חשש: איראן מנצלת את המשבר על מנת להמשיך להעשיר את הגרעין

בישראל חוששים מכך שאיראן מנצלת את משבר הקורונה, ושנותרה ללא פיקוח ומנצלת זאת להעשרת האורניום בגרעין. הערכה היא שאם לא תפוקח איראן תשלים את היעד של פצצה גרעינית עד סוף שנת 2021

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/04/20 07:45 ח בניסן התשפ

חשש: איראן מנצלת את המשבר על מנת להמשיך להעשיר את הגרעין
נשיא איראן, חסן רוחאני, צילום: shutterstock

איראן היא אחת המדינות שנפגעה בצורה הקשה ביותר מנגיף הקורונה, נכון לאתמול (ד') דווח בה באופן רשמי על ‭ 3,036 ‬מתים וכ-‭48‬ אלף חולים, אך ייתכן שהמספרים גדולים בהרבה. אך הדבר לא עוצר את החשש של מדינת ישראל כי באיראן מנצלים את המשבר, ובעקבות כך את הפיקוח שירד, וממשיכים לפעול להעשרת הגרעין שלה באורניום, והשלמת הפצצה הגרעינית עד סוף שנת 2021.

לאחר החלפת המתקפות בין ארצות הברית לאיראן, לאחר חיסול  קאסם סולימאני, ליד נמל התעופה של בגדד, חיסול שנחשב מהלומה גדולה לאיראן. איראן הכריזה כי לא תעמוד עוד בהתחייבות ובהגבלים מעסקת הגרעין מ-2015. הסכם בו נחתם עם מעצמות העולם שקובע כי הרפובליקה האסלאמית תוכל להעשיר אורניום ברמה של עד 20%. אלא שמאז המתקפות איראן הצהירה כי לא תעמוד בהסכם ותמשיך להעשיר את הגרעין כרצונה. 

החשש בישראל כעת הוא שאיראן תנצל את משבר הקורונה, היות ואנשי הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית, המפקחים על פעילות הגרעין נמנעים מלהגיע, עקב חשש להידבקות וייתכן כי אפילו ישקלו לעזוב בימים הקרובים את איראן. מהרגע שאין פיקוח איראן עלולה להאיץ את פעילות הקמת הגרעין ואף עלולה להקים קבוצת עבודה חשאית, שתקדם את פרויקט הגרעין שלה הרחק מעינם הפקוחה של הפקחים ושל גורמי המודיעין בעולם. דבר שכבר נעשה בעבר.