אבסורד: האו"ם מממן לימודים למחבלים בבתי הכלא בישראל

סוכנות התרבות של האו"ם, 'אונסקו', מוכנה לממן שיעורים לאסירים ביטחוניים עם דם על הידיים בכלא נפחא. שב"ס: "נציגי הארגון לא פועלים בבתי הסוהר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/02/20 09:01 כה בשבט התשפ

אבסורד: האו"ם מממן לימודים למחבלים בבתי הכלא בישראל
מחבלים הכלואים בישראל, ארכיון, צילום: חסן ג'די, פלאש 90

אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, מממן תכנית אקדמית מיוחדת בשיתוף אוניברסיטת אל־נג'אח בשכם, שבמסגרתה זוכים מחבלים מורשעים המרצים עונשי מאסר בבתי הכלא בישראל בקורס "זכויות אדם". כך פורסם הבוקר (ה') ב'ישראל היום'.

באוגוסט 2018 פרסמה אוניברסיטת אל־נג'אח באתר הרשמי שלה כי התקיים טקס הענקת תעודות ל־61 אסירים "כוכבים" בכלא נפחא, שעברו קורס בנושא החוק הבינ"ל וזכויות אדם. הטקס אורגן בידי הקתדרה של אונסק"ו לענייני דמוקרטיה וזכויות אדם באוניברסיטת אל־נג'אח, בשיתוף עם פת"ח והשר לענייני אסירים ואסירים משוחררים. עם זאת, ככל הנראה קורסים אלו אינם מתקיימים בפועל - אבל כך או אחרת, סוכנות האו"ם מוכנה ליטול בהם חלק.

אחד האסירים ה"כוכבים" האלה, שתעודת הגמר שלו פורסמה על ידי האוניברסיטה, הוא ואא'ל חג'אזי אבו שח'דם, שעל פי התעודה השתתף בקורס "בהיקף של 15 שעות הכשרה בכלא נפחא". ומדוע הוא יושב בכלא? ובכן, אבו שח'דם הוא מיוזמיו של פיגוע התאבדות בשנת 2002 בשוק מחנה יהודה בירושלים, שבו נרצחו שישה בני אדם, והוא מרצה לא פחות משישה מאסרי עולם בגין מעשיו. אכן, מצטיין בזכויות אדם.

אילוסטרציה

אילוסטרציה. כלא לאסירים ביטחונייםצילום: נתי שוחט, פלאש 90

בוגר נוסף של הקורס הוא חבר נוסף בחוליה של אבו שח'דם בשם מועטז אל־ הימוני מחברון, שהורשע בגין מעורבותו בהכנת אותו פיגוע בשוק. מעבר להכשרה בזכויות אדם, בתקופת מאסרו הצליח אל־הימוני להוציא תעודת בגרות, סיים קורס בקליגרפיה בערבית, קורס בציור, וכן חיבר שלוש עבודות ספרותיות, כך על פי כתבה באתר "רדיו אל באלד". 
אולם בזה לא מסתיים האבסודר: מנחי ה"קורס", כפי האמור בתעודת הגמר, הם שישה אסירים רבי מחבלים ובהם יאסר אבו בכר, האחראי לפיגוע בנתניה ב־2002 ובו נרצחו אזרח ותינוקת בת 9 חודשים (נשפט ל־115 שנות מאסר ב־2004).

הטקס לסיום הקורס נערך עם שחרורו של ח'אלד אל־קרם, ונשאו בו דברים בכירים ברשות הפלשתינית. התוכנית של אונסק"ו הושקה בשנת 1992 והיא כוללת יותר מ־700 מוסדות ב־116 מדינות.

לדברי אלחנן גרונר מאתר הקול היהודי, שחשף את תעודת הגמר של המחבל: "הרשויות בישראל ומרבית כלי התקשורת מתעלמים מהמצב, ובמקום הפעלת יד קשה נגד המחבלים ומתן מענה בזירה הבינלאומית, אנחנו רואים איך מחבלים שרצחו יהודים חוגגים בבתי הכלא".
אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor ונציגת הארגון באו"ם, מוסרת: "אין דבר מגוחך יותר מטרוריסטים שרצחו אזרחים ישראלים ולא הביעו חרטה, המקבלים תעודת 'זכויות אדם' עם חותמת רשמית של האו"ם".

משב"ס נמסר בתגובה: "נציגי ארגון אונסק"ו לא נכנסים לבתי הסוהר, ושב"ס לא מאפשר לימודים לאסירים הביטחוניים. הניסיונות לייצר 'פייק ניוז' מצד האסירים הביטחוניים ומצד גורמים זרים בעלי אינטרס כדי לפגוע בחוסן הציבור בישראל לא פוסק לרגע". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן