במוסכים המצויים בציר באופן יום יומי. פתיחת הציר תאפשר לכל חוליית מחבלים חמושה להגיע עם רכב מכל מקום בחברון ועד חסם ציון הסמוך מאוד לגבעת האבות ולשער המערבי ביישוב, וזאת ללא שום בידוק או חסם, ותפתח בפניהם דרך קרובה לחדירה מגדר קריית ארבע". בקרית ארבע אומרים  כי טוב יעשו משרד הבטחון וצה"ל אם יחזרו בהם, "אנשים עלולים חלילה לשלם בחייהם אם הציר הזה ייפתח" אמרו.